• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Wantrouwen in Nederland

Wantrouwen in Nederland

11 oktober 2022 door Rob van Boven en Luuk Mur

Giorgia Meloni, partijleider van de Italiaanse nationaal-conservatieve partij Broeders van Italië, heeft de verkiezingen in Italië gewonnen. De media waarschuwden nog zo dat ze verbonden is met het fascisme, ultrarechts en gevaarlijk. De Zweden kozen eerder al voor “extreemrechts” en nu winnen de “fascisten” in Italië, constateerde Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie. Ze had de Italianen nog proberen te chanteren. Wat zijn dat eigenlijk, fascisten, vroeg iemand in de kantine van een sportclub. Dat zijn volgelingen van Mussolini wist iemand en het gesprek ging verder over de energieprijzen, over wat een prijsplafond eigenlijk inhoudt en wat erger is, kou of honger.

Waar gebrek aan rechtvaardigheid is, verliezen mensen het vertrouwen in de onderlinge verbondenheid. Zijn de ouders niet rechtvaardig, dan ontstaat er strijd in het gezin, ook bij de kinderen onderling. Als er in een land weggekeken wordt door de regering van de problemen die mensen ervaren, dat ontstaan er conflicten en opstandigheid. Na Zweden volgde Italië en kan dit ook in Nederland? De “elite” roept nog maar eens dat het post-fascisten zijn die de verkiezingen wonnen. Daarmee ontkennen ze dat er met recht een gevoel van onrechtvaardigheid bestaat bij veel mensen.

In ons parlement begint één van de Kamerleden met zijn clowns-act, voor hij goed en wel begonnen is stappen de aanwezige gasten, de ministers en staatssecretarissen, verontwaardigd op. Het wordt een nieuwsfeit dat de wereld rondgaat, constateert het betreffende Kamerlid tevreden. Hem wordt het spreken in de Kamer voor die dag verboden. In de welgezinde media legt hij enthousiast uit wat hij verder te vertellen had.

Dit soort verdachtmakingen moet verboden worden in het parlement, vindt de meerderheid. En als je uitgemaakt wordt voor stinkend varkensvet, vraagt een Kamerlid aan de minister-president? Dan moet je niet zo happen, antwoordde onze MP. En hij doet het naar lucht happen van een vis op het droge na. Het doet denken aan het gemeenste jongetje op het schoolplein, die na zijn dagelijkse getreiter van een autistische klasgenoot zijn wanhopige slachtoffertje in zijn oor fluistert: “niet zo happen kleuter”.

Alles is toegestaan om de ander kapot te maken. De Tweede Kamerleden vullen het gebrek aan inhoud met obligate betogen waar niets van te maken valt. Het enige dat blijft hangen zijn opmerkingen als “vriend van Poetin”, “klimaatfascist” en “onwelriekende reuzel”. De voorzitter kan het niet meer bijhouden. Het zijn hoogtijdagen voor extremisme in ons parlement.

Wij zien extremisten als mensen die een gesloten geloof hebben. Zij geloven dat wat zij geloven waar is, terwijl een geloof een mogelijkheid is en geen feit. Wij willen beweren dat waarheid zich niet door ons laat kennen, door niemand! Alle verbanden die we bedenken blijven mogelijkheden. Veel politici willen ons doen denken dat ze de waarheid kennen en dat ze daarom het recht hebben anderen te diskwalificeren. Wat is er aan de hand eigenlijk dat we elkaar willen bevechten bij het verschil in wat we geloven? We hebben verschillende standpunten, ideeën, visies en denken vaak dat het feiten zijn. We zijn bereid elkaar te bevechten, zelfs soms zo extreem dat we de andere willen vernietigen met woorden en of daden.

Wij denken (geloven) dat we in wezen allemaal gelijk zijn. Wij zijn allemaal mensen met hetzelfde behoeftepakket. We willen ons verbonden voelen en tegelijkertijd willen we vrij zijn in wie we zijn. Vrij om ons tot expressie te kunnen brengen in wie we zijn. Veelvuldig wordt vrij zijn gezien als kunnen doen wat je wilt, dat lijkt ons een vergissing. “Vrij zijn” in kunnen doen wat je wilt, negeert onze behoefte aan verbondenheid.

We maken wellicht de vergissing dat als we verschillen constateren bij elkaar in visies we ook geloven dat we in ons wezen ook verschillen, alsof de ander ook echt een ander mens is. Een ander mens die dan ook tegenover je staat.

Ons geloof is dat we allemaal hetzelfde zijn, we nemen alleen verschillende posities in en hebben vervolgens verschillende gezichtspunten. Waarschijnlijk zit in elk gezichtspunt wel relevante informatie verscholen. Wat verscholen is valt te ontdekken, als we vanuit het besef dat we in wezen gelijk zijn, door geïnteresseerd en actief nieuwsgierig te zijn naar hoe de verschillende visies tot stand zijn gekomen.

Het wantrouwen zit inmiddels diep in het parlement. Het presidium van de Tweede Kamer liet in het geheim het gedrag van de vorige Kamervoorzitter onderzoeken. De overheid vertrouwt ook de burgers niet meer. De eerder in een referendum weggestemde sleepwet, de wet op de inlichtingen-en veiligheidsdiensten, waarmee de overheid miljoenen burgers zou kunnen afluisteren, is nu via een u-bocht weer helemaal actueel. Zonder dat we het weten kunnen de AIVD en de MIVD ons dan overal bespioneren, via ons (internet)gedrag, ons telefoonverkeer, ons kijkgedrag op de sociale media enzovoort. De overheid kan dan hele gebieden in kaart brengen. Via geautomatiseerde data-analyse kan er van iedereen een profiel gemaakt worden en dat allemaal zonder een maatschappelijk debat.

“Als er geen vertrouwen is, dan ga ik andere dingen doen” beloofde onze minister-president.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Columns, Geluk, Luuk Mur, Media, Pakhuis van Verlangen, Politiek, Rob van Boven Tags: AIVD, allemaal gelijk zijn, extremisten, MIVD, onwelriekende reuzel, parlement, Rutte, tweede kamer, verschillende standpunten, vertrouwen, wantrouwen

Lees ook:

  1. Ardan
  2. Verkiezingen: Hoe te kiezen als boeddhist?
  3. Het jaar 2021 – dag 103 – geheugen
  4. Het jaar 2021 – dag 113 – omerta

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
02 apr
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
2 apr 23
02 apr
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 apr 23
03 apr
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles 3 april | Online
3 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 415
    • Dick – Godsbeeld
    • Chinees tempeltoerisme: honderden jongeren trekken naar boeddhistische heiligdommen
    • Lezerspost, notenmelk, en echte kaas – maar dan plantaardig
    • Worden wat we zijn

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens