• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharmapelgrim – waarheid en werkelijkheid

Dharmapelgrim – waarheid en werkelijkheid

7 november 2021 door Dharmapelgrim

Waarheid en werkelijkheid zijn volgens mij twee totaal verschillende zaken. Ze hebben niets met elkaar te maken. Ehhh. Wacht even. Ik begin opnieuw:
Waarheid en werkelijkheid liggen volgens mij in elkaars verlengde en overlappen elkaar en … ehhh…
Sorry er gaat iets mis.

De werkelijkheid is, en nu spreek ik waarheid, dat ik noch weet wat werkelijkheid is, noch wat waarheid is. (Beide noch’s met ‘ch’) En het is niet zo dat ik dat nog niet weet (met een ‘g’), ik vermoed met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ik er zelfs nooit achter ga komen. Ondertussen geniet ik in waarheid van de werkelijkheid waarin ik leef! Juist omdat ik het niet weet. Kun je het volgen?

Om te beginnen: ik ga er van uit dat er slechts één enkele onversneden allesomvattende werkelijkheid is, die niemand door en door kent. Als er al een opperwezen zou bestaan, kent hij (zij of het) die dus ook niet. Boeddha kent deze alles omvattende werkelijkheid evenmin in totaliteit, neem ik aan. Boeddha is namelijk onderdeel van de werkelijkheid. En wie het daarmee oneens is, heeft mijn volledige zegen. Het zij zo. Leuk woord trouwens… vol – ledig. Bijna een sluitende definitie!

Waarheid is subjectief. Tegenover één onversneden allesomvattende ledige volheid, staan ontelbare waarheden. Er zijn namelijk net zoveel waarheden als er wezens zijn die er een waarheid op na houden, zijnde hun hoogst persoonlijke perceptie van de werkelijkheid. Iedere waarheid is door iemand uit de werkelijkheid genomen. Tegenwoordig hoeft dat geen eens een levend persoon te zijn. Het kan ook een ding zijn, een camera bijvoorbeeld, die ‘het ware’ onmiddellijk na nemen voorziet van tags, zoals datum, tijd, locatie. Tags zijn gewoon stempeltjes ”zo is het” en alles wat het stempeltje “zo is het” draagt, is waar want deel van de werkelijkheid. Toch? (Straks geloven we niemand meer, alleen nog van stempeltjes voorziene zaken. Die zijn immers ‘waar’. Nog even, en niemand vertrouwt meer op eigen zintuiglijke waar-neming.)

Ik dwaal af. Terug naar waarheid en werkelijkheid.

Maken mijn fantasieën óók deel uit van de werkelijkheid en/of de waarheid? Voor mij wel. En als ik er over vertel, gaan ze misschien ook deel uitmaken van de werkelijkheid / waarheid van anderen. In mijn fantasie bestaan er kabouters, elfjes, trollen, draken en nog veel meer sprookjesachtige wezens. Zijn ze echt of niet? Wie zal het zeggen.

De afgelopen dagen heb ik op Netflix verschillende documentaires gevolgd. Ik vernam dat er meer sterren in het universum zijn dan er zandkorrels op aarde liggen. Is dat zo? Niet voor mij, wanneer ik ‘s avonds in het donker over het strand loop en naar de sterren boven mij kijk.

Ik vernam dat zich onder ieder stap die ik in een bos zet, honderden kilometers myceliumdraden bevinden. Is dat zo? Niet voor mij. Ik kan die draden niet waarnemen en moet de wetenschappers die dat beweren gewoon geloven.

Ik vernam dat er bewijzen zijn die reïncarnatie … Is dat zo? Ik vernam dat … Is dat zo?

Laat ik het kort houden. Op de vraag: “Is dat zo?” kan ik oprecht alleen maar zeggen dat ik er steeds meer van overtuigd raak dat ik verdomd weinig weet van wat werkelijk is. Ik weet ook niet wat waarheid is. Ik leef bij de gratie van wat ik erváár van wat de werkelijkheid voor mij betekent: dat mijn tenen zeer doen wanneer ik een schop tegen een grote steen geef! En ik leef bij de gratie van afspraken die gemaakt zijn: dat wij als we twee bij twee optellen, op vier uitkomen. Het zijn allemaal erg praktische zaken, die het mij mogelijk maken mijn aardse leven te leven. Verder heb ik geen flauw idee.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: Netflix, sterren, universum, waarheid, werkelijkheid, zandkorrels

Lees ook:

  1. Levensreis
  2. Wees je eigen leraar.
  3. Dharmapelgrim – voorbeschikking
  4. Dharmapelgrim – over Afspraken, Magie en Illusie (3)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ruud van Bokhoven zegt

    8 november 2021 om 11:12

    Werkelijkheid is iets dat te constateren of waar te nemen is. Waarheid is vaak geen waarheid, oftewel een conclusie die uit meerdere meningen is ontstaan en zou men dus een menselijke waarheid kunnen noemen.
    Er is maar één werkelijke waarheid, de ultieme waarheid, een waarheid die nooit iemand te weten zal komen.

    • Dharmapelgrim zegt

      8 november 2021 om 18:37

      Is dat zo?

    • klaas hansen zegt

      9 november 2021 om 10:27

      Een vaak gehoorde uitspraak:’De waarheid mag toch gezegd worden?” Is dat ook zo? Wanneer jij vindt dat de waarheid gezegd mag worden ,mag hij ook tegen jou gezegd worden.Het vervelende is dat veel “waarheidzeggers” buitengewoon gebelgd kunnen reageren als die waarheid tegen hun gezegd wordt.Maar dat laatste is ook een bevestiging van hun eigen principe.Je promoveert een persoonlijk iets(ik mag) tot een algemeen iets(iedereen mag de waarheid zeggen)De praktijk wijst uit dat dat laatste wel erg veel vervelende consequenties heeft……..

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.