‘De Drievoudige Training’, ook de ‘Drie Hogere Trainingen’ genoemd, bestaan uit: training in moraliteit (P. sila sikkha); training in concentratie (P. samadhi sikkha) en training in wijsheid (P. panna sikkha).
De tisikkha omvat de acht onderdelen van het Edele Pad (P. ariya magga), opgedeeld in drie groepen/componenten—de groep van moraliteit (P. sila-khandha); de groep van concentratie (P. samadhi-khandha) en de groep van wijsheid (P. panna-khandha)—die de beoefenaar (P. dhammanuvatti) progressief naar bevrijding en zelfrealisatie leidt: door zijn ethisch gedrag (P. sila) te perfectioneren kan de beoefenaar concentratie (P. samadhi) ontwikkelen, waaruit wijsheid (P. panna) voortvloeit.
In concreto: hoe beter de moraliteit (zuiver spreken, zuiver handelen en zuiver levensonderhoud) is, hoe beter de concentratie (zuivere inspanning, zuivere aandacht en zuivere concentratie) zal zijn. En hoe beter de concentratie, hoe beter de wijsheid (zuiver inzicht en zuivere intentie) wordt.
Maar opgelet: de acht stappen van het Pad worden niet in volgorde genomen. Ontwikkeling vindt simultaan plaats op het Pad als geheel. Verschillende onderdelen kunnen tijdelijk een voorname plaats hebben in iemands doen en laten. Het Pad als geheel is het belangrijkste, niet de afzonderlijke onderdelen van het pad.
De acht stappen van het Pad versterken en ondersteunen elkaar voortdurend. Wanneer het Pad als geheel sterk ontwikkeld is, realiseert de dhammanuvatti zichzelf. Het ‘samenkomen’, het ‘samenvloeien’, het ‘congrueren’ van de acht factoren vormt zijn apotheose. Zijn stroombetreding (P. sotapatti).