Onder druk van de onlangs opgerichte boeddhistische hardline groepering Bodu Bala Sena (BBS), ook genoemd Buddhist Strength Force, hebben islamitische geestelijken in Sri Lanka vandaag aangekondigd dat het halal etikettering systeem voor menselijke voeding in het land wordt ingetrokken. ‘In het belang van de vrede’, zeggen de geestelijken.
Alleen voor export blijft het systeem gehandhaafd, meldt de Ceylon Jamiyyathul Ulama (ACJU), de organisatie van islamitische geestelijken. ‘Wij geven op wat belangrijk voor ons is en brengen een offer in het belang van vrede en harmonie’, zegt de voorzitter moefti Rizwe, eraan toevoegend dat de geestelijken erop gebrand zijn om een escalatie op basis van religieuze spanningen te voorkomen.
Voedselproducenten in Sri Lanka labelden tot nu toe al hun halal producten met het ACJU-certificaat. Ze vonden het onpraktisch om twee systemen te gebruiken voor producten die in het binnenland verkocht werden en naar het buitenland werden uitgevoerd.
Nationalistische boeddhistische monniken en hun aanhangers begonnen vorige maand een campagne, om de verkoop van halal geslacht vlees en andere producten met het halal-certificaat te boycotten. De monniken voerden aan dat boeddhisten niet gedwongen moeten worden om voedsel te consumeren dat bereid is volgens islamitische riten. Het systeem zou de invloed van islamieten in Sri Lanka vergroten.
President Mahinda Rajapakse, zelf een boeddhist, spoorde de monniken aan niet aan te zetten tot religieuze haat. Zeventig procent van de bevolking in Sri Lanka is boeddhist, de moslims vormen met tien procent van de bevolking een minderheid.
De BBS wilde aanvankelijk ook dat binnen een maand ‘verspreiders van (andere) religies’ het land zullen verlaten. De actie tegen de certificering van de BBS richt zich met name tegen moslims. De leider van de organisatie, Galaboda Aththe Gnanasara, zegt dat christenen en moslims in Sri Lanka het boeddhisme bedreigen en dat honderden monniken klaar staan om het boeddhisme al vechtend te verdedigen. De BBS noemt zich een niet-politieke, actiegerichte groepering, die actief de boeddhistische filosofie en well-being wil promoten.
ujukarin zegt
Hun eigen citaat zegt genoeg:
“honderden monniken klaar staan om het boeddhisme al vechtend te verdedigen”. Ooit van het eerste lekenvoorschrift gehoord heren monniken (sic!).
We noemen ze hier gekscherend de Boeddha-Taliban of Buddha-nazis vanwege de opvallende parallellen in het gedachtengoed. Schande voor de hele boeddhistische wereld, en als ze van de BBS niet uitkijken gaan de (alhier inderdaad gaandeweg bedreigde) moslims, deels terecht, hulp zoeken bij de echte Taliban/Al-Quaida en is Lanka spoedig een nieuwe burgeroorlog rijker. Zie Zuid-Thailand…
Sjoerd Windemuller zegt
Jammer, zoveel haat onder deze boeddhisten en,
Wijs als boeddha, deze moslims.
Yolanda zegt
Triest dat deze monniken de leer van Boeddha niet in de praktijk brengen.
henk mulder zegt
Deze moslims lijken flexibel, waarschijnlijk omdat ze sterk in de minderheid zijn.
henk mulder zegt
O ja, laten we niet vergeten dat de moslims rond 1200 het hele boeddhisme uit India compleet hebben weg gevaagd, uiteraard met massamoord….. “Wijs als boeddha’s” lees ik, en een boeddhistische leraar maakt zelfs een vergelijking tussen protesterende boeddhistische monniken met n.zi’s…..ooit van juist inzicht en spraak gehoord? (sic!) Realiteits besef lijkt hier erg ver te zoeken…
Dankzij Sri Lanka en een Chinese pelgrim heeft het boeddhisme kunnen overleven, dus met dank aan…… Het lijkt hip om als boeddhist het boeddhisme grondig af te vallen, zonder de achtergronden goed te weten. Het zijn echt degenerende tijden……”schande voor de hele boeddhistische wereld.”
Joop Romeijn zegt
Laat ik maar achteraan beginnen, Henk: er bestaat niet zoiets als ”… de hele boeddhistische wereld”
En dan: je legt een verband tussen wat op Sri Lanka gebeurt en het verdwijnen van het boeddhisme uit India zo’n duizend jaar geleden: een niet bestaand verband en bovendien was het primair de zwakte van het boeddhisme zelf en de verdringing door het hindoeïsme die die verdwijning hebben veroorzaakt. De verovering door Moslims kwam daarna. Er is de nodige literatuur wat er toen gebeurde; en sweeping statements over massamoord zijn onverantwoord.
En dan de Singalese (een bevolkingsgroep) boeddhistische monniken in Sri Lanka met grote politieke invloed. Helaas heeft een deel ervan kwalijke opvattingen die erg lijken op het ultrarechtse “ eigen volk eerst “. Eerder al tegen de overwegend hindoeïstische Tamils.
Daar iets van vinden is volstrekt niet hip maar alleen maar verdrietig.
marcel zegt
zijn een hoop boeddhisten die vlees eten dan…?
ujukarin zegt
Jammer, Henk, zoveel gebrek aan kennis. Ik ben niet de auteur van de term Buddha-Nazis maar onderschrijf hem helaas van harte voor dit, beperkte maar erg luide, deel van de SL bevolking.
Aardig voorbeeld dat de parallellen met een Breivik (laat staan met Europese partijen die ook zo’n tamtam over halal maken :-) pijnlijk schetst:
Paar maanden terug waren er hier in enkele dorpen, WHO- en regeringsondersteunde, campagnes voor sterilisatie van moeders en/of vaders met komplete gezinnen (dus minstens 2 gezonde kinderen). Zeker niet slecht, zuidwesten van het land heeft nog altijd overbevolkings-risico’s. Het waren dorpen met vooral Singha’s/Boeddhisten.
Kort voor de start ontstond veel tamtam door onze vrienden van de BBS, die riepen ‘Mag niet en kan niet. Moslims hebben al een hoger geboortecijfers dan singha’s hier dus we moeten juist MEER singha-kinderen, straatarm en overbevolkt of niet, inplaats van minder. Anders zijn we over 20 jaar minderheid in ‘eigen’ door de Boeddha aan ons toegewezen land. Geen enkele sterilisatie toestaan!’
En helaas, de sterilisatie campagne werd afgeblazen…
Groeten uit Sri Lanka,
Henk Molenaar zegt
Ujukarin, de bent niet de auteur van de term maar je gebruikt het wel, ook spreek jij over “Wijs als boeddha’s”, dus Joop; het is een quote, beter lezen dus…
Klaarblijkelijk denkt Joop dat de Hindu’s of misschien de boeddhisten zelf Nalanda e.d. hebben verwoest, ik ben benieuwd waar zijn begrip ‘massa’ begint. Wellicht denk Joop dat de moslims het toonbeeld van tolerantie zijn en dat hun bekeeringsdrang altijd zonder geweld gaat. Jammer dat Ujukarin zijn betoog kracht moet bij zetten met allerlei extreem geweldadige groeperingen/personen. Dat hij zelf in Sri Lanka zit is een drogreden, ook hij blijft een comfortabele westerling van waaruit het erg gemakkelijk is om boeddhistisch ethische superioriteit uit te stralen t.o.v. de lokale bevolking en daarbuiten.
Joop Romeijn zegt
Henk, ik denk volstrekt niet dat “de moslims het toonbeeld van tolerantie zijn en dat hun beke[e]ringsdrang altijd zonder geweld gaat”. Maar afgezien van het feit dat ‘DE moslims’ niet bestaan, we hebben het over een geschiedenis van 1000 tot 1300 jaren lang waarin over miljoenen vierkante kilometers enorm veel is gebeurd.
Ik heb de laatste uren opnieuw de (op internet ruim aanwezige) literatuur proberen door te bladeren over het verdwijnen van het boeddhisme uit India, en de rol van de Moslim-veroveraars daarbij. Alleen kost rustig lezen wel een dagen dagen. Ik noem twee bronnen, lees zelf maar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Decline_of_Buddhism_in_India
http://h-net.msu.edu/cgi-bin/logbrowse.pl?trx=vx&list=h-buddhism&month=1109&week=b&msg=TEoBEb8S9F3TIi/ASANIqA&user=&pw=
Ik heb ook gelezen dat het moslims waren die Nalanda hebben vernietigd en dat daarbij heel wat monniken zijn vermoord. Maar – de werkelijkheid is nu eenmaal complex – het boeddhisme was toen al ernstig verzwakt, steriel geworden in bastions als Nalanda zou je kunnen zeggen.
ujukarin zegt
@HenkM: ik snap je betoog simpelweg niet. Wat heeft de vraag of ik Westers ben danwel Srilankaans (de waarheid ligt door m’n huwelijkssituatie ergens in het midden) te maken met het recht om, hopelijk goed geinformeerd, ” boeddhistisch ethische meningen te vormen t.o.v. de lokale bevolking en daarbuiten”? Er zijn vele Lankanen die het met me eens zijn en een aantal anderen die het met me oneens zijn. En m’n sombere oordeel geldt niet alleen de BBS alhier maar ook pakweg de zenmonnik-soldaten in het Japan van 1920-1945 of de Koreaanse of Tibetaanse tempel-legers. Geweldloosheid is zodanig diep verankerd in de leer van de Boeddha dat iedere groep volgelingen die geweld institutionaliseert (niet voor zelfverdediging maar echt agressie, zoals alle voorbeelden erboven) grote problemen heeft mij uit te leggen waarom ze zich nog boeddhist zouden mogen noemen…