• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Een boeiende festivaldag in India

diamant sutra onderdeel van

Een boeiende festivaldag in India

29 december 2012 door Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. Mensen komen hem tegen als nerd, familiemens, wereldreiziger maar bovenal als Ordelid. In dit soms hilarische verhaal beschrijft hij hoe hij in India de dharma onderwijst aan Indiërs. Deel twee: over een beetje onbegrip.

Deze dag begint even surreëel als gistermiddag. Word je wakker in een grote en schone suite, maar moet je de neus dichtknijpen als je de dertig jaar oude badkamer binnengaat; en ook maar beter je ogen halfdicht, anders zie je iets te veel beestjes die jouw pogen-tot-geweldloosheid lekker uitdagen.

Beneden aangekomen bleek ook het regelen van ontbijt geen sinecure – ‘only when we have a cook but today he is away, sir’. Mijn spiritueel bloedbroeder Prajnajit, verblijvend in een tweede guesthouse-kamer, nam nu opnieuw het voortouw. Met een mooi tweesporenbeleid: enerzijds blijven vragen en zeuren bij de receptie voor ontbijt, en anderzijds reeds per mobieltje vrienden inseinen dat ze wat chapati’s moesten achterhouden en zo nodig per brommerkoerier moesten brengen. Uiteindelijk komt na een half uur een begin van ontbijt, en wordt de Chapati-koerier halverwege de rit afgebeld.

Na een volgende belronde, en een kwartier tevergeefs wachten bij het parkeerterrein, besluiten we maar gewoon naar de stoepa elders op het campusterrein te lopen; twee kilometer is halverwege de hete ochtend nog nét te doen. Het plan was begonnen als ‘Oh het is conversion day-festival, misschien kan Ujukarin ‘s ochtends vroeg een praatje geven zodat we daarna tijdig in Hyderabad (200 km verderop) kunnen zijn voor een Dharma-avond’. En inmiddels ontaard in ‘Ja maar hij is de enige buitenlander, hij krijgt een keynote-tijd om elf uur ‘s ochtends’ (wat de Hyderabad-plannen al hoogst onwaarschijnlijk ging maken).

Deze stoepa, de op één na grootste in de moderne bouwronde van India, is gesponsord door rijk zakenman en Ambedkar-volgeling Mr. Kharga. Zoals wel vaker bij deze grote projecten is het een onafhankelijke stichting, niet van ‘ons’ (Triratna sangha); maar we zijn vrij hem te huren voor onze eigen grote retraites en zijn ook een graag geziene gast op grote vieringen zoals deze. Ik wandel rond en babbel wat met Mr. Kharga, en zie de zaak volstromen; op het totale terrein al zeker tweeduizend volgelingen/dalits waarvan in de lezingenhal iets van duizend. En overduidelijk vooral komend voor het sociale leven- een dagje vrij hebbend om te vieren dat Grote Voorganger Ambedkar in 1956 miljoenen inspireerde om boeddhist te worden mede om de hindoe-onaanraakbaarheid te ontvluchten.

In de zaal komen we naast vijf Bhikshus te zitten, zo te zien allen Indiërs waarvan vier in theravada- en een in Chinese dracht. En wonder oh wonder, Mr. Kharga komt langs en betoogt eer aan ons alle zeven; ook Prajnajit en ik-zei-de-gek krijgen duizend roepie aan dana toegestopt. Hoe anders dan ik elders in landen met een sangha-orde gewend ben, ook daarover meer in een volgend verhaal.

Naar goed Indiaas gebruik lopen de vorige sprekers fors uit; vrienden die Karnada (de lokale taal) begrijpen melden dat mijn ‘voorganger’ een lokale professor is die zo ongeveer hele Abidhamma-teksten opsomt. Zelf moet ik het daardoor redden met twintig minuten in plaats van het geplande half uur. Prajnajit vertaalt in Hindi omdat we niemand on-site hebben die zowel vloeiend genoeg is in Engels als in Karnada. Het praatje liep zo op eerste indruk goed, ik deed écht mijn best om duidelijk te maken dat we niets hebben tegen de principes van andere sangha’s (zoals theravada en zen) maar ons grote zorgen maken over hoe die in hun moederlanden verworden zijn tot in-cultuur-gewortelde, maar ook in hoge mate gedegenereerde structuren- juist als les om dit in India, en in het Westen, niet te laten gebeuren. Om dit te demonstreren leg ik ook uit dat grosso modo theravada, zen en vajrayana in het Westen níet gehinderd worden door degeneratie (en vaak ook niet door overmatig leunen op het o.i. achterhaalde systeem van vinaya-sangha.)

Pas in gesprekken een paar weken later die m’n broeders met Mr. Kharga en anderen hadden, bleek dat men toch wel wat gefronst reageerde op die rare ‘Uju-westerling’, die zomaar niet alleen buitenlandse sangha-voorbeelden erbij pakte, maar ook de Gotami-soetra ging gebruiken om aan te geven wat er soms minder goed is binnen de sangha- en wat we kunnen leren van het spirituele buiten de sangha.

Speciaal mijn statement dat ‘wij boeddhisten zelfs wat kunnen leren van mensen als Moeder Theresa en Mahatma Ghandi’, in m’n praatjes in het Westen zeer gewaardeerd, was ernstig tegen het zere been van sommige Indiase boeddhisten. Okay, lesje geleerd – dat soort thema’s kan ik dus niet meer in het brede publiek uitdragen maar alleen bij de meer gevorderde studenten en mede-Ordeleden, het zij zo.

Any way, na afloop was het snel biezen pakken en naar het busstation vertrekken, de enige trein (vier uur reizen) hadden we gemist. Op de terminal bleek dat de bus er zeven uur over deed naar Hyderabad – een uur langer nog dan gewoonlijk doordat een stuwmeer-brug (deels door de moesson) beschadigd was. Het Hyderabad programma moest dus gecancelled worden, volgende keer beter.

Al met al een ‘boeiende’ dag, en een aardig voorbeeld van de ups en downs van Dharmaduta in India. Volgende keer nog wat achtergrond van dit Dharma-werk en specifiek onze sangha.

Categorie: Boeddhistisch leven, Columns Tags: Triratna, ujukarin

Lees ook:

  1. Windhorse Trading, een boeddhistisch/marxistische poging tot gezamenlijke juiste levensbeoefening
  2. Dharma-overdracht, goeroes en spirituele vriend(inn)en
  3. Ujukarin – van zafu-zitter naar zuivere zakenman (1)
  4. Soms loopt het leven niet goed, soms eindigt het dramatisch

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.