• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Dierenwelzijn » Indiase Hindoes bekeren zich tot boeddhisme na geweld van ‘koebeschermers’

Indiase Hindoes bekeren zich tot boeddhisme na geweld van ‘koebeschermers’

25 februari 2019 door de redactie

Vier overlevenden van een gewelddadige afrekening in 2016 door zogenoemde koebeschermers in India, hebben zich deze week bekeerd tot het boeddhisme. Dat gebeurde tijdens een spraakmakende ceremonie die een van de meest geliefde helden van het land -dr. B.R. Ambedkar- herdenkt en de grieven van de laagste kasten van India onderstreept. Vorig jaar april deden ook al 300 mensen afstand van het hindoeïsme. De vier werden zwaar mishandeld omdat ze betrokken waren bij de verwerking van resten van runderen.

Velen in Hindoe-meerderheid India beschouwen het als een gruweldaad om een koe te doden, en het slachten is verboden in verschillende Indiase staten. In navolging van B.R. Ambedkar – de vader van de Indiase grondwet die in 1956 een golf van bekeringen ontketende toen hij in dat jaar het hindoeïstisch geloof verliet dat hem als geestelijk onrein en “onaanraakbaar” classificeerde – omarmden de vier bekeerlingen in Gujarat het boeddhisme om tegen de behandeling van mensen die op de laagste sporten van de maatschappij leven te protesteren.

Hoewel het in India illegaal is om te discrimineren op basis van kaste, heeft het bijna 3.000 jaar oude sociale gelaagdheidssysteem – hoewel het niet zo bepalend is in het leven van veel Indiase burgers meer is als vroeger – nog steeds de overhand. Het nieuws over de mishandeling van de vier mannen wekte dan ook verontwaardiging in heel India nadat een video van de mishandeling in 2016 viraal werd.

De vier slachtoffers zeggen dat ze het hindoeïsme afzweren uit protest, omdat de daders twee jaar later nog steeds niet gestraft zijn en onaanraakbaren – ook bekend als Dalits – het gevoel hebben dat de politieke partij die aan de macht is weinig heeft gedaan om hun benarde toestand te erkennen.

Veel Hindoes beschouwen koeien als heilig en de verwijdering van koeienkarkassen, het looien van leer en andere banen waarbij de resten van het dier betrokken zijn, wordt beschouwd als geestelijk vervuilend en worden voornamelijk uitgevoerd door moslims en Dalits, wat “onderdrukt” betekent in het Hindi. Landelijk zijn zowat 124 mensen gewond geraakt in koe-gerelateerde aanvallen.

Dankzij Dalits’ waardering voor Ambedkar is het boeddhisme de meest waarschijnlijke bestemming als ze besluiten het hindoeïsme te verlaten. Ambedkar’s nadruk op rationalisme en zelfredzaamheid betekent dat Dalit bekeerlingen een hoger opleidingsniveau bereiken en meer geld verdienen, zo blijkt uit een onderzoek.

Bron BNN

 

Categorie: Dierenwelzijn, Geluk, Mensenrechten, Politiek Tags: Ambedkar, bekering, Dalits, geweld, heilig, hindoes, India, koebeschermers

Lees ook:

  1. Gandhi, Ambedkar en de Dalits
  2. Boeddhisten keuren geweld tegen moslims en aanslagen Bodh Gaya af
  3. India viert geboortedag boeddhist Ambedkar als social justice day
  4. Indiase autoriteiten geven Birmese vluchtelingen maand de tijd om naar huis terug te keren

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.