• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Hel en verdoemenis

Hel en verdoemenis

27 maart 2023 door Zeshin van der Plas

Ik kom uit een christelijk nest, mijn vader was een Katwijker, en Katwijk daar stroomt samen met de Rijn de Bijbelbelt in zee. Gereformeerder kun je het niet hebben. Op zondagen was er geen ontkomen aan- de kerkdienst was door het hele dorp via de draadomroep te horen. Draadomroep was een luidsprekerkast waarvan de ontvanger op een centraal punt stond met daaraan een schakelaar die je op vier standen kon zetten. De 1 was Hilversum 1, de 2 Hilversum 2 en dan kon je nog twee buitenlandse zenders kiezen.

Maar in Katwijk was de vier de kerkomroep. Op de kansel stond een microfoon die aangesloten was op de draadomroep en in de zomer stonden op zondag overal de ramen opeen en waren hel en verdoemenis duidelijk te horen. En heel soms hoorde je ‘god is liefde’ maar wat dat dan zou moeten zijn, het had niets te maken met ‘god houdt van je’. Gelukkig waren mijn ouders al naar Leiden verhuisd dus hadden wij (mijn broer, zus en ik) er alleen tijdens de vakanties last van. Hoewel er thuis elke avond uit de bijbel voorgelezen werd en we naar de zondagschool moesten is ons toch veel bespaard gebleven. Leiden was niet zo christelijk. Maar des ondanks heeft die opvoeding wel diepe sporen na gelaten. Maar een medaille heeft twee kanten- mijn opvoeding heeft er ook voor gezorgd dat ik op zoek ben gegaan naar bevrijding van schuld en boete.

Via het christendom, Hare Krishna, macrobiotiek en vipassana ben ik bij zen uitgekomen en vier mensen hebben op deze zoektocht hun stempel gedrukt waarvan er misschien nog een van in leven is. Een daarvan was Theo, hoe toepasselijk (geschenk van god) we dronken vaak koffie in een koffiebar die ‘van Engelen’ hete. Theo sympathiseerde met de Rozenkruisers en heeft veel moeite gedaan om mijn vastgeroeste visie los te weken en waar hij gestopt is heeft Tangen Roshi zijn taak overgenomen. Hoe frappant dingen in je leven zijn, daar kom je pas achter als ze achter je liggen. De andere twee personen waren vrouwen, mijn overleden ex en mijn eerste zenlerares. Theo en Tangen Roshi waren tegenpolen die elkaar perfect aanvulden en samen met de twee vrouwen en zeker niet te vergeten de spaarzame goede vrienden zit ik hier achter mijn toetsenbord om dit te schrijven.

Ik heb van Theo geleerd om mensen wakker te schudden, iets wat niet in dank wordt afgenomen, vaak is de wekker naar mijn hoofd gesmeten met de kreet: ‘Gek, weet je hoe laat het is, laat me slapen’. Van Tangen Roshi heb ik ‘droomfluisteren’ geleerd, platvloers gezegd is dat veren in iemands kont steken en je dan als de keizer zonder kleren ‘en publiek’ rond te laten paraderen. Hij gebruikte je als jojo en kon je naar believen omhoog of omlaag bewegen, totdat je niet meer achter de worst aan ging die hij voor je neus hield. Hij gooide je constant terug om het zelf uit te zoeken, zijn grootste kreet was ‘nothing grasp’. Het enige wat hij deed was dienstbaar zijn, dienstbaar om je uit de droom te helpen. Hij fluisterde dingen in je oor waarvan je wel wakker moest worden.

‘Kijk zie je die ster, haar licht heeft er honderd miljoen  lichtjaar over gedaan om hier te komen, de ster op zich is al lichtjaren geleden geëxplodeerd. Waar kijk je naar, je ziet een ster die er niet meer is. Denk je dat het universum er wakker van zal liggen als deze planeet onleefbaar word? ‘Nothing grasp’

In de schoot van mijn ex word ik gewiegd en getroost terwijl de ander mijn tranen droogt en Theo zegt: ‘Het is geen metafoor, waar klamp je je aan vast, denk je dat het echt is? Denk je dat je een betere wereld moet maken dat dat de zin van het leven is? Dit, hier, is de zin van het leven. Er is geen antwoord op de vraag van de zin van het leven.’

Het zoeken naar de zin van het leven heeft me veel ontnomen- namelijk het leven leven, nu overkomt het leven me. Elk mens loopt op hetzelfde levenspad, waarbij veel mensen zoeken naar iets; kapitaal, status, liefde, noem maar op. Ik ben zelf naar Japan gegaan voor verlichting (die ik al bij mij droeg). Ik loop net als de rest van de mensen op hetzelfde pad, maar ben niet meer op zoek. Ik leef intenser nu ik niet meer zoek.  De enige optie is niets meer vast pakken, niet dat, dat makkelijk is, maar als je het nu niet doet. Op een gegeven moment wordt het van je afgenomen. ‘Nothing grasp’ is als een mislukt huwelijk, loslaten is pijnlijk, maar vasthouden is pijnlijker.

Dit leven bestaat eigenlijk maar uit 1 ademhaling, telkens weer opnieuw dezelfde ademhaling. Als je dit snapt weet je dat de miljoenen dingen in deze ene ademtocht die je nu neemt, dezelfde als je laatste is. Trachten deze ademtocht vast te houden, met al zijn verschijnselen er in, is graaien in de leegte. Wat kun je er over zeggen? Denk je dat de woorden die ik schrijf echt zijn? Kun je ze vast pakken? Niet een van deze woorden is echt, ze zijn allemaal waardeloos. Als je denkt dat wat je begrijpt echt is…kun je het meenemen? Denk je dat het wijsheid oplevert? Een rugzak vol wijsheid belemmert je vrijheid Waarom is iedereen zo druk bezig, alleen voor deze ene ademtocht Een heel leven bezig met ’dit is van mij’ Als deze ademhaling stokt, stokt het totale universum. Een heel leven bezig zijn deze ene ademtocht vasthouden is het gedrag van een dief. Laat het los, laat het vrij, bind jezelf niet aan een illusie. Elke ademtocht is je eerste en je laatste met alles er in. Als je van mening bent dat er meer in het leven zit, dan mis je het. Als je dat snapt is (je) leven een eindeloze ademtocht met alles er in. Ik ben ook uit Leiden verhuisd maar krijg door de geopende ramen van deze verdorde wereld nog steeds wekkers naar mijn hoofd.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Zeshin van der Plas Tags: bijbelbelt, hel en verdoemenis, Japan, Katwijk

Lees ook:

  1. Meneer Orokana
  2. Westers boeddhisme en de invloed daarvan op de Aziatische maatschappij
  3. Een boze leraar van weinig woorden: het misverstand
  4. Zeshin – Jizo San

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Dhyan Willem zegt

    29 maart 2023 om 22:29

    De ‘zin’ van het leven is, “dat je er zin in hebt” hoorde ik ooit iemand zeggen.
    Ik vond (en vind) dat een mooie uitspraak en onderschrijf die van harte.
    Dat hoeft je er niet van te weerhouden, anderen te helpen, van dienst te zijn, i.i.g. aardig te bejegenen, als dat op je pad komt.
    Maar al die ‘geloven’, levensopvattingen, e.a. clubjes zijn daar m.i. niet voor nodig.
    “geloof niets, ervaar alleen’ hoorde ik ooit een Indiase wijze, in India, zeggen.
    Dat was/is me uit het hart gegrepen.
    Dhyan Willem

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.