Stilstaan is niet onze sterkste eigenschap. Individuen doen soms wel aan stilzitten maar wanneer hoor je iemand zeggen dat we ergens bij stil moeten staan en dat vervolgens ook echt doet? En dan bedoel ik uiteraard meer dan één minuut stilte en niet om onze mening te verankeren maar om eens echt zwijgend te aanschouwen.
Theo en Thea, Youp en ‘De eerste edele waarheid’
Ook in ons dagelijks leven missen we die kans nog al eens. Op straat, op het werk en in de huiskamer reageren we meestal erg snel op wat een ander zegt of doet zonder eerst stil te staan bij de vraag: “waar gaat het eigenlijk over”, of, “wat is de vraag”?
Psychotherapie en vajrayana boeddhisme – Transformatie als therapeutische ‘oplossing’
Wanneer wij iets als problematisch ervaren dan hebben we meestal de neiging om de oplossing te zoeken in het aanpassen van de omstandigheden. Boeddhisme leert ons echter dat de oorzaak van onze problemen niet in de omstandigheden gezocht moet worden maar in onze geest. Het gaat om onze kijk op de werkelijkheid en hoe we ons tot onszelf en tot anderen verhouden.
De strijd om het vlees
De kentering kwam toen ik mensen ontmoette die niet eens naar trommel muziek mochten luisteren (een trommelvel is van leer) en ik af en toe in uithoeken van deze wereld was waar mensen uit gastvrijheid vlees voor me bereidden en geen taal spraken waarin er een woord voor vegetariër bestond. Zowel de extreme veganist als de gastvrije onbekende deden dat vanuit een groot hart. Om niet ten onder te gaan aan mijn eigen rigiditeit heb ik het toen opgegeven.
Boeddhisme, christendom en Islam en maatschappelijke betrokkenheid
Boeddhisme spreekt mij aan omdat het, anders dan klassieke religies, een psychologisch inzicht levert op grond waarvan je dit soort zaken zou kunnen voorkomen. Identiteit leidt tot voorkeur en afkeer (onwetendheid, gehechtheid, haat) en hoe sterker je identiteit hoe sterker je behoefte die te verdedigen en anderen te bestrijden.
Ik neem toevlucht tot… Sangha
Van Gelek Rimpoche leerde ik dat je uiteindelijke toevlucht niet de uitwendige Boeddha, dharma en sangha zijn, maar dat wat je in jezelf ontwikkeld hebt. Tot het zo ver is ben je, bij tijd en wijle, afhankelijk van anderen. Dat geldt ook voor die anderen, dus sangha heeft iets wederkerigs.
Robert Keurntjes – Boeddhisme en psychologie
Het algemene beeld was, en bij velen nog, dat boeddhisme enkel een religie is en derhalve weinig rationeel. Ook al wordt er, sinds de theosofen in de 19e eeuw het boeddhisme ontdekte, nog wel eens gezegd dat boeddhisme te vergelijken is met wetenschap. Mede door deze pogingen om boeddhisme in een specifiek westerse categorie te duwen blijft er de nodige onduidelijkheid.
Poetin schrijft een ‘brief aan een vriend’
Als je niet op internationaal recht kunt vertrouwen, moet je je zelf beschermen. Dus zoeken steeds meer landen de oplossing in het verkrijgen van massavernietiging wapens. We zouden het niet-aanvalsverdrag moeten versterken terwijl dit in werkelijkheid uit elkaar dreigt te vallen.
Robert Keurntjes – Zorgen over het boeddhisme
Ik vraag me af in hoeverre het heilzaam is, is de rigiditeit waarmee sommigen het boeddhisme beleven. Vragen of je met het boeddhisme geld mag verdienen en of je als boeddhist vlees mag eten worden daardoor vanuit een verkeerd perspectief gesteld. Boeddhisme is uiteindelijk niet geïnteresseerd in de vraag of iets mag. De vraag is wat een handeling doet met je geest.
Psychotherapie en vajrayana boeddhisme
Transformatie als therapeutische ‘oplossing’.
Imposant vertaalproject ‘84000: Translating the Words of the Buddha’
Aanvankelijk werd verwacht dat de vertaling van de complete Kangyur en Tengyur honderd jaar zou duren. Gezien de snelheid waarmee het nu gaat is de verwachting uitgesproken dat het over veertig jaar al klaar zou kunnen zijn.
Fouten zijn menselijk, maar wat als een leraar een fout maakt?
Ik snap best dat Nico Tydeman zijn sangha niet in de steek wil laten, dat is weglopen voor je verantwoordelijkheid. Je kunt je echter wel beraden op je positie binnen de sangha. Moet je je daar nog als leraar opstellen, of misschien een wat mindere positie innemen.
Boeddhisme en Psychologie
We zijn in een tijd beland waar er behoorlijk wat openheid is tussen boeddhisme en psychologie. Ik hoop dat de uitwisseling echter verder zal voeren dan het uitwisselen van methodes.
Theo en Thea, Youp en ‘De eerste edele waarheid’
“Als geweld het antwoord is, wat is dan de vraag”? klonk het haast wanhopig ergens in zijn conference. Helaas luisteren we meer naar Youp omdat we willen lachen dan omdat we willen stilstaan en denken.
Ik neem toevlucht tot…. Sangha
Tijdens het voorstelrondje bij een ontmoeting van een divers gezelschap boeddhisten hoorde ik iemand zeggen: “op dit moment ben ik sangha-loos”. Uiteraard begreep ik wat er bedoeld werd, maar toen ik er wat beter over nadacht vond ik het toch wel een opmerkelijke uitspraak.
De Dalai Lama heeft makkelijk praten
Filosoof en boeddhist Robert Keurntjes vraagt zich af of het pleidooi voor een seculiere ethiek en oproep om niet van religie te veranderen van de Dalai Lama wel in hun volledige diepte worden begrepen.
Zorgen over het boeddhisme
Boeddhisme als religie zal vast wel blijven bestaan maar wat het boeddhisme te bieden heeft zit wellicht minder in de religieuze aspecten dan in de inzichten die het boeddhisme ontwikkeld heeft over de werking van onze geest in relatie tot ons welbevinden.
De strijd om het vlees
Ik heb diep respect voor iedereen die probeert om dat lijden te beperken, maar nog meer respect heb ik voor degenen die proberen om geluk te verspreiden.
‘Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik ben blij dat je er bent’
Malala kwam vorig jaar in het nieuws nadat een Talibanstrijder haar door het hoofd had geschoten omdat ze openlijk op kwam voor het recht op onderwijs voor meisjes. Het is vooral bewonderenswaardig hoe ze vol moed en vastberadenheid doorgaat met haar strijd.
Robert Keurntjes: ‘Syrië en de stoelendans’
Het nieuws deze week- september 2013
Robert Keurntjes: ‘Het nieuws… en het probleem van de keuze’
Als je doel is om te werken aan je persoonlijk welbevinden of gemoedsrust, leert het boeddhisme dat de basis voor je analyse niet de situatie is waardoor je verstoord raakt, maar je eigen mentale verstoring. Wanneer je geraakt wordt door ‘het nieuws’ en die geraaktheid een probleem voor je is, en je doel is ‘gemoedsrust’, dan zou het juiste pad weleens via het meditatiekussentje kunnen verlopen. Ook zou je kunnen overwegen het nieuws niet meer tot je te nemen. ‘Nieuws’ is immers nieuws omdat het ons niet onbewogen laat. Dat wat je gemoedsrust in het geheel niet verstoort is niet interessant om als ‘nieuws’ te duiden.
Robert Keurntjes: het nieuws deze week-17082013
Vrede is echter meer dan de afwezigheid van geweld. Vrede vraagt ook om de ander de zelfde ruimte te bieden om te leven als je voor je zelf wenst, ook al is dat uit eigenbelang.
Robert Keurntjes: het nieuws deze week- 10082013
Ik kon me niet onttrekken aan enig ‘lekker puh’-gevoel toen ik las dat Obama erg teleurgesteld was dat Rusland tijdelijk asiel heeft verleend aan Edward Snowden.
Robert Keurntjes: het nieuws deze week- 27072013
Gaan we het dan al die tijd over een crisis hebben, of komen we een keer tot het inzicht dat dit de situatie is waar we inzitten? Het bijzondere van een crisis is dat het ook op kan houden zonder dat de omstandigheden veranderen.