• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het jaar 2021 – dag 292 – amok

Het jaar 2021 – dag 292 – amok

20 oktober 2021 door Joop Ha Hoek

Na mijn kennismaking met het boeddhisme, zie mijn column van gisteren, trad ik toe tot de sangha, een gemeenschap van boeddhistische monniken en leken. Nou ja, toetreden, ik volgde boeddhistisch onderwijs onder leiding van een leraar en kwam automatisch in een gompa terecht, met andere studenten. Ik was de oudste in jaren, van sommige leerlingen kon ik wel de opa zijn.

De gompa was gevestigd in een woonhuis. Vanwege mijn artrose die niet van mij is, zo leerde ik, zat ik op een bank, een soort troon, later zou ik boeddhistische monniken tegen komen die qua zit ook hoog verheven waren, en keek tegen de ruggen van de andere studenten aan. De leraar keek mij aan en andersom.

Er gebeurde eigenlijk nooit iets bijzonders in die gompa, los van de inhoud van de lessen natuurlijk. In pauzes dronken de leerlingen een kopje thee en trok de leraar zich terug in een andere ruimte. Als we niet in het honk waren, was de groep wel op pad of in retraite. Zo regen de jaren zich aaneen. Ik nam toevlucht in een Amsterdamse vestiging van de organisatie. Geknield lag ik voor de leraar die op een soort troon zat, net als ik in de gompa. En nam toevlucht tot de Boeddha, dharma en sangha. Ik was wel enigszins angstig dat ik vanwege de artrose in de knieën niet meer overeind kon komen, maar dat viel gelukkig mee.

In een jaar, eind december, trokken we ons terug en gingen al mantra’s zingend het nieuwe jaar in. Dat was erg mooi en liefdevol.

Op een dag zaten we weer in de gompa te studeren en werd er aangebeld. De deur werd geopend en er verscheen een man in de gompa. Hij wilde niet zitten of studeren en je kon aan zijn lichaamshouding zien dat hij steeds kwader werd. Toen begon hij te vloeken, te tieren en te schelden, op niemand in het bijzonder en wij studeerden door. Na een kwartiertje verdween hij weer, de deur met een klap dichttrekkend. Tegenwoordig zou je zo’n man niet meer binnenlaten met al die aanslagen of de terrorisme-eenheid van de politie bellen.

Er werd druk geoefend, niet alleen in de gompa. Af en toe was er een monnik in ons midden, die nooit sprak maar van wie we wisten dat hij uren in kruidenierswinkels doorbracht. Waren in een winkelwagentje legde, zich naar de kassa bewoog en alvorens daar te arriveren terugkeerde naar de schappen om daar alle waren weer terug te leggen. En weer opnieuw te beginnen met wat hij noemde zijn oefening in geduld. In die tijd was er nog geen corona maar of het nou wel zo fris was wat hij deed betwijfel ik.

Op een dag werd de gompa opgeheven en alle boeddhabeelden en andere attributen verwijderd. De feitelijke huurder van het pand, een monnik novice, was lid geworden van een andere boeddhistische organisatie, in onze sangha zeiden we dat hij was overgestapt naar ‘de Chinezen’, daar voelde hij zich meer thuis. Het mooie van het afscheid was dat de gompa weer terugkeerde naar de oorspronkelijke staat: een woonhuis.

Ik verveelde me nooit in het boeddhisme.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Joop Hoek, Onderwijs, Tibetaans boeddhisme Tags: gompa, woede

Lees ook:

  1. Het jaar 2021 – dag 70 – buitenspelen
  2. Het jaar 2020 – dag 120 – vuilnismanboeddhist
  3. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 2 juni 2016
  4. Het jaar 2020 – dag 348 – blaren

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.