Geëngageerd boeddhisme anno 2018. Een indruk van de Buddhist Action Month.
Zicht op inzicht – De verwarring van spiritueel materialisme
Het moge duidelijk zijn: de dharma beoefenen eist niet alleen op lange termijn toewerken naar stoppen met hebzucht, haat en onwetendheid. Maar ook op veel kortere termijn herkennen waar je vanuit de hele maatschappij geconditioneerd bent naar consumentisme. Dit is een lichtere vorm van hebzucht, welke ook je blik op het boeddhisme geheel verkeerd kan kleuren.
De wijsheid (niet) in pacht deel 3: De wijsheid van de bodhisattva’s
Speciaal bij erg hoog gegrepen concepten zoals deze archetypen is het belangrijk om met beide benen op de grond te blijven staan. Dus kreten zoals ‘Ik ben een spreekbuis van tara’ of ‘Dat was niet mijn eigen willetje maar een opdracht van Padmasambhava’ helpen gewoon niet.
De wijsheid (niet) in pacht deel 2: leegte en wijsheid
Nagarjuna mag wel één van de oprichters van de mahayanatraditie genoemd worden. Een school of beter gezegd groep scholen die naast de Pali-teksten hele nieuwe soetras erkende, geschreven in Sanskriet. En die soetras formuleren wijsheid en het pad gewoon wat anders dan de toenmalige interpretaties.
De wijsheid (niet) in pacht deel 1: Boeddha
De Boeddha: Doordat het een er is, is er ook het ander; uit het ontstaan van het een, ontstaat ook het ander.
Verkiezingen 2017 – opvattingen VVD zijn op het randje boeddhistisch
Op welke politieke partij gaan op 15 maart boeddhisten stemmen als er in Nederland Tweede Kamerverkiezingen zijn? Ujukarin breekt na die voor GroenLinks nu ook een lans voor de VVD. Opmerkelijk.
Verkiezingen 2017 – Het roofkapitalisme wordt op zijn plek gezet
Op welke politieke partij gaan op 15 maart boeddhisten stemmen als er in Nederland Tweede Kamerverkiezingen zijn? Ujukarin adviseert een partij die wat meer oog voor het milieu heeft.
De lotusbloem en zijn wortels: maatschappij-ethiek en groepsdenken
Als Nederlandse samenleving tolereren wij uitstekend dat groepen zoals stereotypische Staphorsters ‘in privékring’ homosexualiteit, vrouwengelijkstelling en ‘losbandige westerse waarden’ veroordelen en ook kinderen die andersdenkend zijn min of meer uit hun familie verbannen.
Ujukarin – De lotusbloem en haar wortels: economie en maatschappelijke zorg
Boeddha gebruikte regelmatig de parabel van de lotus, die vanuit een modderige vijver de prachtigste bloemen kan laten ontluiken. Net zo is het advies voor de boeddhist om ‘in de wereld maar niet van de wereld’ te leven.
Ujukarin – Wie is de echte, zuivere brahmaan?
Ik liet me door een tuktukchauffeur naar een grote boeddhistische tempel brengen, en toen hij zag dat ik er écht naar binnen wilde gaan raakte hij bij het teruggeven van mijn wisselgeld mijn hand niet meer aan doch liet het van vijf centimeter hoogte erin vallen.
Sangha, spirituele vriendschap en toewijding aan het dharmapad
Het is volgens Boeddha zeer belangrijk om spirituele vriendschappen te onderhouden, en daardoor een sangha te vormen. Wat maakt vriendschappen nu spiritueel, en hoe maak je dat onderscheid tussen horizontaal en verticaal?
Dharma-overdracht, goeroes en spirituele vriend(inn)en
Tijdens het leven van Boeddha groeide het aantal volgelingen gestaag. De Eerwaarde zag daarom al snel de kracht van het delegeren in: zowel voor het aannemen van nieuwe monniken (en later nonnen) als voor het getuige zijn van de bekering (‘toevluchtname’) van een lekenvolgeling mocht elke monnik/non deze handelingen uitvoeren.