• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Chinees boeddhisme » godsdienst » Over Theologie – deel 13 – Thomas van Aquino

Over Theologie – deel 13 – Thomas van Aquino

18 april 2022 door Dharmapelgrim

In het najaar 2021 beloofde ik min of meer een cursus theologie te gaan volgen. De schriftelijke cursus telt maar liefst 48 lessen en ik denk dat er over iedere les ongetwijfeld iets valt te schrijven, doordat de inhoud mij op gedachten zal brengen die ik wel wil delen. Vandaag:

Thomas van Aquino (religieuze vragen)

Thomas van Aquino was een Italiaan uit de 13de eeuw na Christus. Hij werd in 1323 heilig verklaard en ruim twee eeuwen daarna zelfs tot kerkleraar benoemd. Weer een paar eeuwen later, in 1879 om precies te zijn, werd zijn ‘leer’ officieel tot filosofie van de katholieke kerk verheven. Zo gaan die dingen. Maar wat is er nou zo bijzonder aan die leer?

Om te beginnen: Thomas was een kenner van Aristoteles, en hij baseerde zich eigenlijk zo’n beetje in alles op de wijsheid van de oude Griekse wijsgeer. Hij gaf er uiteraard wel zijn eigen draai aan. Centraal in het thomisme (zo noem je de leer van Thomas) staat de zogenoemde analogia entis. Dat is een begrip waarmee je in de theologie de evenredigheid van Gods ‘zijn’ tot het ‘zijn’ van schepsels uitdrukt. De mens als schepsel lijkt in het ‘zijn’ op God maar is in dat ‘zijn’ niet aan God gelijk. Alleen God is volmaakt. Tegenover de analogia entis, stelt Karl Barth de analogia fidei. De evenredigheid ligt volgens Barth niet in in ‘zijn’, maar in het geloof. Barth (1886 – 1968) was invloedrijke protestantse theoloog uit Zwitserland. De katholieke leer en de protestantse leer verschillen op dit punt dus behoorlijk.

Ik ben duidelijk géén theoloog. Als ik over de analogia entis en de toelichting daarover nadenk, kom ik niet veel verder dan dat God een soort kosmisch mens is en de mens blijkbaar een miniatuur god.  Natuurlijk zijn ze niet aan elkaar gelijk, maar de één is simpelweg veel en veel groter / grootser dan de ander, of – omgekeerd – veel en veel onbeduidender dan de ander. Tenminste als het om het ‘zijn’ gaat. Dat zegt Thomas van Aquino, en de katholieke kerk zegt het hem na. Zo begrijp ik het. Karl Barth zegt dat toch iets anders. Hij zegt dat het helemaal niet om het ‘zijn’ gaat, maar om het geloof. Hoe groter het geloof van de mens in God, hoe groter het geloof van God in de mens.

Een soort: “Wie du mir, so ich dir” dus.

Zijn we er dan? Nee. Natuurlijk niet. Thomas heeft een heleboel geschreven. Boeken vol. Veelal in een taal die ik niet machtig ben, waardoor ik aangewezen ben op vertalingen en op wat anderen erover zeggen. En om eerlijk te zijn, ik kan daar soms geen touw aan vastknopen. Wat moet ik met ‘accidentis esse est inesse’ dat in één zin uitgelegd wordt met: ‘voor het toeval betekent het zijn, aan iets te zijn’? Daar kan ik niks mee. Net zo min kan ik iets met het vervolg daarop: ‘accident non est ens sed entis’ met uitleg ‘een accident is geen wezen maar iets dat aan een zijn behoort’. O? Nou, dat zal wel. Ik heb er geen moeite mee te bekennen dat ik hier niets van snap. Wanneer er in het vervolg dan ook nog staat dat Thomas onderscheid maakt tussen materie en vorm door te stellen dat ‘dingen die op zichzelf staan ontstaan, doordat de materie wordt bepaald door de vorm’… begint het te kriebelen. Vergelijk het maar eens met de zen-uitspraak: ‘vorm is leegte, leegte is vorm’.

Thomas plaatst de mens ergens tussen engelen en dieren. Dat kan uiteraard alleen – denk ik dan – wanneer je er zeker van bent dat er engelen bestaan. Misschien is dat ook wel zo. Dat er dieren bestaan, lijkt me evident. En ook andere geloofsgemeenschappen dan die waar Thomas van Aquino toe behoort denken dat er engelen bestaan. Ze noemen ze alleen anders. Deva’s bijvoorbeeld. Of feeën. Laat ik het neutraal formuleren: behalve zichtbare, tastbare wezens zoals mensen en dieren, zouden er heel wel zeker ook onzichtbare, ontastbare wezens kunnen bestaan. Het is naar mijn mening nogal bekrompen om te denken dat alleen wat je kunt aanraken of zelfs maar kunt waarnemen met menselijke zintuigen bestaansrecht heeft. Maar om de mens ergens tussen engelen en dieren te plaatsen, dát zie ik niet zo. Mensen zijn tenslotte ook zoogdieren. Het is de mens zelf die zich boven het dierenrijk plaatst. Thomas doet dat in ieder geval, zoals iedereen in zijn tijd.

Thomas stelt dat de mens drie dingen nodig heeft om voorspoedig te zijn: 1. weten wat hij moet geloven; 2. weten waarnaar hij moet verlangen en 3. weten wat hij moet doen. Dat betekent dus: heel veel weten! En daar heb je – volgens Thomas – verstand voor nodig, begrijp ik, want ‘alles wat tegen het verstand is, is tegen de natuur van de mens’. Maar… maar… er is nog iets. Het draait niet alleen en uitsluitend om kennis. Om een goed mens te zijn, heb je óók een goede wil nodig. En die goede wil uit zich in liefde. Liefde gaat boven alles. Liefde stijgt in de visie van Thomas boven kennis en zelfs geloof geloof uit! Kortom, je moet als mens weten wat je moet geloven – maar de liefde stijgt er boven uit. Je moet als mens weten waarnaar je moet verlangen, maar de liefde stijgt er boven uit. En je moet als mens weten wat je moet doen… liefhebben! En ik denk dan: waarom heb je boeken vol tekst geschreven als je het ook kunt samenvatten in slechts een paar woorden: heb uw naaste lief gelijk uzelf. Zoiets.

Thomas was een kind van zijn tijd, moeten we maar denken. In zijn tijd probeerde hij – net als anderen – de wereld te begrijpen met de kennis die toen voorhanden was. En zoals gezegd: hij liet zich in zijn denken vooral door Aristoteles inspireren. Daar komt bij – meen ik – dat hij persoonlijk niet zozeer op een heiligverklaring zat te wachten, noch op een benoeming als kerkleraar, noch op het verheven worden tot toonaangevend filosoof van de katholieke kerk. Hij formuleerde allerlei zogeheten Godsbewijzen, maar hield ineens op met schrijven en filosoferen ná – wat sommige biografen beschrijven als – een BDE (= Bijna Dood Ervaring). Na een mogelijk mystieke ervaring zou hij gezegd hebben dat alles wat hij geschreven had niks voorstelde (‘als stro was’) in vergelijk met wat hij ervaren had. Maar hij moet buiten de kerkelijke instanties hebben gerekend, die alles wat hij eerder aan het papier had toevertrouwd bewaarde en als uitgangspunt én zelfs fundament voor de officiële katholieke leer nam, en nog steeds neemt. Thomas heeft dáár niks meer over te zeggen.

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk, godsdienst Tags: BDE, Thomas van Aquino

Lees ook:

  1. Bovenal bemin de mens
  2. Het jaar 2022 – dag 28 – bijnabde
  3. Over Theologie deel 4 – Het Geloof  
  4. Over Theologie deel 5 – Vader, Zoon en Heilige Geest 

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.