• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2019 – dag 107 – vergeving-

Het jaar 2019 – dag 107 – vergeving-

17 april 2019 door Joop Ha Hoek

Ik vind vergeving een naar woord en ook een raar iets. Ik vergeef je maar vergeet het niet, is zo’n cliché. Volgens mij heeft het vergeven ook met een zelfvoldane positie te maken: de vergever staat hoger dan de vergevene, hij kan wel of niet vergeven. De te vergeven mens moet maar afwachten. Of met onderwerping: Heer, vergeef het hun, als je zelf niet kunt vergeven doe je een beroep op een ander, in dit geval de Here God. Je besteedt het vergeven uit.

Ik pieker me de laatste dagen suf wie ik ooit iets vergeven heb. En kan geen naam noemen terwijl er ook nare mensen in mijn leven waren tot ik de boel opkuiste. En ik zelf ook niet de beste ben. Mogelijk zijn er mensen die mij iets vergeven hebben, maar die hebben zich nooit bij mij gemeld. In dat opzicht ben ik een onwetende. Ik vermoed dat niet-vergeven te maken heeft met het accepteren van zaken. Mijn boeddhistische leraar zei altijd: Van het verleden kan je geen chocola bakken, het is gebeurd en we leven nu in het nu. Moedig voorwaarts.

Ik pieker over het thema vergeven omdat ik van het Museum voor Vrede en Geweldloosheid een uitnodiging kreeg om op 4 mei in de doopsgezinde kerk aan de Noordmolenwerf in Rotterdam een filosofisch gesprek aan te gaan over Vergeving (met een hoofdletter). Het gesprek staat onder leiding van de Rotterdamse praktisch filosoof Dick van Hennik (van de Filosofische Praktijk Berkelstraat).

In de uitnodiging: ‘Op 4 mei herdenken we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. De vraag die je daarbij kan stellen is: “Valt er nog iets te vergeven tussen ons en de vroegere onderdrukker?”

Toen Duitse vliegtuigen- de mensen erin, in mei 1940 bommen lieten vallen op de huizen van de burgerbevolking in onder andere Kralingen, een Rotterdamse wijk, stierven familieleden van mij. Een tante van mijn moeder rende brandend door de straat, mariniers probeerden de vlammen te doven. Alleen een zoon overleefde het bombardement.

Mijn moeder, een altijd rustige en stille vrouw, was op de vierde mei, de dag van de herdenking van de doden door het nazigeweld- later kwamen er andere slachtoffers bij, nog meer stil en verdrietig. Dat zag ik aan haar gezicht en houding. Voor ons gezin was de dodenherdenking niet een theoretische kwestie maar daar hoorden mensen bij die we gekend hebben. We zwegen bewust die twee minuten.

Mijn moeder sprak nooit over vergeving. Ze noemde de Duitsers wel moffen maar haatte ze niet- er viel niets te vergeven, wie moet je vergeven, het systeem, Hitler, de vliegeniers boven de stad die de bommen lieten vallen? De bommenfabrikanten. Fokker die vliegtuigen leverde. De leveranciers van banden en metaal? De psychiaters die Hitler niet op lieten sluiten. De bom van Von Stauffenberg die niet goed af ging. Een lange keten ven verantwoordelijken.

Voor haar telde alleen het grote verdriet over het sterven van de mensen die ze liefhad. Ze reisde niet af naar Duitsland om daar op straat de vergeving te prediken. En mensen in verwarring te brengen. Ze leefde in het nu in haar verdriet. Dus ik vermoed dat ik de leefwijze om niet te vergeven van haar heb. Grietje was haar naam. Vergeven is egoïstisch, met de nadruk op ego.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken. Of er kruipt een poes op je hoofd.

 

 

Categorie: Columns, Geluk, Joop Hoek Tags: bombardement, doden, Grietje, Rotterdam, vergeving

Lees ook:

  1. Het jaar 2020 – dag 118 – inpakoma’s
  2. Het jaar 2018 – de driehonderdentwaalfde dag – postuumwees
  3. Het jaar 2019 – dag 260 – bombardement
  4. Het jaar 2021 – dag 230- kleingeluk

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    18 april 2019 om 09:34

    Vergeven was langere tijd een thema voor mij. WF Brugsma, de journalist die jarenlang doorbracht in diverse Duitse concentratiekampen zei ooit, verwijzend naar de tekst boven de concentratiekamp poorten ‘Arbeit macht frei”Vergeven maakt vrij.’Indrukwekkend en inspirerend. Maar ik kon nooit een paar mensen die ik ervoor aanzag dat ze mij veel leed hebben aangedaan werkelijk vergeven. Tot mijn dzogchenleraar mij deed inzien dat er niets IS om te vergeven, niet anders dan allerlei concepten die je zelf in je hoofd maakt. Dus ja, vergeven is egoïstisch.

  2. G.J. Smeets zegt

    19 april 2019 om 19:20

    “Mijn boeddhistische leraar zei altijd: Van het verleden kan je geen chocola bakken, het is gebeurd en we leven nu in het nu.”

    Tja, herinneringen aan het verleden heb je in het hier & nu en daar zul je toch chocola van moeten bakken. Verdringen, rationaliseren, ophemelen, verdoemen, etc..

    “Vergeven is egoïstisch, met de nadruk op ego.”

    Dat is mij te kort door de bocht. Een voor mij pijnlijke en schadelijke actie die geliefden hebben begaan vergaf ik door het uit te praten. Vergeven is een interactie ding en geen psychisch ding. Zonder uitpraten geen vergeving.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.