• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » ‘Jij bent de waarheid, de weg en het leven’

‘Jij bent de waarheid, de weg en het leven’

31 maart 2018 door Zeshin van der Plas

In het Japanse klooster is mij bijna niets verteld. Toen ik na een maand op privéonderhoud bij mijn meester zat vroeg hij mij: ‘Wat voor meditatie doe je?’. Mijn antwoord was ‘zenmeditatie’. Maar dat was niet goed genoeg, ik moest mijn ademhaling tellen van 1 t/m 10 en dan weer bij 1 beginnen. Daarbij moest ik mij op mijn ‘tanden’, concentreren. Nu zijn er sinds 1600 veel Nederlandse woorden in de Japanse taal terecht gekomen, maar dat ik mij op mijn tanden moest concentreren leek mij wat onwaarschijnlijk. Dus ik maakte hem duidelijk dat ik niet begreep wat hij met ‘tanden’ bedoelde. Zijn ogen begonnen te flikkeren, hij sloeg keihard op zijn buik en riep: ‘Point here’.

Je zou verwachten dat je de eerste dag dat je in het klooster bent uitleg zou krijgen over het doen en laten. Maar zeker in de begintijd werd ik volledig aan mijn lot overgelaten en alle afleiding werd afgepakt. Mijn Japanse lesboeken werden in beslag genomen met de mededeling: ‘Je komt hier om zen te beoefenen, niet om Japans te leren’. Toen ik een keer een intelligente vraag probeerde te stellen om mijn inzicht te laten blijken, brulde hij; ‘truth yourself’. Om kort te gaan, ik liep behoorlijk tegen mijzelf op, zo erg dat ik het na een halfjaar wel welletjes vond en weer naar Holland ging. Verbijsterd zei mijn kamergenoot: ‘ But you have to stay for three years’. Nou dat maakte ik zelf wel uit, dus ik ging naar Holland. Wist ik veel dat ik aan een driejarige training voor monnik was begonnen, niemand had me dat ooit verteld. Ja, voor Japanners was dat duidelijk, maar voor zo’n Hollandse barbaar, hoe moest ik dat weten? Maar…, die halfjaarlijkse training had zoveel impact op mijn leven gehad dat ik na een maand alweer in het klooster zat.

De praktijk is de beste leermeester, in een kookboek staat meestal niet dat je je handen aan de hete pannen kunt branden. Ook gaat je honger niet over door een kookboek te lezen. Werkelijk inzicht is pas mogelijk als je overtuiging door je gevoelens wordt gedragen. Daarmee bedoel ik ‘ervaring’, als je je een keer aan een hete pan hebt gebrand, ga dat maar eens uitleggen aan iemand die nog nooit een keuken heeft gezien. De potentie tot inzicht draagt elk mens in zich, ervaring is de sleutel tot inzicht. Niemand anders kan voor jou ervaren, je kunt alle boeken in de wereld over zwemmen lezen, maar redt die geleerdheid je als je in het water valt? Wedden dat als je het overleeft dat je op zwemles gaat.

Al dat gegraai naar informatie, kennis, ‘de Boeddha dit, de Boeddha dat’ raak je er door verlicht?

Het scheid je juist af van wat je zoekt, het scheid je af van direct inzicht, er zit altijd een ‘ik’ tussen jou en wereld, tussen jou en je inzicht. Een soort filter wat je af scheidt van elke directe beleving.

Tot je in het water valt, tot je je vingers brandt aan een hete pan.

Een boom is een boom, een rivier een rivier, een berg een berg. Maar de rivier is nooit meer het zelfde als je hem hebt overleeft.

‘truth yourself’

Jij bent de waarheid
de weg
en het leven

Namu kie Butsu
Namu kie Ho
Namu kie So

Categorie: Zen, Zeshin van der Plas Tags: ervaringen, Holland, Japan, klooster, vertrek, zeshin

Lees ook:

  1. Het dagboekje 9 – boog, pijlen en een handschoen
  2. ‘Goodbye Bertjan… don’t forget to shine!!!’
  3. Zeshin – de adem van de draak
  4. Slaaf van de vrijheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.