• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Na gebed voor Tibetaanse zelfverbrander: drie jaar cel voor monniken

Na gebed voor Tibetaanse zelfverbrander: drie jaar cel voor monniken

10 juni 2013 door de redactie

Twee monniken zijn door een Chinese rechtbank veroordeeld tot elk drie jaar gevangenisstraf nadat ze gebeden hielden voor een  aan een zelfverbranding gestorven Tibetaan.

De twee monniken, Tsundue en Gedun Tsultrim, werden op 21 november 2012 door de autoriteiten vastgezet, toen ze op weg waren om hun respect te betuigen en gebeden te zeggen in het huis van Wangchen Norbu, een 25-jarige Tibetaanse man, die twee dagen eerder was gestorven nadat hij zichzelf in brand had gestoken in de buurt van het Kangtsa Gaden Choepheling klooster in het Kangtsa gebied van Qinghai. Andere monniken en leken werden ook verhinderd om naar Wangchen Norbu’s huis te gaan, en sommigen van hen deden gebeden op straat, waar ze werden tegengehouden door de politie en ambtenaren.

De gevangenneming van de monniken, die verdacht worden van het opdragen van gebeden in hun klooster op de dag van Wangchen Norbu’s zelfverbranding, is in lijn met de meer agressieve en geformaliseerde reactie van de Chinese autoriteiten op de golf van zelfverbrandingen in Tibet sinds 2009. Dit omvat het opleggen van lange straffen aan Tibetanen, die beschuldigd worden van het ‘aanzetten tot’ of in sommige gevallen enkel het getuigen zijn bij zelfverbrandingen, waar geen enkel bewijs van verdere betrokkenheid aanwezig is. Dit is het eerste bekende geval van monniken, die worden veroordeeld voor het bidden, of het doen van een poging om te bidden, voor een Tibetaan, die zichzelf in brand heeft gestoken.

Zowel leken als monniken, die geprobeerd hadden om naar het huis van Wangchen Norbu te lopen voor het uitvoeren van traditionele gebeden, werden onderworpen aan pesterijen en intimidatie achteraf. De veroordelingen van Tsundue en Gedun Tsultrim zijn waarschijnlijk bedoeld om een waarschuwing te zijn voor anderen. Volgens een Tibetaan die met bronnen in Tibet sprak, lijkt het een aanwijzing dat zij de verantwoordelijkheid voor het organiseren van de gebeden op zich hebben genomen om anderen te beschermen.

Tsundue, van boven in de twintig, en Gedun Tsultrim, die 30 jaar oud is is, zitten sinds hun detentie in november 2012 gevangen, maar het nieuws van hun veroordeling vorige maand is nog maar net door twee Tibetaanse bronnen in ballingschap naar boven gekomen. Details van de aanklachten tegen hen en hun huidige verblijfplaats zijn voor handen.

Volgens dezelfde Tibetaanse bronnen in ballingschap, werd Tsundue beschuldigd de organisator te zijn van een gebed ceremonie na de zelfverbranding in zijn klooster, Bido (བིས་མདོ་དགོན་), in een naburige dorp van Kangsta in de gemeente Xunhua (Do-wi) Salar in de Autonome Prefectuur Tsoshar (Chinees: Haidong), Qinghai. Hij werd ook beschuldigd een van de belangrijkste monniken te zijn, die van plan waren om de traditionele gebeden te leiden bij Wangchen Norbu’s thuis twee dagen nadat hij zichzelf in brand had gestoken. Gedun Tsultrim, ook een monnik uit het Bido klooster in het dorp Bido, werd beschuldigd van het verzamelen van het offerandes onder monniken voor Wangchen Norbu’s familie, en voor het organiseren van monniken om naar zijn familie huis gaan voor gebeden.

Foto’s van Wangchen Norbu’s lichaam, gehuld in khatags (Tibetaanse witte zegensjaals), werden door Tibetanen in ballingschap ontvangen na zijn zelfverbranding in november vorig jaar.
In de Tibetaanse cultuur, moet het lichaam van een persoon, nadat deze is overleden, met rust worden gelaten, terwijl speciale gebeden en ceremonies worden gehouden voor de overdracht van het bewustzijn van de persoon op het pad naar een gunstige wedergeboorte. Dit is een van de redenen waarom in een aantal gevallen Tibetanen op de plaats van een zelfverbranding hun leven hebben geriskeerd in pogingen om het lichaam van de persoon, die zichzelf in brand heeft gestoken, te beschermen, en om deze naar een veilige plaats te brengen – hetzij een klooster of woning – waar traditionele rituelen kunnen worden uitgevoerd. Het verergert de pijn voor Tibetanen, als monniken worden verhinderend om te bidden voor overleden Tibetanen.

In januari kreeg een Tibetaanse monnik, genaamd Lobsang Kunchok, een voor twee jaar geschorst doodvonnis (dat waarschijnlijk wordt omgezet in levenslange gevangenisstraf) en werd zijn neef Lobsang Tsering veroordeeld tot tien jaar voor “opzettelijke doodslag” in verband met de zelfverbranding van acht Tibetanen in Ngaba (Chinees: Aba), hoewel vijf van deze zelfverbrandingen nooit hebben plaatsgevonden. De twee Tibetanen zijn slachtoffer geworden van een nieuwe campagne van de Chinese autoriteiten om de zelfverbrandingen in Tibet te criminaliseren. Deze zware straffen waren de eersten, die werden opgelegd aan personen, die naar verluidt Tibetanen hebben ‘aangezet’ of ‘gedwongen’ om zichzelf in brand te steken. (ICT-rapport, Distress bij doodvonnis voor Tibetaanse beschuldigd van ‘aanzetten tot’ zelfverbranding).

De veroordeling en uitgebreide propaganda-inspanningen rond het proces van de twee Tibetanen (nieuws van de vermeende samenzwering werd behandeld in de officiële pers en op de staatstelevisie) tonen een harde lijn en meer systematische reactie van de autoriteiten om de zelfverbrandingen te positioneren als strafbare feiten en de schuld voor de zelfverbrandingen toe te schrijven aan ‘krachten van buitenaf.’ (ICT-rapport, Storm over de Graslanden, Zelfverbrandingen in Tibet en het Chinesebeleid).

Bron ICT.

 

 

Categorie: Boeddhisme, Mensenrechten, Nieuws, Rechtspraak Tags: celstraf, China, Cina, gebed, ICT, Tibet, veroordeling

Lees ook:

  1. Tibetaanse zanger veroordeeld tot vier jaar cel
  2. Monnik Thardhod Gyaltsen achttien jaar de cel in
  3. Boeddhistisch Tibetaanse monniken vermist na arrestatie door Chinese politie
  4. Tibetaanse dissident Dhi Lhaden veroordeeld tot 4 jaar gevangenisstraf

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.