• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het volk mort (5) – Wantrouwen

Het volk mort (5) – Wantrouwen

10 augustus 2023 door Rob van Boven en Luuk Mur

Het lijkt erop dat we ons meer verbonden voelen met geld en macht, dan met elkaar, de natuur en rechtvaardigheid. Er heeft een omkering van waarden plaatsgevonden en deze is nog steeds gaande. Hoe doen we dat, hoe zorgen we ervoor dat we massaal met deze omkering van waarden bezig zijn? Hoe komt het dat we steeds individualistischer worden, terwijl we weten dat sociale verbondenheid voorwaarde is voor een mooi en goed leven. We stellen ons de vraag of het mogelijk is om geboden voor een ongelukkige samenleving op te stellen en zo te reflecteren op wat we fout doen? Vandaag gaan we in op wantrouwen.

Gebod 5. Stop met vertrouwen geven en stap over op machtsuitoefening om gedaan te krijgen wat je wilt.

Laten we ons vertrouwen beschermen met wantrouwen, want met handelen vanuit wantrouwen kunnen we de kans verkleinen dat we ons laten verrassen door misbruik van ons vertrouwen door de ander. Een bijkomend effect hiervan is wel dat we daarmee het vertrouwen van de ander schaden. Grote kans dat de ander ons voorbeeld volgt uit zelfbescherming en ook gaat handelen vanuit wantrouwen.

Met handelen vanuit wantrouwen hoef je je niet te begeven in het gebied van afhankelijkheid. Als je afhankelijk bent, bepaalt de ander mede wat er gaat gebeuren. Vanuit wantrouwen kan je er niet van uitgaan dat je voldoende je zin krijgt in een samenwerking. Het is daarom beter over te gaan op macht-uitoefening om gedaan te krijgen wat je wilt. Onderhouden of versterken van verbondenheid in het met elkaar omgaan is in dergelijke gevallen kansloos en geeft vervolgens weer nieuwe rechtvaardiging van wantrouwen.

Als wantrouwen de norm is van hoe we met elkaar omgaan, dan zullen we elkaar relevante informatie onthouden. Hoe meer we informatie voor elkaar achterhouden, des te meer gaan we onze achterdocht gebruiken om te gaan snappen hoe iets in elkaar zit. De gecreëerde fantasieën staan dan veelal haaks op de aanname dat de ander goede intenties heeft. Vanuit onze sensitiviteit proeven we dat ook wij vanuit wantrouwen benaderd worden en er informatie achtergehouden wordt of zelfs desinformatie gegeven wordt. Want juist omdat we de vinger niet kunnen leggen op wat er niet klopt in de verkregen informatie van de ander gaan we steeds meer wantrouwen.

Premier Balkenende lag in 2009 zwaar onder vuur van de VVD-fractievoorzitter Rutte en deze sprak de woorden ‘als u niet regeert, stap dan op’ en hij diende een motie van wantrouwen in. Er ging een schok door Nederland en de nieuwsdiensten maakten overuren. Tien jaar later vierde Wilders een feestje. Hij had zojuist zijn vijfentwintigste motie van wantrouwen ingediend tegen Rutte en hij hoopte dat er nog vele zouden volgen. Tegen het kabinet Rutte III werden 38 moties van wantrouwen ingediend. Politici zijn net mensen en mensen zijn net politici. We denken dat het gedrag van politici overgenomen wordt door burgers. Daarom een korte analyse van het gedrag van politici.

Een eerste kenmerk is dat politici een linkerhersenhelft bepaalde scoringsdrag hebben. Alles is toegestaan en wordt gedaan om zichtbaar te zijn en aandacht te krijgen. Waar mogelijk worden media ingezet, zodat eigen succesvolle optredens breed gedeeld kunnen worden en de tegenstander verdacht gemaakt kan worden. Voor een politicus is ‘in beeld zijn’ doorslaggevend.

Een tweede kenmerk is dat politici denken dat door de politiek, d.w.z. de eigen werkzaamheden, de samenleving volledig stuurbaar is. Ook dat is een misvatting van de linkerhersenhelft. Dat leidt tot wetgeving met daaraan gekoppeld data verzamelen door ambtenaren, soms tot in de slaapkamer. De data worden via algoritmes en digitale technologieën verwerkt en leiden tot conclusies waar niemand meer aan durft te twijfelen. Door steeds meer gegevens te verzamelen hoopt de overheid de burgers te beschermen tegen misbruik, fraude en criminaliteit. Met als bijna onontkoombaar gevolg de mogelijkheid om misbruik maken van deze data, hetgeen al bewezen leidde tot het toeslagenschandaal en in de toekomst zal uitmonden in een jeugdbeschermingsschandaal, vanwege de vele onterechte meldingen en de niet corrigeerbare bemoeienis van slecht opgeleide onderzoekers van Veilig Thuis.

Als persoonlijke informatie verzameld wordt door de overheid maakt dat mensen kwetsbaar en wantrouwend, omdat ze voelen dat de eigenaar van de gegevens macht over hun heeft. De mensen die beschikken over de informatie ervaren macht en als ze denken dat ze moeten strijden dan zullen ze in de verleiding komen deze macht te misbruiken. De overheid gebruikt een meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling. Iedere professional wordt geacht vermoedens van mishandeling te melden bij Veilig Thuis. Er worden volgens mensen die zich slachtoffer voelen van Veilig Thuis zoveel fouten gemaakt bij de onderzoeken, dat hele wijken met achterdocht kijken naar Veilig Thuis en de Jeugdbescherming. Hoewel Jeugdbescherming van het grootste belang is, kunnen er wel vragen gesteld worden bij de huidige gang van zaken, waarbij machtsmisbruik en wantrouwen zo op de voorgrond staan en deze instellingen nauwelijks corrigeerbaar zijn.

Scoringsdrang en denken dat de samenleving volledig stuurbaar is, leiden ook in de regering en Tweede Kamer tot wantrouwen en een vijandige debatcultuur. De coalitie houdt zich vast aan een regeerakkoord, Kamerleden worden met handen en voeten gebonden aan de fractiediscipline, waardoor de oppositie kansloos is en zijn heil zoekt in debatverruwing en persoonlijke aanvallen, hetgeen weer uitnodigt tot een tegenreactie van de regeringspartijen. De oppositie en de coalitie worden vervolgens geholpen door linkerhersenhelft aangestuurde ‘schreeuwers’ in de media, aangevoerd door columnisten die dit als verdienmodel hanteren. In de huiskamer en op de werkvloer wordt door de burgers inmiddels op dezelfde wijze stelling genomen en op elkaar gereageerd. We kunnen concluderen dat de politiek zich goed houdt en zelfs model staat m.b.t. gebod 5: stop met vertrouwen geven en stap over op machtsuitoefening om gedaan te krijgen wat je wilt.

We vertrouwen elkaar niet meer, de belastingdienst niet, Veilig Thuis niet, het openbaar ministerie niet, de rechterlijke macht niet, de inspecties niet, politici niet, journalisten niet, ga zo maar door. Vervolgens voelt de overheid zich gedwongen zwaar in te zetten op fraudebestrijding. Volgens het platform voor onderzoeksjournalistiek ‘Follow the Money’ gaat de overheid volgens de eigen privacy toezichthouders hierin te ver, waardoor de rechten en vrijheden van burgers gevaar lopen.

De overheden proberen zelf informatie achter te houden, dus journalisten en burgers maken veelvuldig gebruik van de Wet openbaarheid van bestuur (WOB) of de Wet open overheid (Woo). In de wetgeving is geregeld dat iedereen de overheid kan vragen om informatie. De journalist Ton F. van Dijk diende bij de Tweede Kamer een verzoek in naar het omstreden onderzoek naar oud-voorzitter Khadija Arib. Slechts 85 documenten werden vrijgegeven en 643 niet. De wet schrijft voor dat de gevraagde informatie binnen 6 weken vrijgegeven moet worden, maar het duurt vaak veel langer, in dit geval was dat een half jaar. Bitter komisch is ook dat de door de overheden gedwongen afgegeven informatie vaak voor een groot deel zwart gelakt is. Zo ontstaat er weer een nieuwe op wantrouwen gebaseerde wedloop, waarbij overheden de gewenste openbaarheid aan hun laars lappen en desnoods de door een rechter opgelegde dwangsom betalen uit de door de belastingbetaler verstrekte middelen.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Luuk Mur, Pakhuis van Verlangen, Politiek, Rob van Boven, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: Balkenende, Khadija Arib, norm, omgang, Rutte, toeslagenschandaal, Veilig Thuis, wantrouwen, wilders, WOB, Woo

Lees ook:

  1. Wantrouwen in Nederland
  2. Als Einstein het zegt
  3. Het volk mort
  4. Het volk mort (2) – de rol van journalisten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Whapai zegt

    11 augustus 2023 om 10:17

    Uitstekend artikel weer. Ik volg uw serie met veel belangstelling. Vooral ook om mogelijk ontdekkingen te doen waarin ik mijn H’s moet leren en cq afleren. Wat vertrouwen betreft is onderstaand al lange tijd mijn voorbeeld dat ik krampachtig probeer te handhaven maar wat mij, zoals u ook duidelijk maakt in dit artikel, in deze tijd niet makkelijk wordt gemaakt.

    “Ik heb liever te veel vertrouwen en wordt dan een enkele keer bedrogen dan dat ik altijd wantrouwend ben. Want in het eerste geval lijd ik een ogenblik en in het tweede lijd ik voortdurend.” (Paul Gauguin).

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.