Het verheffen van het boeddhisme tot een staatsreligie in Thailand werkt gewelddadige conflicten met andere religies in dat land in de hand.
Dat stellen de boeddhistische geleerde Suraphot Thaweesak en de Franse in Thailand werkzame journalist Arnaud Dubus. Beiden waarschuwen in recente boeken voor de negatieve effecten van boeddhistisch nationalisme in Thailand. Het is niet aan de staat om het boeddhisme te beschermen, we zouden meer moeten nadenken over de leer van de Boeddha die erop gericht is het lijden te beëindigen, een nationale religie is een vonk om conflicten met andere religies aan te wakkeren, zegt Suraphot.
Dubus wijst erop dat een groeiend boeddhistisch extremisme leidt tot oproepen tot het afbranden van moskeeën in de overwegend door moslims bevolkte diepe zuiden van Thailand. Waar monniken zich gedragen als soldaten die zowel op bedeltocht gaan als zware wapens dragen. Dubus, die drie decennia in Thailand heeft gewoond, schrijft dat de nieuwe grondwet, aangepast via een referendum in 2016, verontrustende passages bevat die het boeddhisme een speciale status geven door de nadruk te leggen op verspreiding van de beginselen van het theravada boeddhisme en onderwijs. De grondwet stelt dat het boeddhisme in welke vorm ook onschendbaar is. Weliswaar kent Thailand gematigde boeddhisten maar de hardliners dreigen de orde te bepalen.
De als liberaal bekend staande boeddhistische meditatie trainer Vichak Panich is ook bezorgd maar zegt dat de hardliners een minderheid zullen blijven. Al blijft het moeilijk het denken van deze mensen te beïnvloeden. Moslims in Thailand hebben hun hoop gevestigd op de jongere generatie Thai die een meer open mind zou hebben.