• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Shambhala over aanpakken (seksueel) wangedrag -‘we moeten het beter doen’

Shambhala over aanpakken (seksueel) wangedrag -‘we moeten het beter doen’

22 februari 2018 door Joop Ha Hoek

Shambhala International heeft alle leden van de sangha’s wereldwijd opgeroepen seksueel wangedrag of andere vormen van misdragingen binnen deze boeddhistische internationale gemeenschap aan de raad van bestuur te melden. De raad schrijft op twaalf februari in een mail – een soort wake up call- dat in ‘de complexe geschiedenis van deze gemeenschap er gevallen zijn geweest van seksueel schadelijk gedrag en ongepaste betrekkingen tussen leden en tussen docenten en studenten.’

De raad geeft toe dat in het verleden klachten daarover niet altijd met zorg en vaardigheid zijn behandeld en afgedaan. In het bijzonder waar het ging om ‘het weerzinwekkende gedrag door sommige leden in de gemeenschap waardoor vrouwen zich onveilig voelden’. De raad stelt dat alle klachten en opmerkingen over ongewenst gedrag alsnog zullen worden behandeld en dat daarin de belangen van slachtoffers centraal staan. ‘We moeten het beter doen’.

Het is met pijn in het hart dat de Kalapa council de sanghaleden de mail stuurt, schrijft ze. ‘De wereld is in beroering, met een groeiend bewustzijn van agressie, onrecht en wreedheid, die zich elke dag voor onze ogen ontvouwt. De #metoo-beweging geeft een beeld van seksuele intimidatie, mishandeling en gender discriminatie wereldwijd.’ De raad: ‘Wij zijn verdrietig dat een dergelijke pijn en gevoel van onrechtvaardigheid nog steeds optreedt (bij de slachtoffers). De raad neemt verantwoordelijkheid voor het creëren van mogelijkheden en ruimte om wonden uit het verleden te helen, ermee om te gaan. We voelen hoe die aandacht nodig is in een proces van genezing.’ Het bestuur zegt tegen elke vorm van discriminatie en misbruik te zijn en elke poging daartoe te onderdrukken. In het verleden was er onzekerheid en onwetendheid hoe de problemen aan te pakken, dat moeten we beter doen, zegt de raad.

Het bestuur zegt in een proces van ‘luisteren en openstelling’ te zitten en heeft behoefte aan meer informatie van sanghaleden om beter de dynamiek van macht en schadelijke zaken te begrijpen en mee om te gaan. Om misbruik en discriminatie binnen de Shambhala-cultuur aan te pakken en te voorkomen. ‘Het gesprek over beschadigde vrouwen maakt deel uit van ons groeiend bewustzijn van systemische macht en privileges die tot sociale uitsluiting in onze samenleving en binnen onze sangha leidt. Het is niet mogelijk slechts één sociale kwestie te belichten zonder ook de onderlinge samenhangende onrechtvaardigheden rond ras, geslacht, klasse, huidskleur, transfobie, homofobie, nationaliteit, leeftijd, etniciteit, taal en andere verschillen te zien. Wij erkennen ook dat vele anderen in onze sangha geconfronteerd zijn met meerdere vormen van marginalisering en uitsluiting die niet seksueel gerelateerd zijn.’

Doorpakken

Han de Wit

‘De metoo discussie vormt de aanleiding van het initiatief van de raad,’ zegt Han de Wit, Nederlands dharmaleraar (acharya) in de traditie van het Shambhala-boeddhisme. ‘We moeten nu doorpakken als er iets ongewenst is voorgevallen binnen onze gemeenschap. Niet van “het is al verjaard’ of dat soort dingen, onverwerkte pijn slijt niet. Het moet worden aangepakt. Binnen elke organisatie doen zich dit soort ongewenste zaken voor, dus Shambala is daar niet gevrijwaard van. Het hoeft niet altijd seksueel wangedrag te zijn, het kan ook iemand buitensluiten of pesten zijn. In het verleden zijn er binnen Shambala mogelijk mensen geweest die zich onvoldoende gehoord voelden en nu worden opgeroepen, als er pijn ligt, daar wat met anderen binnen de organisatie aan te doen. Zeg maar, een vorm van achterstallig onderhoud, als klinkt dat mogelijk wat vreemd. Met de wetenschap die we nu hebben over dit soort zaken moeten we ze behandelen. De tijd is er nu rijp voor dankzij een paar dappere vrouwen die de #metoo beweging in het leven riepen.’

In de mail aan de leden wordt gerept over weerzinwekkend gedrag door sommige leden binnen de Shambala-gemeenschap. De Wit: ‘Ik ken wel een paar leraren die uit hun functie zijn gezet of voorwaardelijk ervan ontheven onder de voorwaarde dat ze deelnamen aan een counselingtraject.’

Is zo’n bestuursraad nu wel de aangewezen instantie om als slachtoffer bij te klagen? Is ze voldoende onafhankelijk?

De Wit: ‘In eerste instantie wel om klachten en opmerkingen te inventariseren. Wil er een onafhankelijke toetsing plaatsvinden dat kan dat gebeuren door vertrouwenspersonen of door een rechter.’

Het internationale Shambhala-bestuur: ‘Shambhala maakt deel uit van de hedendaagse samenleving en wat zich daar in afspeelt. We zijn getuige van twijfel en woede, van beschuldigingen en geruchten. Ook binnen onze gemeenschap is dat onderwerp van gesprek. De daaraan gekoppelde pijn kan leiden tot versplintering (…) blijf bij elkaar, verbonden door onze harten.’ De raad zegt dankbaar te zijn voor de mensen binnen Shambhala die op verandering aandringen. En voor degenen die al decennia werken aan zorg en goed beleid binnen deze organisatie. ‘Wij waarderen de stappen die zijn gezet en hoe dit heeft geleid tot significante veranderingen in onze cultuur. Maar we hebben nog veel te leren.’

Shambhala is een internationale gemeenschap van beoefenaars van boeddhistische meditatie en andere contemplatieve disciplines. De Shambhala-­boeddhistische traditie biedt een compleet pad aan van meditatie‑beoefening en studie. Dit pad gaat uit van de fundamentele goedheid en natuurlijke wakkerheid van ons hart. Via beoefening en studie kun je eigenschappen ontwikkelen die het welzijn van jezelf en anderen bevorderen.

Shambhala heeft in heel Nederland verschillende centra en groepen die cursussen aanbieden, (gratis) meditatie-begeleiding en veel gelegenheid tot mediteren. Centra en groepen vind je in Amsterdam, Leiden, Rotterdam, Arnhem, Deventer, Bussum, Haarlem, Utrecht en Maastricht.

De Shambhala-organisatie is opgericht door Chögyam Trungpa Rinpoche en na zijn overlijden voortgezet door zijn zoon, Sakyong Mipham Rinpoche, beiden westers georiënteerde Tibetaanse meditatieleraren. Behalve traditiehouders van de Shambhala traditie, behoren zij ook tot de Kagyu-, en Nyingmaschool van het Tibetaanse boeddhisme.

Categorie: Geluk, Mensenrechten, Misbruik, Nieuws Tags: #MeToo, Frank Uyttebroeck, Han de Wit, Nico Tydeman, oproep, Sakyong Mipham Rinpoche, seksueel misbruik, seksueel wangedrag, Shambhala, uitsluiting, wake uo call

Lees ook:

  1. Henk van Kalken – Valse Guru’s
  2. Dalai Lama – belang boeddhadharma belangrijker dan die van een leraar
  3. Petitie change.org – ‘Sakyong moet terugtreden’
  4. Isabella van Vliet over misbruik binnen Shambhala – ‘ik zal niet langer zwijgen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.