• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De kern van yoga – tantra yoga (deel 2)

De kern van yoga – tantra yoga (deel 2)

14 april 2021 door Dharmapelgrim

Er bestaat een direct verband tussen yoga en  Gautama Boeddha. Reden genoeg om een serie afleveringen  over yoga te publiceren in een Boeddhistisch Dagblad.
Je zult vergeefs zoeken naar bronvermeldingen. Iedere zin  is ‘naar mijn voorlopige mening’  en elke stelling poneer ik  ‘volgens mijn huidige inzichten’. Ik neem de volle verantwoordelijkheid voor elk citaat op me, in de context van het moment.  Misschien is wat ik schrijf zowel waar als niet waar, of noch waar, noch niet waar, want dat kan ook. Openheid is de bron van wijsheid, en elk ‘zeker weten’ is een rotsblok waarmee je die bron afsluit.   Neem niets zomaar van anderen aan, ook niet van mij. Toets het zelf. Doe dat vooral grondig.
Dharmapelgrim

Dat veel mensen tantra verwarren met seks, is niet verwonderlijk. Voor een belangrijk deel komt dat door de seksualisering van de samenleving in de afgelopen decennia. Het lijkt wel alsof – vooral jongeren – onder meer door reclame, social media en films, denken dat seks het belangrijkste is dat het leven te bieden heeft. Je moet sexy zijn:  jong, mooi, aantrekkelijk, verleidelijk en vooral goed in bed. Daar past volgens hen tantra dan in, omdat het zoiets als een seksuele extase beloofd! Tantrische seks is het summum dat je kunt bereiken, denken sommigen. Maar tantra is zoveel meer dan alleen seks! Je kunt je als yogi zelfs intensief met tantra bezig houden zonder seks, omdat je niet alleen uit bent op het bevredigen van je seksuele behoeften, maar op het ervaren van eenheid met alles en allen. Ben je daar niet op uit, dan ben je in ieder geval niet met yoga bezig. Waar je dan wel mee bezig bent, weet ik niet. Sommige ‘tantraleraren en – leraressen’ lijken op lieden die kooklessen aanbieden en hun cursisten uitsluitend omeletjes leren bakken. Jammer.

Als je je met tantra bezig wilt houden, moet je bereid zijn naar jezelf te kijken. Je moet al jouw ervaringen doorvoelen. en niet alleen de aangename maar alle. Daardoor ontstaat ruimte voor persoonlijke groei, transformatie en transcendentie. Alles wat je zoekt  kun je in jezelf vinden. Als je het dáár niet vindt, zul je het nergens vinden. Om boven jezelf uit te stijgen, zul je jezelf los moeten laten, lees: jouw ego. Daarvoor hoef je geen asceet te worden.  Door anderen te ontmoeten leer je jezelf pas echt kennen en kun je de vreugde en de diepte ervaren van het samen één zijn. Het gaat – ik zeg het nogmaals – niet om seks! Het gaat erom dat jij jezelf leert zien, herkennen en erkennen in die ander. Jullie delen dezelfde levensenergie, Diezelfde energie deel je ook met vogels, paarden, olifanten, stinkdieren en kikkervisjes. Tantra yoga houdt daardoor in dat je je probeert af te stemmen op de levensenergie van alles wat leeft, om daar vervolgens mee om te gaan alsof alles wat leeft jouw lichaam is! Als dat lukt, kun je dan nog zonder jezelf te beschadigen een levend wezen iets aandoen, of het zelfs maar zonder in te grijpen laten lijden? En wanneer je ook de aarde als jouw lichaam ervaart, kun je dan lijdzaam toestaan dat men de aarde uitput, vervuild, of op andere wijze geweld aan doet?

Tantra yoga heeft overduidelijk elementen van bhakti-, karma-, hatha- en raja yoga (zie vorige hoofdstukken).  Daar heeft tantra enerzijds andere spirituele elementen aan toevoegt, terwijl het anderzijds juist veel vrijheden toestaat waardoor het heel onorthodox kan zijn. De essentie van tantra yoga blijft evenwel: streven naar het ervaren van éénheid met alles en allen.

Seksualiteit en yoga bijten elkaar niet, maar helaas gaat er juist op dit gebied nog al eens iets mis, vooral door onkunde, onbegrip en helaas ook misbruik. Wanneer een yogaleraar of zelfbenoemde goeroe beweert dat bepaalde seksueel getinte handelingen, intimiteiten of zelfs penetraties “erbij” horen, is het zeer verstandig daar niet in mee te gaan, en al helemaal niet  wanneer je er zelf ook maar de geringste twijfels bij hebt. Alles kan weliswaar, maar niets “hoort”. En bij jou kan iets alleen wanneer jij daar zelf voor kiest of  er verstandelijk, gevoelsmatig én fysiek zonder aarzelingen mee instemt en in meegaat. Anders is het forceren, en forceren staat haaks op de essentie van yoga: je kunt éénheid nooit opleggen, afdwingen, dan wel door overreding of zelf met geweld bereiken. Intimiteiten tussen mensen die slechts door één partij zijn gewenst maar door de andere niet, zijn per definitie ongewenst! Er is dan sprake van aanranding of zelfs verkrachting, ongeacht welke uitleg, verklaring, motivatie of verontschuldiging er ook aan voorafgaat of op volgt. Laat je nooit door iemand wijsmaken dat hij of zij – zelfs geen ‘verlichte’ meester – weet wat goed voor jou is, of jou helpt vooruit te komen door jou over te halen iets te doen of te laten wat je niet zelf honderd procent wilt!

Categorie: Achtergronden, de kern van yoga, Geluk, Gezondheid Tags: tantra yoga

Lees ook:

  1. De kern van yoga – Karma yoga (deel 3)
  2. De kern van yoga – Jñāna
  3. De kern van yoga – nada yoga (deel 1)
  4. De kern van yoga –  nada yoga (deel 2 en slot)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Bernadette zegt

    14 april 2021 om 17:53

    “Als dat lukt, kun je dan nog zonder jezelf te beschadigen een levend wezen iets aandoen, of het zelfs maar zonder in te grijpen laten lijden?”
    Hoe kun je ten alle tijden door in te grijpen voorkomen dat levende wezens lijden? Zeker in de natuur is het “of de een of de ander die lijdt”. Als een leeuwin, al dan niet met jongen, honger heeft, ligt het in de aard van het beestje een ander te doden. Doet ze dit niet, dan lijdt ze zelf en haar evt jongen.

    • Dharmapelgrim zegt

      15 april 2021 om 16:20

      Om te beginnen: Er wordt een vraag gesteld waarop het antwoord niet perse wit of zwart, ja of nee, dan wel juist of onjuist moet zijn. Ten tweede: de natuur is noch genadig, noch ongenadig. Het zijn mensen die de natuur van alles toedichten, meestal om daarmee eigen gedrag te verklaren en liefst te rechtvaardigen. “Kijk… een leeuwin doodt een ander dier, anders sterven haar eigen jongen.” Ik vermoed dat jij zelf geen leeuwin bent. Wijzen op het gedrag van een in het wild levende leeuwin heeft daardoor weinig zin. En tenslotte: als je denkt als mens te kunnen leven zonder jezelf, of wie / wat dan ook te beschadigen, wordt het tijd nog eens goed na te denken. Je hebt altijd keuzen… meestal tussen slechte, heel slechte, en nog veel slechtere en zo voorts. En soms kun je keuzen maken die helemaal niet zo slecht zijn. De keuze is aan jou.

  2. Kabir zegt

    16 april 2021 om 08:33

    Lijden is een idee van de mens dat je niet zo maar op andere levende wezens kunt projecteren. Evenmin kun je menselijke gevoelens projecteren op andere levende wezens. In onze ogen lijdt de prooi, of lijdt het prooidier. Maar is dat ook zo voor de wezens in kwestie?
    En wat een geluk dat wij, als mens, onderscheid kunnen maken en kunnen kiezen hoe wij handelen, denken, praten. Is ons leven gericht op verlichten, of op verzwaren van onszelf en onze omgeving. Een dieper inzicht in het wezen van onszelf leidt (uiteindelijk) tot een andere gedachten, woorden en handelingen.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.