• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Elf percent Nederlanders – coronavirus bewust ontwikkeld

Elf percent Nederlanders – coronavirus bewust ontwikkeld

1 maart 2021 door de redactie

De helft van de mensen die op de politieke partij Forum voor Democratie (FvD) willen stemmen, denkt dat het coronavirus bewust is ontwikkeld om burgers wereldwijd te onderdrukken. En 51 procent denkt dat corona een biologisch wapen is dat in een laboratorium is gefabriceerd. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos, in opdracht van Nieuwsuur.

De gematigde stemmer lijkt te zijn verdwenen na het uiteenvallen van de oorspronkelijke partij. De gegevens zijn gebaseerd op onlineonderzoek van Ipsos onder een representatieve steekproef van 1017 stemgerechtigde Nederlanders.

Onder alle Nederlanders gelooft 11 procent dat het virus bewust is ontwikkeld en 13 procent dat het een biologisch wapen is. Een deel van de Nederlanders heeft een compleet andere visie op de coronacrisis. Zo wordt de ernst van het coronavirus volgens hen bijvoorbeeld (door overheid en media) bewust overdreven om een andere agenda door te voeren.

In de uitzending van Nieuwsuur van afgelopen vrijdag zegt Baudet over het dragen van mondkapjes en geen anderhalve meter afstand houden na vorig jaar nog gepleit te hebben voor het dragen van mondkapjes: “Heel snel werd me duidelijk dat corona minder gevaarlijk is dan we in mei (vorig jaar) dachten. Ik geloof in het diepst van mijn vezels dat we van de lockdown af moeten. Er is sprake van een globalistische machtsgreep.”

Meer dan de helft van zijn kiezers (54 procent) denkt ook dat het dragen van mondkapjes kan leiden tot gezondheidsschade, soms zelfs tot kanker. Van de gemiddelde Nederlanders denkt 12 procent dat.

Ipsos onderzocht eerder het complotdenken over het coronavirus in het Verenigd Koninkrijk, in samenwerking met de universiteit King’s College in Londen. Uit dat onderzoek bleek dat een kwart (25%) van de Britse bevolking gelooft dat het coronavirus waarschijnlijk uit een laboratorium komt. Ook deze claim is op basis van het huidige bewijs en de huidige kennis over het coronavirus niet correct.

Complotdenkers

‘Berichtgeving over samenzweringstheorieën is lastig. Journalisten zijn immers zelf van nature een beetje complotdenkers. En als ze dat niet zijn, moeten zij haast wel onderdeel zijn van het complot. De pandemie is een rijke voedingsbodem voor alle mogelijke samenzweringstheorieën. Dat baart zorgen omdat zij het vertrouwen kunnen ondermijnen in de bestrijding van de coronacrisis,’ schrijft Frits van Exter, de  voorzitter van de Raad voor de Journalistiek,  in Villamedia, het orgaan van de Nederlandse Vereniging van Journalisten.

Journalisten kampen met dilemma’s in de berichtgeving over dit fenomeen. Hoe lang blijft het een marginaal verschijnsel waar je geen aandacht aan hoeft te besteden? En als het dat niet meer is, hoeveel ruimte geef je complotdenkers dan? Hoe voorkom je dat je het vuurtje aanwakkert?

Van Exter: ‘Maar er is nog een ander probleem. Journalisten zijn immers haast natuurlijke bondgenoten van complotdenkers. Ook zij geloven niet zomaar in de feiten, zeker niet als zij voorgeschoteld worden door lui die bij publiciteit wat te winnen of te verliezen hebben. Ook zij blijven vragen stellen, soms op zo’n manier dat mensen ervan overtuigd raken dat er iets stinkt.’

En echte samenzweringen bestaan: Watergate, de vernietigingswapens in Irak, de diesel van Volkswagen, prins Bernhard, de tabaksindustrie, de Russische trollen, Jeffrey Epstein. Dagelijks wordt de waarheid opzettelijk geweld aangedaan. En het meeste weten wij nog niet eens (dat besef is het eerste zaadje van het ware complotdenken), stelt de voorzitter.

De journalisten, die weerstand blijven bieden, hebben volgens van Exter weer een heel ander probleem: zij overtuigen niet omdat zij zelf onder verdenking staan dat zij deel uitmaken van de samenzwering. ‘Het zijn immers de media die het publiek bewust onwetend zouden houden door slaafs de regering en het RIVM te volgen. Sommige mensen zijn daar zo kwaad over dat zij journalisten op straat molesteren en met de dood bedreigen’,

Microbioloog Rosanne Hertzberger schreef in NRC dat complotdenkers een ’extreme uitwas’ van gezond wantrouwen zijn. Begrijp hoe het complotdenken ontstaat en zich verspreidt. De pandemie jaagt angst aan. Mensen zoeken online verklaringen, vinden gelijkgestemden en kunnen zich verliezen in allerlei verhalen. Complottheorieën leiden tot conflicten met vrienden, familie en levenspartners.

Spanningen

Niet iedereen denkt hetzelfde over corona en dat leidt tot de nodige spanningen in de persoonlijke levenssfeer. Socioloog Jaron Harambam, hij promoveerde aan de Vrije Universiteit op onderzoek naar complotdenkers, zegt dat ridiculiseren uit den boze is. Discussiëren over de inhoud is vaak zinloos. Volgens Jaron is het effectiever te onderzoeken waar denkbeelden bij een naaste vandaan komen en daar oprechte interesse voor te tonen. Bij mensen die vastzitten in hun eigen wereldbeeld heeft het weinig zin om nog te discussiëren over feiten, werkelijkheid en waarheid, zegt de socioloog.

Maar des te belangrijker is het volgens Harambam om te kijken wat je van de ander kan leren. Vraag daarom niet alleen naar de ideeën, maar kijk ook naar de persoon daarachter, adviseert hij. “Je moet iemand weer humaniseren. Je wil diegene zien als iemand met een geschiedenis, gevoelens en ideeën. In situaties van polarisatie zie je vaak die de-humanisering.

Bronnen: Villamedia, Nieuwsuur, Ipsos., NRC.

 

Categorie: Geluk, Gezondheid, Media, Nieuws, Politiek Tags: complotdenken, corona, vrijheid van meningsuiting

Lees ook:

  1. HRW – ‘Thaise autoriteiten misbruiken coronavirusuitbraak om vrijheid van meningsuiting te stoppen’
  2. Amerikaanse boeddhistische leraren bieden steun en hoop aan bij presidentverkiezingen
  3. HRW -Covid-19 brengt golf van misbruik van vrije meningsuiting op gang
  4. Coronaprotest op de Dam druk en gemoedelijk

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    2 maart 2021 om 10:01

    Naar alles goed luisteren. Geen partij kiezen. Weer goed luisteren. Rustig. Weer geen partij kiezen. De zaak van alle kanten bestuderen. Jezelf hardop vragen stellen tot je het plaatje echt compleet hebt. De nadruk ligt op “echt”..
    Meestal nemen we een standpunt in, maken we de keuze, op een moment dat je het voor jezelf nog niet helemaal helder hebt. Je neemt dan een soort genoegen met een zienswijze die niet geheel rond is, en verdoezel je de rafelrandjes, de losse delen.
    Gewoon weer wachten Blijf rustig in de storm en wacht. Stop!
    Tot die ingeving…dan weet je het….Pang.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.