• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Eenzaamheid

Eenzaamheid

7 december 2020 door Rob van Boven en Luuk Mur

De eenzaamheid die zich onder de oppervlakte al lang afspeelde, is door de coronacrisis zichtbaarder geworden. Het leven was voor velen al contactarm, maar Covid-19 maakt het vaak moeilijk te verdragen. De mens heeft nu eenmaal een primaire behoefte aan fysieke nabijheid en saamhorigheid. Dat kan al zitten in kleine dingen als bij elkaar in de winkel staan en een praatje maken, bij de kapper zitten te wachten op je beurt, elkaar groeten op straat.

We hebben behoefte aan plaatsen waar we ons op ons gemak voelen en elkaar ongedwongen kunnen ontmoeten. We moeten het nu vaak doen met contact via sociale media. We bestellen ons eten ‘contactarm’ bij een restaurant, we doen een mondkapje voor als we elkaar ontmoeten bij het boodschappen doen en zorgen dat we weer snel uit de winkel zijn. De overheid waarschuwt ons, raak elkaar niet aan, isoleer je, blijf thuis.

Zal deze eenzaamheidscrisis ons duidelijk maken dat we in een zelfzuchtige samenleving leven, waar het egoïsme van het -ik-, dominant is geworden over onze behoefte aan samen. Ons neoliberale politieke systeem, met de nadruk op presteren en behoeftebevrediging, heeft niet alleen bij ouderen een gevoel van verlatenheid gebracht. Daarbij gaat het over hetgeen we zijn gaan zien als behoeftes, maar eigenlijk weinig met primaire behoeftes te maken heeft. Een betere omschrijving zou dat ook zijn ‘een zucht naar attracties’.

We leerden elkaar als concurrent te zien. Vanuit het principe dat de markt altijd gelijk heeft, tracht de politiek publieke taken te laten uitvoeren door de markt. Neoliberalen zien menselijke interacties als economische handelingen. Succesvol zijn houdt ook in dat anderen met je om willen gaan, al is het maar voor eigen voordeel. Contactarmoede wijst dan op mislukking, niet aantrekkelijk zijn voor anderen om mee om te gaan en is dus schaamtevol.

Er is een aanzwellende kritiek op deze manier van denken, waarbij het sociale ondergeschikt gemaakt wordt aan de hebzucht van de markt in interactie met de consument. Of zoals Ewald R. Engelen (hoogleraar financiële geografie) het neo-liberale denken samenvatte: alles voor nog meer winst per aandeel: fuck de gemeenschap, fuck de werknemer, fuck de natuur, fuck toekomstige generaties, fuck de planeet.

In Nederland voelt ruim 30 procent van de mensen zich eenzaam, volgens een recent verslag van het Sociaal Cultureel Planbureau. Misschien leren we dat we op deze manier niet verder moeten willen. We zullen weer veel meer aandacht moeten hebben voor de community en ons sociale netwerk. Daarbij is de lokale gemeenschap, de omgeving waar we wonen, van groot belang. Dat is niet altijd vanzelfsprekend, omdat we nu eenmaal niet meer lokaal leven. Desondanks blijft de lokale gemeenschap een belangrijke plaats voor ontmoetingen. We noemden in onze vorige bijdrage de wijk gebonden ondersteuningsgroep voor ouders, die graag hun ervaringen delen over de opvoeding. Het motto is daarbij: opvoeden doe je bij voorkeur niet alleen. Zo zijn er steeds vaker ideeën die vanuit de wijkbewoners zelf naar voren gebracht en gerealiseerd worden. Vaak zijn het ideeën waarbij samenleven en stimuleren van de duurzaamheid hand in hand gaan.

Mensen die zelf in actie komen en doen wat ze zeggen en daarbij hun zorgen om de toekomst van de planeet laten samengaan met gemeenschapsgevoel. Want waar we steeds allergischer voor worden zijn de mensen die mooie verhalen vertellen voor de bühne, zoals een handige marketingafdeling zijn producten aan de man brengt. Dan ontstaat er voor je het weet een groen kapitalisme of community kapitalisme. Het gaat dan niet om het redden van de planeet of het stimuleren van gemeenschapsgevoel, maar om declareerbare uren. Zoals bij het gezicht van ons nationale duurzaamheidsbeleid Ed Nijpels, die toen hij zijn huis voor ruim 2 miljoen te koop aanbood, moest tonen dat zijn huis het dramatische energielabel G had. Zelfs dubbel glas zat er bij hem niet is.

Maar de ideeën moeten niet alleen van onderaf komen, ook de overheden, woningbouwcorporaties en het bedrijfsleven moeten zich veel meer bewust worden van de eenzaamheidscrisis en stimuleren en mogelijk maken dat mensen elkaar weer ontmoeten. De nationale overheid zal moeten afstappen van het neo-liberale denken, met de macht van de grote bedrijven. Laten we van de eenzaamheidscrisis een signaal maken voor de politiek om meer budget vrij te maken om weer aandacht te krijgen voor het elkaars bondgenoot zijn. Laat eenzaamheid ook voor het bedrijfsleven een signaal zijn om hun verantwoordelijkheid op zich te nemen. Als er alleen maar grote winkels overblijven met zelfscan kassa’s, dan verdwijnen tegelijkertijd weer mogelijkheden om elkaar te ontmoeten, als is het maar om met elkaar een praatje te maken in de rij voor de kassa.

We zijn sociale dieren en we kunnen alleen goed functioneren met anderen. Verdere sociale isolatie zal niet geaccepteerd worden, net zoals we honger niet accepteren. Dat is de kans die het groeiende bewustzijn van het probleem eenzaamheid ons biedt. Teleurstellend, misschien zelfs provocerend is de verhoging van 500% waar de GroenLinks wethouder van Amsterdam mee komt voor de huur van volkstuinen. De verlokkingen van de hoge grondprijs zullen de doorslag gegeven hebben, maar als deze groene ontmoetingsplaats al niet beschermd wordt door GroenLinks, door wie dan wel. Bij dit antidemocratische beleid van verdere sociale isolatie, is het dragen van een mondkapje wel heel symbolisch. De bevolking lijkt steeds meer de mond gesnoerd te moeten worden.

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Pakhuis van Verlangen, Politiek Tags: amsterdam, corona, covid19, Ed Nijpels, eenzaamheid, GroenLinks

Lees ook:

  1. Het jaar 2021 – dag 250 – longcorona
  2. Extinction Rebellion organiseert actieweek in september in Den Haag en Amsterdam
  3. En mijn erfschuld op 25 januari 2021?
  4. De koffiedrinkers op het Museumplein

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. André zegt

    8 december 2020 om 08:15

    Wat een gemoraliseer.

    • bolletje zegt

      8 december 2020 om 14:43

      Gemoraliseer? De hele wereld gaat naar de Filistijnen. Laten we het er maar niet over hebben. Dat zou immers moraliserend zijn.

      • Luuk Mur zegt

        8 december 2020 om 15:15

        Dank bolletje.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.