• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » RCC – Paw Patrol, Frozen en Minions moeten van voedselverpakkingen

RCC – Paw Patrol, Frozen en Minions moeten van voedselverpakkingen

26 november 2020 door de redactie

Voedselproducenten 4Retail, Dairy4Fun en FruitFunk gaan meerdere verpakkingen waarop ze nog altijd kinderidolen zoals Paw Patrol, Frozen en Minions gebruiken aanpassen of uit de markt halen. Dit doen ze naar aanleiding van klachtenprocedures die foodwatch heeft aangespannen bij de Reclame Code Commissie. De commissie heeft de voedselwaakhond in het merendeel van de gevallen gelijk gegeven.

Volgens de Nederlandse Reclame Code mag het plaatsen van zogenaamde licenced kinderidolen op ongezonde snacks en tussendoortjes niet meer sinds juli van dit jaar, maar toch gebruiken producenten nog steeds kinderidolen om de aandacht van de jongste kinderen te trekken. Foodwatch eist dat alle voedselproducenten stoppen met het overtreden van de kindermarketingregels.

Frank Lindner, campaigner bij foodwatch: “Het is ons opgevallen dat de producenten ergens wel weten dat ze in essentie fout zitten door nog altijd bekende kinderidolen te gebruiken. Maar in hun verweren proberen ze toch om zich te beroepen op de kleinste lettertjes uit de reclamecode en uitzonderingsposities om toch hun gelijk te krijgen. Gelukkig is de Reclame Code Commissie hier in het merendeel van de klachten niet voor gevallen.”

Lokken met idolen

Foodwatch deed afgelopen zomer onderzoek in supermarktvestigingen en op webshops van Albert Heijn, Jumbo en Plus. De waakhond kwam diverse voedingsmiddelen tegen, vooral ongezonde tussendoortjes, waarop nog steeds bekende kinderidolen stonden. Onder meer een alcoholvrije bubbeldrank met daarop Minions. Verder ook koekjes, cakejes en ijsjes met Paw Patrol en Frozen. En een kindertoetje met daarop Peppa Pig en Paw Patrol. In totaal zijn negen producten door de voedselwaakhond naar de Reclame Code Commissie gestuurd ter beoordeling.

Op 1 februari 2019 is er een nieuwe Reclamecode Voor Voedingsmiddelen (RVV) in werking getreden. In de basis geldt dat reclame maken met behulp van bekende kinderidolen niet mag wanneer het gaat om kinderen van 0 tot en met 6 jaar. Deze basisregel geldt ook voor verpakkingen. De overgangstermijn van 17 maanden na inwerkingtreding liep op 1 juli van dit jaar af.

Schuldbekentenis

De beklaagde Tsjechische voedselproducent Dairy4Fun koos direct eieren voor z’n geld. Het bedrijf meldde al voor de hoorzitting met de commissie dat het de puddingdesserts in een plastic ei met daarop Peppa Pig en Paw Patrol direct uit productie ging nemen. De wikkels van de verpakkingen zijn nu voorzien van door het bedrijf zelfontworpen fantasiefiguren. Deze zogeheten branded characters mogen nog altijd wel worden gebruikt in reclame en op verpakkingen, ook op die gericht op allerjongste kinderen. In de ogen van foodwatch is dit jammerlijk en vraagt om verdere aanscherping van de regels rondom kindermarketing. Onderzoek toont aan dat de zelfbedachte figuren jonge kinderen net zo hard verleiden als bekende kinderidolen uit series, speelgoed en films.

Gezond snoepgoed?

De klacht van foodwatch tegen het Nederlandse FruitFunk is door de commissie ongegrond verklaard, omdat FruitFunk een nog lopend media-contract kon overleggen waardoor het gebruik van bekende kinderidolen nog wel is toegestaan. FruitFunk gaf in het verweer aan dat het in het geval van hun Strawberry Fruit Flakes om ‘gezond snoepgoed’ gaat dat zou worden ondersteund door het Voedingscentrum en de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), wat ook tot een uitzonderingspositie zou kunnen leiden. Hier wilde de commissie niet in meegaan. Het bedrijf gaf tijdens de zitting uit eigen beweging aan dat ze gezien de consternatie het product in Nederland niet meer zullen voorzien van Paw Patrol afbeeldingen.

Het Belgische 4Retail kwam harder in het verweer en trok de definitie van reclame en de leeftijdsgrenzen volgens de Nederlandse reclamecode in twijfel, maar is door de Reclame Code Commissie voor vijf van de in totaal zes beklaagde producten op de vingers getikt. Hun Zagazoe! producten Choco Bars Paw Patrol koeken, Icepaws Paw Patrol ijsjes, Party Bubbles Minions drank, Biscuits Frozen koeken en Mini Cakes Frozen II zijn in strijd met de regels. Voor de Zagazoe! Fabeltjeskrant Fruit Bakes gold een nog lopend media-contract. 4Retail gaf tijdens de zitting aan dit product uit te gaan faseren. De Paw Patrol chocolade koekjes en ijsjes, en de Frozen II cakejes worden eveneens snel uit de productie genomen.

Overigens boden de verkopende supermarkten Albert Heijn, Jumbo en Plus gelijk na de klacht van foodwatch aan de producten uit voorzorg uit de schappen te halen en niet meer bij te bestellen bij de fabrikanten.

Bron foodwatch.

 

 

 

Categorie: Geluk, Gezondheid, Nieuws, Voedsel, Zorg Tags: Foodwatch, kinderen, misleiding, RCC, snoepgoed

Lees ook:

  1. Reclame Code Commissie – Albert Heijn, Jumbo, Bolletje e.a. misleiden rond volkorenproducten
  2. foodwatch – ‘Stop kindermarketing Coca-Cola in Efteling’
  3. RCC: ‘Farmers Defence Force misleidt met tv-spot’
  4. foodwatch – mannen (31-50 jaar) overschrijden zoutgrens

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.