• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Indiase Himalaya al eeuwenlang centrum voor ontwikkeling en uitdragen boeddhisme

Indiase Himalaya al eeuwenlang centrum voor ontwikkeling en uitdragen boeddhisme

19 maart 2023 door de redactie

De Indiase Himalaya heeft in de loop der tijd een groot aantal religieuze figuren aangetrokken. De regio is al eeuwenlang een smeltkroes van verschillende religieuze tradities. Onder hen zijn Padmasambhava en Go Tsangpa, twee van de belangrijkste religieuze figuren die een diepgaande invloed hebben gehad op de boeddhistische filosofie en leer, en het religieuze landschap van de Indiase Himalaya.

Padmasambhava, ook bekend als Guru Rinpoche, wordt algemeen beschouwd als de stichter van het Tibetaans boeddhisme. Hij was een spirituele meester uit India die leefde in de 8e eeuw na Christus. Aan hem wordt de verspreiding van het boeddhisme in Tibet, India, Bhutan en Nepal toegeschreven. Hij wordt door veel volgelingen van het Tibetaans boeddhisme vereerd als een groot leraar, genezer en beschermer.

Go Tsangpa was een 14e-eeuwse Tibetaanse boeddhistische meester die veel tijd doorbracht in de Indiase Himalaya. Go Tsangpa staat bekend om zijn bijdragen aan de ontwikkeling van de Drukpa Kagyu-school van het Tibetaans boeddhisme. Hij stichtte verschillende kloosters en centra voor meditatiebeoefening in de Indiase Himalaya, waaronder het beroemde Hemis klooster in Ladakh.

Hoewel zowel Padmasambhava als Go Tsangpa een belangrijke rol speelden bij de verspreiding en ontwikkeling van het boeddhisme in de Indiase Himalaya, waren hun benaderingen van religieus mecenaat nogal verschillend.

Padmasambhava’s benadering werd gekenmerkt door een meer gedecentraliseerd en flexibel model van religieus mecenaat. Hij moedigde de oprichting aan van kleine, op de gemeenschap gebaseerde kloosters die werden gesteund door lokale beschermheren. Zijn benadering van religieus mecenaat blijkt uit de manier waarop hij in de regio kloosters en centra voor meditatieoefeningen oprichtte.

Hij legde geen nadruk op de oprichting van grote kloosters of gecentraliseerde instellingen. In plaats daarvan moedigde hij de oprichting aan van kleinere, op de gemeenschap gebaseerde kloosters die werden gesteund door lokale beschermheren. Deze aanpak zorgde voor meer flexibiliteit en aanpassing aan de behoeften van de lokale gemeenschappen.

Belangrijke inzichten in de ontwikkeling van het boeddhisme in de Indiase Himalaya en ook in het Bhutanese boeddhisme worden geboden door de modellen van religieus mecenaat van Padmasambhava en Go Tsangpa. Terwijl Padmasambhava’s benadering de nadruk legde op decentralisatie en gemeenschapsgericht mecenaat, was Go Tsangpa’s benadering meer gecentraliseerd en hiërarchisch. Beide modellen waren op hun eigen manier succesvol en droegen bij aan de ontwikkeling van een rijk en divers religieus landschap in de Indiase Himalaya.

Bron BNN

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Mahayana Tags: India, ontwikkeling boeddhisme

Lees ook:

  1. Zitten in verbondenheid – Pikuan of Muurstaren
  2. De mythe van het mahāyāna
  3. Nāgārjuna en het mahāyāna
  4. Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.