• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Jivan Mariam – ‘De grote heldere bloemen lijken verwant aan mandala’s en zijn evenwichtig in kleur en compositie’

Jivan Mariam – ‘De grote heldere bloemen lijken verwant aan mandala’s en zijn evenwichtig in kleur en compositie’

22 maart 2018 door de redactie

Wilma Mencke: ‘Als beeldend kunstenaar voel ik me verbonden met het boeddhisme. Osho kwam als Bhagwan al op mijn 26e op mijn pad. En verdween weer naar de achtergrond toen ik mijn gezin stichtte. Na de borstkanker, die ik 30 jaar later kreeg, was hij er opnieuw. De naam die ik nu als kunstenaar draag komt van hem: Jivan Mariam.’

Volgens Bhagwan* is ieder menselijk wezen een potentiële Boeddha met de mogelijkheid om verlichting te bereiken. Volgens hem is iedereen in staat om onvoorwaardelijke liefde te ervaren en het leven te beleven in plaats van te overleven. “Voor mij moet de mens niets afwijzen of onderdrukken wat hem gegeven is. Laat je innerlijke bloei op de eerste plaats komen.”

In zijn boeken geeft hij aan dat het ego de meeste mensen in de weg zit. Het ego is volgens Bhagwan de sociale conditionering en de beperkingen die iemand zichzelf oplegt en die in het verleden zijn verzameld. De mens schept daardoor behoeften die in conflict zijn met zijn werkelijke aard.

Bhagwan ziet het denken als een overlevingsmechanisme, dat steeds terugkerende patronen schept die in het verleden succesvol waren. Hierdoor leven veel mensen in het verleden, en vergeten ze in het moment te leven.

In plaats van het onderdrukken van behoeften, zo vond hij, zouden mensen onvoorwaardelijk zichzelf moeten vertrouwen en accepteren. “Ik aanvaard de mens zoals hij is – totaal, zonder iets af te wijzen. (..) De mens is een zaadje dat kan uitgroeien tot een geweldige boom, dat tot goddelijkheid kan uitgroeien.”

Geland als kunstenaar

Jivan Mariam: ‘Na de opleiding aan de academie Minerva te Groningen ( 1996) was ik jaren in het (kunst)onderwijs werkzaam en na aansluitend een galerie te hebben gerund voor andere kunstenaars, ben ik drie jaar geleden uiteindelijk zelf als kunstenaar ‘geland’.

De techniek die ik al 32 jaar beoefen is de “Hinterglasbild” techniek; schilderen op en achter glas. Een oude volkstechniek uit Beieren, Slowakije o.a.. Ook Kadinsky en Gabrielle Münter schilderen in deze techniek. Altijd heb ik bloemen geschilderd, zoals de Boeddha zegt: ‘als je werkelijk het wonder van de bloem kunt zien, zal dit jouw hele leven veranderen.’

Gaandeweg ben ik meer symmetrisch gaan schilderen en de laatste twee jaar ook op groter formaat. ( max. 80 x 80 cm) Hiervoor kies ik plexiglas. De grote heldere bloemen lijken verwant aan mandala’s en zijn evenwichtig in kleur en compositie.

In de huidige fase schilder ik uitsluitend in opdracht, in mijn atelier in Ostfriesland Duitsland. De opdrachtgever vertelt over zijn/haar lievelingsbloem met de achterliggende reden (emotie) . Aansluitend maak ik dan eerst een ‘proefwerkje’ op glas van 20×20 cm n.a.v. een schets van een symmetrische compositie , waarbij ‘vanzelf’ ook elementen tevoorschijn komen uit het persoonlijke leven van die persoon. Ik laat mij hierin onbevangen spiritueel leiden, in de goede flow. Denk dan voortdurend aan de betreffende persoon. Na de dagelijkse meditatie krijg ik de goede energie er voor.

Elk inFLOWence-werk klopt zodoende; er zit zoveel symboliek in en daardoor is er veel troost uit te halen. En altijd brengt het werk de eigenaar in een goede ‘flow’, werkt helend. Sommige mensen denken dat mijn schilderijen in textiel gemaakt zijn, door mijn eigen ontwikkelde techniek in acryl met veel details. Mijn 1e HBO opleiding was een graad in ’textiele werkvormen.

Vaak ruil ik met de opdrachtgever; ieder heeft zijn eigen talent. En het is dan een energie-uitwisseling. Het moet wel in balans zijn natuurlijk. Zo heeft iemand bij mij een aantal klussen in huis gedaan voor een grote stralende zonnebloem, met een labyrint als hart. Momenteel word ik regelmatig ‘gependeld’ met de Lecher antenne op mijn gezondheid in ruil voor het schilderij, waar ik nu aan werk. En de schrijfster, boeddhiste/psychotherapeute Tara Brach heeft haar voorkeur uitgesproken voor ‘purple irises’ in ruil voor een aantal meditaties.

Wilma Mencke (Jivan Mariam) *1956 –Emmer-Compascuum) woonachtig in de provincie Groningen NL. / Atelier in Ostfriesland D.

Website https://www.mariawilhelmina.com/hinterglasbilder-series.html

* Rajneesh Chandra Mohan (Hindi: रजनीश चन्द्र मोहन जैन) (Kuchwada, 11 december 1931 – Poona, 19 januari 1990), gedurende de jaren 70 van de twintigste eeuw beter bekend als Bhagwan Shree Rajneesh en later als Osho, was een goeroe en de stichter en inspirator van een spirituele beweging (de Bhagwanbeweging) in India, de VS, Australië en Europa. In juni 1981 vertrok hij naar Amerika, maar werd na vier jaar gedwongen terug te keren naar India omdat hij problemen had met de justitie in de VS, meer bepaald het immigratierecht.
Hij is onder meer bekend geworden als bezitter van 93 Rolls Royces. De eretitel Bhagwan stamt uit het Sanskriet en is voorbehouden aan mensen die tot zogenoemde zelfrealisatie zijn gekomen. Vaak wordt het vertaald met Heer. In Maharashtra is het een courante voornaam. Sri betekent in het Sanskriet verhoogde of verlichte. In de zen-traditie is Oshō een benaming voor een spirituele meester.

Categorie: Beeldende kunst, Boeddhisme, De werkplaats Tags: atelier, Bhagwan, Boeddhisme, De Werkplaats, inFLOWence-werk, Jivan Mariam, Wilma Mencke

Lees ook:

  1. Jivan Mariam – ‘De grote heldere bloemen lijken verwant aan mandala’s en zijn evenwichtig in kleur en compositie’
  2. Martine Jacobs: ‘Het boeddhisme als heldere levensstijl’
  3. André Kok – ‘mediatie heeft grote invloed op mijn werk’
  4. De Werkplaats- Anne Veen, beeldend kunstenaar

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.