• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – De schaduwkant van niet-weten

Taigu – De schaduwkant van niet-weten

23 november 2022 door Jules Prast

Uit de (fictieve) Handelingen van de Tweede Kamer der Staten-Generaal:

Voorzitter: “Ik zie het Kamerlid X bij de interruptiemicrofoon staan:”

Kamerlid X: “Voorzitter, via u stel ik graag een vraag aan de minister voor Stikstof. Klopt het dat Tata Steel in IJmuiden het bedrijf is met de grootste uitstof van stikstof in ons land?”

De minister: “Ik weet het niet.”

Kamerlid: “Voorzitter, als de minister het niet weet, kan zij de Kamer dan zo spoedig mogelijk van de juiste informatie voorzien over de gestelde vraag?”

De minister: “Ik weet het niet.”

Kamerlid X: “Voorzitter, niet weten lijkt eigen te zijn aan de bewindslieden van dit kabinet. Ik gebruik daarom graag twee citaten die ik ontleen aan een column van de heer Hans van Dam in het Boeddhistisch Dagblad van 18 november 2022: ‘Geen mens weet wat niet weten is’ en ‘Ook jij weet wat niet weten is’. Kan de minister nu terzake komen en ons laten weten wat zij niet weet?”

Voorzitter: “Mijnheer X, zijn deze twee citaten niet met elkaar in tegenspraak?”

Kamerlid X: “Voorzitter, dat weet ik niet. Ik parafraseer slechts.”

Voorzitter: “Ik begrijp het. Dan geef ik nu de gelegenheid aan de minister om te antwoorden op de vraag van mijnheer X.”

De minister: “Ik weet het niet.”

Voorzitter: “Nu weet ik het ook niet meer. Ik schors de vergadering voor een ogenblik.”

– o – o – o –

Taalkunstenaarschap kan Hans van Dam niet worden ontzegd, al komen sommige van zijn woordspelletjes neer op een gebruikmaken van de verschillende semantische connotaties van een gelijkluidend woord, bijvoorbeeld het woord ‘weten’. Bij het weglaten van een duidelijke context rijst de vraag of een argeloze lezer er niet door kan worden misleid. Tenzij de auteur bewust uit is op de imitatie van het soort ogenschijnlijke paradox dat regelmatig voorkomt in de dialogen van klassieke zenmeesters met leerlingen die nog geen weet hebben van hun eigen onwetendheid.

Hans van Dam mag schrijven wat hij wil. Maar als het soort niet-weten waarover hij het heeft, datgene is wat Taigu vermoedt, dan ligt dit ver voorbij het conventionele weten, zoals er in de wereld van zen ook sprake kan zijn van wijsheid voorbij alle wijsheid.

De realisatie van dit type niet-weten bezit geldingskracht binnen een bepaald spiritueel domein, maar is niet in tegenspraak met het conventionele weten in het publieke of private domein. Stel je voor, je komt in een gehuurde ruimte aan voor de jaarlijkse sesshin. Bij de ingang tref je de penningmeester aan van de organiserende sangha. Deze zegt: “Volgens mij heb jij je bijdrage in de kosten nog niet voldaan.” Jij: “Ik weet het niet.” Het moge duidelijk zijn dat dit antwoord in de gegeven samenhang niet tot in het oneindige houdbaar is. Ergo: in dezelfde zenkring kan op het ene moment het conventionele weten en op het andere het niet-weten aan de orde zijn.

Dit moet worden gezegd, omdat niet-zelf, niet-weten, niet-doen en de overige ‘nieten’ van zen en andere boeddhistische tradities anders een verlammende uitwerking kunnen hebben op de maatschappelijke praktijk. Mede in het voetspoor van Brian Victoria’s boek Zen at War uit 1997 spreken wij nu openlijk schande van de collaboratie van aartsconservatieve zenkerken bij de wandaden gepleegd uit naam van het ultranationalistische bewind van het keizerlijke Japan tijdens de Tweede Wereldoorlog. Tojo Hideki (1884-1948), Japans premier van 1941 tot 1944, werd om zijn aandeel in die wandaden terdoodveroordeeld door het naoorlogse tribunaal voor het Verre Oosten. Vóór zijn executie bood hij zijn verontschuldigingen aan voor zijn verantwoordelijkheid. Hij zei dus niet: “Ich habe es nicht gewusst” (“ik heb het niet geweten”), een regelmatig refrein van Duitse verdachten van oorlogsmisdrijven bij hun berechting na WOII.

Een beroep op niet-weten kan worden gedaan binnen een spiritueel domein, en wel of niet handelen is een keuze die iedere beoefenaar op grond van zijn of haar gewetensvrijheid kan maken, met dien verstande dat deze keuze niemand ontheft van verantwoordelijkheid voor de wet. Het blijft veelzeggend dat het georganiseerde boeddhisme in Nederland zich aanvankelijk niet een gepaste houding wist te geven toen de minister van Justitie in 2015 in een brief aan de Tweede Kamer aangaf de Boeddhistische Unie na een reeks van misbruikschandalen verantwoordelijk te houden voor het opstellen en handhaven van een ethisch richtsnoer voor boeddhistische leraren (link: https://boeddhistischdagblad.nl/auteurs/59642-boeddhistisch-integriteitsbeleid-in-het-transparantietijdperk/). Maatschappelijk gezien wordt passief zwijgen niet meer geaccepteerd; wat is opgezet als een vriendschapsvereniging heeft zich onder druk moeten ontwikkelen tot een daadwerkelijke koepel. Uit dit voorbeeld blijkt dat engagement van al dan niet geëngageerd boeddhisme in tal van situaties dan ook niet onverplichtend is.

Het kan niet genoeg gezegd worden: woorden doen ertoe en woordspelletjes, hoe creatief ze mogen zijn, uiteindelijk eveneens. De schaduwkant van woordspelletjes, zeker als ze met de regelmaat van de klok worden herhaald, kan zijn dat beoefenaren op het verkeerde been worden gezet. Op zichzelf staand delen tal van boeddhistische tradities, verdeeld als ze zijn in kleinere kernen, in een feitelijke staat van maatschappelijke onvermogen door de exclusieve nadruk die zij leggen op de ontwikkeling van het individuele en het spirituele. Laten we dit gemis ook een keer spontaan, zonder schandalen, durven benoemen, en evalueren waar we in dit opzicht staan. En misschien moeten we Hans van Dam uitdagen eens een toepasselijk gedichtje te wijden aan de precieze relatie tussen weten en niet-weten.

— Taigu

Categorie: Boeddhisme, Columns, Jules Prast Tags: Hans van Dam, herhalingen, tweede kamer, woorden

Lees ook:

  1. Goff – Namen en bijnamen
  2. Wijsheid in de taal
  3. Dick – Woorden
  4. Guy – Woorden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Louis zegt

    24 november 2022 om 09:14

    Ik zou het niet doen, maar uuuh ik weet het niet!

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.