In het Friese Ferwert doet Gastatelier Louwrien Wijers mee aan ‘Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018’ met ‘100 Dagen JOSEPH BEUYS komt uit Friesland’. Van 8 juni tot 16 september 2018 is Het Permanente Gesprek dé kans om over de ideeën van Beuys te spreken.
Joseph Beuys (1921-1986) is één van de meest vooraanstaande kunstenaars van de 20ste eeuw. Zijn werk zien we in de grotere musea van Europa, de VS, Zuid-Korea, Japan, China, India, Zuid-Amerika, Turkije en Australië. In musea zien we altijd de fysieke kunst van Beuys, maar ‘100DagenBeuys’ gaat over zijn revolutionaire inhoud, zijn Verruimde Kunstbegrip, de Sociale Sculptuur, Ieder Mens een Kunstenaar, Creativiteit=Kapitaal, Directe Democratie door Referendum, Free International University FIU, een Onvoorwaardelijk Basisinkomen voor Iedereen, zijn zin “Creativiteit is het werkelijke kapitaal, geld heeft niets met kapitaal te maken” en om zijn ecologische uitgangspunten, want als oprichter van de politieke partij Die Grünen in Duitsland verdedigde Beuys duurzaamheid als geen ander en het gaat om zijn droom Eurazië weer één geheel te maken.
Bovendien is er zijn liefde voor Friesland, waar zijn voorouders vandaan komen. Zijn visies baseerde Beuys op oude Friese maatschappij structuren. Friesland was de eerste democratie ter wereld. Volgens Beuys zelf zullen zijn ideeën in het begin van de 21ste eeuw tot wasdom komen. Dat is nu.
Zaterdag 11 augustus 14.00 uur is Jos Verhulst in Ferwert. Verhulst (1949), wetenschapper, politiek publicist en antroposoof schrijft over alternatieve econonomie en legt de onvermijdelijke komst van het basisinkomen zo overtuigend uit in samenhang met het begrip landrente, dat geen eigentijdse econoom zijn diepzinnige, op eerlijkheid gebaseerde stelling kan weerleggen. Hij stelt: Landrente wordt gegenereerd uit kapitaal en is van nature bestemd om terug te vloeien naar het land als schenkgeld. In de huidige samenleving wordt dit schenkgeld in beslag genomen met gebruikmaking van valse, oneigenlijke eigendoms- en machtsverhoudingen, die gecreëerd en in stand gehouden worden doordat degenen die het schenkgeld in beslag nemen de staatsmacht inzetten voor hun doeleinden. Hij zegt ook: Het basisinkomen is niet zomaar een ‘leuk idee’, basisinkomen is de directe uitdrukking van het natuurlijke recht op fysiek bestaan. En: Een basisinkomen kan alleen ingevoerd worden als in de geesten van betrokkenen in voldoende mate de menskundige en maatschappelijke inzichten leven die met de invoering in overeenkomst zijn. Het basisinkomen dient uit inzicht en liefde voor de zaak door voldoende mensen gewild te worden.
Jos Verhulst laat zien dat het land en de mensen economisch een uitzonderingspositie hebben, want zowel de aarde als de mensen zijn sacramenteel to stand gekomen. Elk mens heeft daarom het recht op een deel van het land om voeding te verbouwen. Dat stukje land kan ingeruild worden tegen een basisinkomen opdat iedereen heeft wat nodig is om van te leven. Onder valse voorwendselen wordt dat geld richting staatskas gemanipuleerd, vooral om ons onderdrukt te houden Zo wordt onze creativiteit beknot en komen talenten niet aan bod. Het basisinkomen zou betekenen dat geld als een bloedstroom door het lichaam van de maatschappij stroomt en alle organen voedt en gezond houdt. Dat is precies wat Joseph Beuys wilde.
Gastatelier Hoofdstraat 12 in Ferwert is met uitzicht op de mooie Vrijhof en één van de oudste kerken van Friesland een prachtige plek is om over de toekomstvisies van Beuys te praten met elkaar. De deur is alle honderd dagen, 8 juni tot 16 september, van 11.00 tot 18.00 uur open. Vijftien zondagen worden brunches geserveerd voorafgaand aan de piano solo’s die speciaal voor dit event gecomponeerd zijn. Daarna praten de aanwezigen ook zondags weer over de maatschappelijke vernieuwing die Beuys voor ogen stond en die hij in onze tijd tot ontwikkeling zag komen.