• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Samsara in Den Bosch

Samsara in Den Bosch

5 juli 2022 door gastauteur

Graag attendeer ik lezers van het Boeddhistisch Dagblad op de kunst-installatie TIME van de Japanner Tatsuo Miyajima in het Noord-Brabants Museum in ’s-Hertogenbosch. Nog te zien tot en met 2 oktober 2022.

De installatie, waarvan de werktitel ‘Samsara’ luidt, bestaat uit 290 kleurige digitale tellers (LED’s) in een streng grid verdeeld over zwart geschilderde zaalwanden. De toeschouwer wordt aan alle kanten omgeven door geruisloos verspringende cijfers: ze tellen af van 9 naar 1, elk in z’n eigen tempo, nul komt niet voor. Na de 1 volgt een korte pauze waarin de teller ‘op zwart’ gaat om vervolgens weer bij 9 te beginnen. Per tel-ronde wisselen de cijfers van kleur. Er zijn 7 verschillende kleuren.

Het werk is karakteristiek voor Miyajima (Tokyo, 1957). Sinds 1987 manifesteert hij zich met high-tech middelen om uitdrukking te geven aan een notie van tijd waarbij “alles  met elkaar verbonden, in continue verandering en van permanente duur is.” Hij plaatst daarmee een circulair besef van tijd tegenover het wereldwijd nog altijd gangbare lineaire tijdsbegrip.

De nul komt in Miyajima’s tel-installaties niet voor omdat deze staat voor een definitief einde, de dood. ‘Samsara’ wijst immers op de eindeloze levenscycli van geboorte, dood en wedergeboorte.

Is dit ‘Boeddhistische kunst’?  Titel en concept zouden al snel tot zo’n conclusie kunnen leiden. Zeker, de kunstenaar zelf verantwoordt zijn werk inhoudelijk met verwijzing naar zijn Boeddhistische achtergrond en dito filosofie. Toch doet het zijn werk tekort om het enkel in het licht van ’t Boeddhistische gedachtegoed te zien.

Op de eerste plaats verhoudt Miyajima zich tot de kunstgeschiedenis en meer bepaald tot de Japanse culturele traditie, waarin het werkelijk verstrijken van de tijd een belangrijke rol speelt zoals in de bloemschikkunst en theeceremonie. “De geschiedenis van de hedendaagse kunst in Japan is er tot nu toe een geweest van imitatie van Amerikaanse en Europese ontwikkelingen binnen de kunst. Er was weinig werkelijke oorspronkelijkheid, een gevolg van het feit dat kunstenaars verzuimden de wezenlijke fundamenten van de Japanse kunst te bestuderen. In mijn werk wil ik die thema’s opnieuw onderzoeken – ze erven -, thema’s die lange tijd deel hebben uitgemaakt van de Japanse kunst – ik wil er uitdrukking aan geven met behulp van eigentijdse middelen.,” aldus Miyajima.[i]

Die eigentijdse middelen zijn voor hem essentieel omdat digitale technologie ‘cultureel neutraal’ is en in de hele wereld door iedereen ‘verstaan kan worden’. Miyajima gaat daarmee uitdrukkelijk in tegen de tendens bij veel van zijn generatiegenoten die in hun werk een integratie van Oosterse en Westerse denkbeelden nastreven. Het gaat hem om iets wezenlijkers, iets dat èn actueel èn van mondiale betekenis is: Tijd. Niet de voorstelling van tijd, maar de beleving ervan.

Als bezoeker van de tentoonstelling neem je niet alleen de verandering van getallen waar, maar onderga je tevens de ruimte als een continue veranderende omgeving. Het verstrijken van de tijd kun je daarin op twee manieren beleven: als toe-schouwer van de extern veranderende cijfers of – op een meer fundamenteel niveau – als een continu veranderend wezen dat zelf ‘verstrijkende tijd’ is. “Door een appèl op het ‘innerlijk oog’ tracht hij (Miyajima) het zelf naar buiten te laten treden, aan te zetten tot grotere zelfexpressie en via die zelfexpressie tot een besef van eenheid met de buitenwereld”[ii].

Hoezeer zijn tijd-installaties ook refereren aan allerlei hedendaagse wetenschappelijke opvattingen rondom tijd, hoe mathematisch, technisch en abstract zijn installaties er ook uitzien, uiteindelijk gaat het Miyajima om de individuele bezoeker te verleiden zelf na te denken over zulke fundamentele aspecten van ons leven als waarneming van tijd.

“De tijd, uitgangspunt voor een reflectie die veel vragen oproept, wordt in Tatsuo Miyajima’s kunst voorgesteld als rakend aan de kern van alles. Gelijktijdig zowel idee als beleving, zowel abstract begrip als concreet zichtbaar fenomeen, wordt tijd gepresenteerd als de sleutel voor alles – KEEP CHANGING: CONNECT WITH EVERYTHING: CONTINUE FOREVER.”[iii]

Tatsuo Miyajima werd geboren in 1957 en woont en werkt in Ibaraki, Japan. Hij voltooide zijn bachelor- en postdoctorale studies aan de Tokyo National University of Fine Arts and Music in 1986. Hier begon hij te experimenteren met performancekunst, voordat hij overstapte naar zijn op licht gebaseerde installaties. Met zijn technologische installaties verwierf Miyajima internationale bekendheid. Eerder had hij succesvolle solotentoonstellingen in o.a. Sydney, New York en Beijing. Ook nam hij deel aan talrijke internationale biënnales en groepstentoonstellingen. Zijn werken kunnen wereldwijd bewonderd worden in musea in Azië, Europa en Amerika.
Tekst Jos Poodt. Voormalig conservator, introduceerde het werk van Miyajima in 1991 in het toenmalige Museum Het Kruithuis (nu Design Museum Den Bosch); Bovenstaande tekst is mede gebaseerd op: Lynne Cooke, Tatsuo Miyajima’s chronovision. 133651 ’s-Hertogenbosch/Berlijn 1991
[i] Citaat uit: Fumio Nanjo, Tatsuo Miyajima, Tokyo, 1988
[ii] Lynne Cooke, Tatsuo Miyajima’s chronovision. 133651, ’s-Hertogenbosch/Berlijn, 1991
[iii] Citaat uit The Readymade Boomerang,  Achtste Sydney Biënnale, 1990

Categorie: Beeldende kunst, Boeddhisme, Geluk, Kunst, Nieuws Tags: bloemschikkunst en theeceremonie, high-tech middelen, Japanse culturele traditie, Noord-Brabants Museum, ruimte, Tatsuo Miyajima, tijd, Time

Lees ook:

  1. Ad van Dun – Bloeiwijzen – zeven mandalabloemen – ruimte
  2. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
  3. Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (10) – Overgave, vrij zijn
  4. Amerikaanse journalist Brent Renaud in Oekraïne gedood door Russische militairen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.