• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Andrew Olendzki – Boeddha, de ultieme radicaal

Andrew Olendzki – Boeddha, de ultieme radicaal

5 augustus 2019 door gastauteur

Het waren niet alleen zijn leringen over geslacht en klasse, die zelfs vandaag de dag nog modern lijken. Andrew Olendzki over alles waardoor de Boeddha een van de radicaalste mensen aller tijden was.

Toen, met de glinster van de nacht,
Kort voor de opkomst van de zon,
Is mijn gehunker opgedroogd
Terwijl ik met gekruiste benen zat.

Uit: de Theragatha

Elke afbeelding van de Boeddha die we zien, weerspiegelt zoveel kalme, geamuseerde aanvaarding, dat het niet makkelijk te beseffen is wat een radicale figuur Siddharta Gautama Boeddha in feite was. Maar als we eens beter kijken naar zijn handelwijze in de wereld waarin hij leefde, en naar de leringen die hij ons naliet, kun je volgens mij gerust zeggen dat de Boeddha een van de radicaalste mensen was die ooit op aarde hebben rondgelopen.

Het woord ‘radicaal’ betekent volgens het woordenboek eenvoudigweg ‘met een hang naar fundamentele verandering’. Deze definitie is verrassend, maar past beslist goed bij de Boeddha.

De eerste radicale daad van de Boeddha was dat hij het comfortabele leven van prins en troonopvolger in een weliswaar klein koninkrijk, achter zich liet. Zoiets gebeurt wel vaker, maar het was opmerkelijk omdat de aanleiding niet was de dood van een geliefde, een plotseling optredende ziekte, een politieke omslag of een andere ontregelende gebeurtenis.

De tegencultuur die hem riep, was zelf nogal radicaal. Die propageerde het opgeven van alle bezit, het verbreken van alle sociale banden, en het vrijwillig aannemen van een strenge levenswijze. De Boeddha maakte zich de yogische meditatietechnieken van die tijd snel eigen en kreeg de eervolle functie aangeboden van mede-leider bij niet een, maar twee meditatiegroepen.

Hij verliet een veelbelovende carrière als meditatieleraar, waarbij hij ook nog veel tijd zou hebben doorgebracht in een staat van ‘aangenaam verblijven in het hier en nu’. Dat was de tweede radicale daad van de Boeddha. In beide gevallen koos hij voor fundamentele verandering in plaats van zich neer te leggen bij de status quo.

Vervolgens begon hij met extreme ascetische praktijken. Hij hongerde zich bijvoorbeeld uit tot hij op het randje van de dood was. Het radicale was echter dat hij die praktijken ook weer verliet toen hij zich realiseerde dat ze niet hielpen om zijn geest te zuiveren.

Hij zei niet dat sommige dingen veranderlijk zijn, maar dat alles veranderlijk is. Dat is en blijft een radicale uitspraak.

Binnen de ascetische groepen waarin hij leefde, werd dit gezien als een volledige mislukking. Hij werd belachelijk gemaakt door zijn mede-asceten toen hij terugkeerde naar een luxe leven door meer dan een rijstkorrel per dag te eten. De ‘middenweg’ levenswijze die hij toen koos en de rest van zijn leven volhield, was op zich een dappere afwijzing van twee uitersten: zich te buiten gaan en ascetisch leven. Zijn aristocratische familieleden en ook zijn rondtrekkende landgenoten zouden dat radicaal hebben gevonden.

Maar het werd nog veel radicaler toen hij verklaarde dat in de door hem opgerichte gemeenschap absoluut geen kaste-onderscheid zou bestaan, en toen hij vrouwen gelijke (alhoewel parallelle) waardigheid bood. Hij stond erop dat voormalige brahmanen naast voormalige onaanraakbaren zouden zitten tijdens het eten en drinken. Hij hield vol dat vrouwen dezelfde aggregaten, gevoelsgronden en elementen hadden als mannen, en daarom net zo goed tot wijsheid en ontwaken konden komen. Dat betekende een uiterst radicale verandering in de sociale orde van die tijd.

Maar het zijn de leringen van de Boeddha die het meest indruisten tegen de wijsheid die al generaties lang was doorgegeven. Die leringen zijn vandaag de dag nog steeds een uitdaging voor ons. Als je niet zegt dat sommige dingen veranderlijk zijn, maar dat alles onderhevig aan verandering is, dat er nergens stabiliteit is, was dat vroeger een radicale uitspraak en dat is het nu nog steeds.

Als je dat inzicht vervolgens niet alleen op de buitenwereld toepast, maar ook op jezelf, is dat zowat het toppunt van radicaliteit. Er is geen ware zelf achter het schijnbare zelf, geen groter zelf dat het kleine zelf omvat, geen universeel zelf dat het persoonlijke zelf doordringt en omsluit – er is gewoon helemaal geen zelf. ‘Zelf’ is een mooi idee, maar helaas een vergissing. Het zelf dat er is, vervormt en verandert, komt op en valt weg, wordt geboren en sterft, net als al het andere in dit evoluerende heelal.

Het is ook radicaal om lijden te erkennen als edele waarheid, terwijl mensen juist hun best doen om het te verdoezelen of te ontkennen. Anderen hebben gezegd dat het leven zwaar is, maar dat je aan ontbering kunt ontsnappen in een volgend leven, of dat ontbering in dit leven een test is waarvoor je kunt slagen, waarna er eeuwigdurende beloning volgt, of dat je goddelijke hulp kunt inroepen om uitdagingen het hoofd te bieden. De Boeddha accepteerde daarentegen als fundamentele waarheid dat pijn een onvermijdelijk, onontkoombaar onderdeel van het menselijk bestaan is, en dat elk van ons dit in de intimiteit van onze eigen ervaring onder ogen moet zien.

Maar hij verklaarde ook dat lijden oorzaken heeft in de natuurlijke wereld, en daarom ook kan worden aangepakt met de beschikbare natuurlijke middelen. Lijden wordt veroorzaakt door weerstand tegen pijn en gehechtheid aan plezier, met als gevolg niet openstaan voor de verandering, die zo fundamenteel is voor de natuurlijke orde. Het is een radicale aanmoediging om te zeggen dat lijden wordt veroorzaakt doordat mensen zich slecht aanpassen aan een gegeven situatie, en dat het kan worden geëlimineerd door een psychologische bijstelling – door meer begrip te ontwikkelen en te leren om anders te reageren.

Als we dit voor elkaar krijgen, net als de Boeddha, kunnen we een staat van radicaal welzijn bereiken. Het is mogelijk om je in de huidige wereld, met al zijn uitdagingen, dusdanig op te stellen dat je niet door plezier wordt verleid tot verslaving en ook niet door vrees voor pijn tot afkeer komt. Dat alle mentale toestanden worden gekenmerkt door een houding van vrijgevigheid, vriendelijkheid, compassie, medevreugde en een diep doordringende wijsheid die alle dingen precies ziet zoals ze zijn.

Ook als we dat fascinerende ideaal niet bereiken, biedt de Boeddha ons in de huidige tijd het transformerende inzicht dat de wereld waarin we leven, wordt gemaakt en geregeerd door onze eigen geest. Elk probleem dat we tegenkomen, als soort die langzamerhand zijn habitat plundert, wordt veroorzaakt door onze eigen hebzucht, haat en verwarring. Daarom kan het worden aangepakt en overwonnen door onze geest van deze vergiften te zuiveren.

Ik denk dat de Boeddha een beetje glimlacht als hij dit alles welwillend en geamuseerd beziet, omdat hij weet dat wij allen in staat zijn om diep gelukkig in een gezonde wereld te leven. We hoeven alleen maar ‘voor fundamentele verandering te zijn’ en daarbij het meest radicale van alles te ontdekken – vrijheid.

Deze door Titia de Graaf vertaalde tekst van Andrew Olendzki verscheen eerder in SIMsara van september 2018 en is in originele vorm terug te vinden op https://www.lionsroar.com/buddha-the-ultimate-radical/

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dharma en filosofie Tags: Andrew Olendzki, Boeddha, radicaal, SimSara, Titia de Graaf, veranderlijk

Lees ook:

  1. Bay Hagebeek – de sangha als Boeddha
  2. Hoe lang voordat je boeddha wordt?
  3. Andrew Olendzki -advocaat van Mara
  4. ‘De Boeddha zei.’ Ik vraag me steeds af: Is dat wel zo.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ruud van Bokhoven zegt

    6 augustus 2019 om 23:33

    Mooi geschreven en inspirerend.
    Ik heb hem opgeslagen om hem meerdere keren te lezen. Namesté.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.