• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tweespraak – psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…vermannen en rouw

Tweespraak – psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…vermannen en rouw

17 oktober 2019 door Rob van Boven en Luuk Mur

In de serie Tweespraak praten Rob en Luuk over een al of niet actueel onderwerp. Vandaag is het thema het verschil tussen mannen en vrouwen in het delen van verdriet. En mannen en vrouwen in hun rollen.

Luuk: Drie jaar geleden werd de dochter van een vriendin van mij psychotisch. Ze wilde zichzelf doden en werd gedwongen opgenomen. Enkele weken later, nog net zo ziek, mocht ze zelf beslissen of ze weer naar huis wilde en twee dagen later maakte ze alsnog een eind aan haar leven. Door toeval waren er in de omgeving waar mijn vriendin woont in die periode nog drie sterfgevallen van kinderen. De moeders zochten elkaar op en deelden hun intense verdriet met elkaar.

In 2009 verloor de journalist Tim Overdiek* door een ongeval zijn vrouw. Zoals veel mannen zag hij zichzelf proberen om langs de pijn te leven. Omdat hij dit zo niet wilde, leerde hij zichzelf de emoties wel te ervaren en te delen. Het is nu tien jaar later en Overdiek heeft zichzelf inmiddels omgeschoold tot mannen hulpverlener. Het is zijn ervaring dat mannen veel minder dan vrouwen over intieme zaken praten. Meisjes delen van jongs af aan emoties met hun moeder. Jongens lijken dat veel minder te doen en nog minder met hun vader. Een vorm van genderspecifiek opvoeden met als gevolg dat mannen zich vaak niet kwetsbaar durven op te stellen.

Terug naar de zelfdoding van de dochter van mijn vriendin. Het contact met de andere moeders was een enorme steun voor haar en de andere vrouwen. Wat opviel is dat de betreffende vaders hun verdriet niet of nauwelijks deelden.

Rob: Ik geloof zeker dat door genderspecifiek opvoeden mannen en vrouwen statistisch gezien een verschillend geloof over zichzelf kunnen ontwikkelen. Met als gevolg een verschil in de manier waarop we met onszelf en onze wereld omgaan en dus ook hoe we verschillend met pijn omgaan. In mijn praktijk ervaar ik geen wezenlijk verschil tussen mannen en vrouwen wat betreft hun problemen. Het zijn dezelfde verstoringen in hun mogelijkheden tot zelfverwerkelijking en relatie-verwerkelijking als gevolg van hun geloofsontwikkeling.

Een geloof waar zowel mannen als vrouwen zichzelf mee voor de gek houden, is dat daadkracht gezien wordt als mannelijk en kwetsbaarheid als vrouwelijk. Een vrouw, bijvoorbeeld in de positie van een doortastende directrice in een fabriek, wordt makkelijk gezien als mannelijk. Ze loopt het risico door mannen gezien te worden als niet echt serieus te nemen. Met haar expliciete daadkracht zou ze ontrouw zijn aan haar sekse. Andersom wanneer een man zijn kwetsbaarheid toont, kan hij het risico lopen als vrouwelijk afgeschilderd te worden, waardoor hij ook niet serieus te nemen zou zijn. Wat een waanzin.

Mannen en vrouwen zijn zowel kwetsbaar als daadkrachtig. Hun geloof over zichzelf bepaalt in welke mate ze zich mogen identificeren met elk van deze vermogens. Als je als man gehinderd bent om je te mogen identificeren met je kwetsbaarheid, dan heb je zeker problemen met verwerken van emotionele pijn. Als mensen weg willen van hun pijn, dan is er niet alleen de pijn vanwege het gebeuren, maar ook wijzen we iets in onszelf af waardoor de pijn in ons zal intensiveren. Hierdoor dienen we dan steeds drastischer aan onszelf voorbij te leven. Dit kunnen we doen door gebruik van drank, drugs, aanhoudend bezig zijn met anderen, je daags moe werken of wellicht door in de politiek te gaan en je te verlustigen aan macht.

Luuk: Tim Overdiek leerde om pijnlijke gevoelens niet uit de weg te gaan en deze ook te laten zien. In zijn counseling helpt hij mannen met een verlieservaring met het aangaan van de pijnlijke ervaringen. Het leidt er ook vaak toe dat de cliënt de mannenlijn in de familie gaat onderzoeken, rond vragen als: welke ervaringen had mijn vader met verlies en hoe verliep dat bij zijn vader.

Veel mannen hebben de ervaring dat ze weinig contact met hun vader konden hebben, doordat deze niet kwetsbaar kon zijn en niet sprak over zijn verlies of trauma. Vooral bij mannen kan er sprake zijn van alexithymie, dat letterlijk vertaald ‘geen woorden voor emoties’ betekent. Deze persoonlijkheidstrek kan ontstaan als gevolg van een traumatische gebeurtenis en komt duidelijk meer voor bij mannen.

Het niet kunnen laten zien dat je het moeilijk hebt, is bij mannen vaak gekoppeld aan een geloof dat je minder waard bent als je pijnlijke emoties ervaart en toont. Het gevolg is wel dat je een deel van jezelf niet wil laten meedoen en dat je daarmee je meest intieme relaties, zoals die met je kinderen, tekort kan doen.

Je bewust worden van een dergelijk geloof en vervolgens je eigen regels creëren over het tonen van verdriet en rouw, zie ik als een kracht en kan er toe bijdragen dat er meer diepgang en verbondenheid in je belangrijkste relaties ontstaat. Boeddha leerde zijn volgers al te leven met de juiste aandacht, opmerkzaam te zijn aan wat zich aan je voordoet en dat betreft ook pijnlijke gevoelens en gedachten. Verzet tegen dat wat is, veroorzaakt lijden.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.
Bron: Als de man verliest–omgaan met tegenslag, verdriet en rouw –Tim Overdiek en Wim van Lent

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: genderspecifiek opvoeden, Luuk Mur, Rob van Boven, Tim Overdiek, Tweespraak, Wim van Lent

Lees ook:

  1. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…’de hoer spelen’
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…goeroes.
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …bekering.
  4. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…het -ik- als handig verhaal

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.