• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Jules Prast » Wat is de overeenkomst tussen de Boeddha en een glaasje Spa?

Wat is de overeenkomst tussen de Boeddha en een glaasje Spa?

23 maart 2020 door Jules Prast

Mensen die vragen om een Spa’tje, nemen in de regel genoegen met ieder glas mineraalwater dat hun wordt geserveerd. In hun verbeelding is water uit een flesje beter, zuiverder, dan gemeentepils, water uit de kraan.

Zo is het ook met de Boeddha. Wie naar hem vraagt of over hem spreekt, kan het hebben over een hele reeks figuren, bekleed met attributen al naar gelang de voorstellingswereld van degene die aan het woord is. Er zijn talloze sutra’s waarin de Boeddha voorkomt. Ook hier geldt: in veler verbeelding is een Boeddha beter, zuiverder wanneer hij in een sutra optreedt, van welke herkomst dan ook.

Over de hele wereld zijn mensen die op gezette tijden onvermoeibaar stukjes produceren over de vraag of recente uitspraken die in cyberspace aan de Boeddha worden toegeschreven, werkelijk van hem afkomstig zijn. Niet al deze scribenten lijken zich ervan bewust te zijn dat zij bijdragen aan de mythe dat de Boeddha uit een sutra beter, zuiverder is dan de levende Boeddha die voortkomt uit het voorstellingsvermogen van mensen, volgelingen of niet.

Met de ontwikkeling van onze geseculariseerde, moderne wereld, is de voorstelling van de historische tijd zo vanzelfsprekend geworden dat wij deze niet meer herkennen als een product van onze verbeeldingskracht. Ons vragen naar de ‘werkelijke’ Boeddha, Jezus of Socrates berust op een geloof dat het mogelijk en zinvol is hierop een betrouwbaar antwoord te formuleren.

In het boeddhisme treedt dit geloof aan de oppervlakte wanneer aan één bepaalde klasse ‘bewijsmiddelen’, met uitsluiting van vrijwel alle andere, de kracht van historiciteit wordt toegedicht. Het gaat hier om de sutrateksten van de Pali Canon en de corresponderende Chinese Agama’s.

Wij moeten geloven dat een mondelinge overdracht van enkele eeuwen, gevolgd door een reis van geschreven teksten gedurende tweeduizend jaar, resulteert in een reeks sutra’s die objectief het woord van de historische Boeddha bevatten. Alsof in de bronnen niet de menselijke hand, de menselijke selectie en de menselijke verbeeldingskracht aan het werk zijn geweest.

Wie feit en fictie omtrent de Boeddha van elkaar probeert te onderscheiden, vergelijkt het ene beeld met het andere. Wie gelooft in historische objectiviteit gaat vaak voorbij aan de zeggingskracht die andere beeldtaalmiddelen in de tijd en op de plaats van hun origine hebben gekend. Een wonderlijke consequentie van het opleggen van onze tijdsbeleving aan bronnen is dat wij het des te moeilijker maken om de betekenis van leerstukken als de kringloop van geboorte en dood te verstaan in de context van toen en in die van nu.

Er is zoveel opmerkelijks aan het westerse boeddhisme. Het lijkt in meditatie, een middel temidden van andere, bij uitstek een methode te zien voor zelfverwerkelijking. Het kijkt in bijna alle gevallen voorbij aan het gegeven dat de meeste boeddhistische teksten betrekking hebben op een communiteit van monniken en dus niet van toepassing kunnen zijn op het leven van leken.

Bovendien stelt het de stem van een fictieve historische Boeddha boven die van mensen die de dhamma in het hier en nu manifesteren. De waarheid van de boeddhadhamma schuilt niet in de historische objectiviteit, maar in de wijze waarop wij deze weten uit te beelden in een voor onze tijd en cultuur toepasbare vorm.

Taigu,  dharmanaam van historicus en auteur Jules Prast (1961), dobbert ergens tussen zen en reine land. Ondertussen laat hij bij het schrijven van zijn stukjes zijn geest vrijmoedig zweven over de wereld en over het boeddhisme.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Jules Prast Tags: Boeddha, bron, levende Boeddha, sutra, Taigu, toeschrijven, voorstellingsvermogen, zuiver

Lees ook:

  1. Solidair met de vragende underdog
  2. Vrijmakers
  3. Taigu – potsierlijk, overmoedig boeddhisme
  4. Boeddhisten voor Beijing

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    23 maart 2020 om 16:22

    Gaat het goed met je Jules, of ben je de Middenweg kwijt?

    Vriendelijke groet, Kees Moerbeek

  2. Henk van Kalken zegt

    24 maart 2020 om 08:15

    Ik kan me redelijk in je betoog vinden, Jules. Alleen: de waarheid – al dan niet van de Boeddha – is niet uit te beelden. Als je hem niet in jezelf ontdekt, zul je vergeefs zoeken.

  3. Erik Hoogcarspel zegt

    24 maart 2020 om 08:56

    De levende boeddha zit op de Efteling. De echte boeddha is voorbij leven en dood.

  4. Piet Nusteleijn zegt

    24 maart 2020 om 09:50

    Alles wat we lezen en horen is het verleden, het is al voorbij. Bovendien is het allemaal “denken”, het is bedacht, daarom beperkt. Oud.
    Wanneer we dit allemaal, (‘ook dat van Boeddha’) achter ons laten..Wat nu?
    In deze kortste vraag zit het antwoord. Volgens mij heb ik Jules begrepen? Met groet.

    • kees moerbeek zegt

      24 maart 2020 om 17:03

      Moeten we je geloven, Piet? :-) :-) Jules begrijpt de humor wel. https://www.youtube.com/watch?v=cCX5JJwkZhU

  5. bolletje zegt

    25 maart 2020 om 16:15

    De overeenkomst? Water is niet spectaculair, heeft geen smaak. Het is niet zoet, of zout. Toch is het cruciaal voor het welbehagen van mensen.
    Ditzelfde geldt voor boeddhisme.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.