• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » ‘Tibetaanse boeddhistische geleerde na zijn dood 28 dagen in thukdam’

‘Tibetaanse boeddhistische geleerde na zijn dood 28 dagen in thukdam’

21 augustus 2020 door de redactie

De Tibetaanse boeddhistische geleerde geshe Gyatso zou na zijn overlijden in Taiwan de zeldzame spirituele meditatieve staat ’thukdam’ zijn binnengegaan nadat hij op 14 juli klinisch dood was verklaard. ‘Thukdam’ is een Tibetaans boeddhistisch fenomeen waarbij het bewustzijn van de gerealiseerde meester in het lichaam blijft ondanks zijn fysieke dood, zo stelt een woordvoerder van  het Centraal Tibetaans Bestuur in ballingschap in Dharamsala, India.

Hoewel zij klinisch dood worden verklaard, tonen de organen van deze overledenen dagen of weken geen teken van bederf. Wetenschappelijk onderzoek naar dit fenomeen is een paar jaar geleden begonnen op initiatief van de Tibetaanse spirituele leider de Dalai Lama. Na de klinische dood van Geshe Gyatso werd het stoffelijk overschot teruggestuurd naar zijn woonplaats. Een vriend van de overledene, geshe Norbu, verbonden aan het Sera Jey klooster, die was gearriveerd voor de gebedsdiensten die op de eerste en tweede dag werden gehouden, merkte op dat het lichaam van de klinisch dood verklaarde geen tekenen van bederf vertoonden en oordeelde dat de overledene de staat van ’thukdam’ was binnengegaan.

Op de derde dag na het overlijden stelde ook de president en abt Jigme Namgyal van het ‘Internationaal Tibetaans Boeddhistisch Centrum’ het verschijnsel vast. In die dagen was het bloedheet in Taiwan maar het lichaam leek daar ongevoelig voor. Tibetaanse wetenschappers onderzochten op de vijfde dag het lichaam om tekenen van verval en ontbinding vast te stellen. Medische professionals uitten hun verbazing over het fenomeen en hun bevindingen werden naar het kantoor van de Dalai Lama gestuurd en bekendgemaakt.

Secretaris Tsegyam van het kantoor van de Dali Lama heeft geadviseerd dat een gedetailleerd verslag van de observatie van de medische beroepsbeoefenaar en, indien mogelijk, door een wetenschapper een nader onderzoek zal worden uitgevoerd. Zo hebben de studenten van geshe het onderzoekscentrum van Taiwan, Academia Sinica gevraagd een forensisch onderzoek in te stellen.

Op 24 juli kwamen een natuurkundige en zijn assistenten van het Taiwanese onderzoekscentrum Academia Sinica aan en voerden het eerste forensisch onderzoek op het lichaam van de overleden  monnik uit. Fysicus Yuan Tseh Lee stelde vast dat de bloeddruk in het lichaam om en nabij de j 86 was, vrij dicht bij dat van een levend mens, aldus het kantoor van de Tibetaanse regering in ballingschap. Ook werd de soepelheid van de huid, de schijnbaar onbestaande toestand van de inwendige organen, de gloed van het gezicht en de warmte van het lichaam opgemerkt. Het werd aangevuld met een onderzoek naar de neurale activiteit van de hersenen van de overledene op 28 juli en 1 augustus door een Taiwanese universiteitsprofessor in de psychologie en zijn assistenten, die aanzienlijke activiteit opmerkten. Uiteindelijk duurde de goed gedocumenteerde ’thukdam’ 28 dagen.

Bron kantoor Dalai Lama.

Categorie: Dalai Lama, Geluk, Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: bewustzijn, geshe Gyatso, klinisch dood, overlijden, sterven, thukdam

Lees ook:

  1. Tibetaanse China-criticus Takna Jigme Sangpo in Zwitserland overleden
  2. Veertiende Kunzig Shamar Rinpoche (62) onverwacht overleden
  3. Wereldberoemde yoga goeroe Iyengar (95) overleden
  4. Monnik Wolju, voormalig hoofd van Jogye orde overleden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.