Het sprookje ‘de Kleine Prins’ is het meest vertaalde boek ter wereld, op de bijbel na.
De koan van Sisyphus
Sisyphus, koning van Korinthe, had de goden mishaagd. Hij werd door hen veroordeeld tot een eeuwigdurende straf. Hij moest een gigantisch rotsblok tegen een heuvel oprollen en als deze eenmaal boven was, rolde het weer naar beneden, telkens weer.
‘Boeddha en het valse gif atheïsme’
Een christelijke datingsite schrijft in 2016 over boeddhabeelden. ‘Veel mensen hebben een boeddhabeeld in huis, maar weten niet dat zo’n beeld gemaakt is opdat er een demon in kan wonen. Er zijn ook veel christenen die zo’n beeldje thuis hebben staan.’
Boeddhisme – religie of niet. Wie kan het wat schelen?
Het artikel Boeddhisme en wetenschap in het Boeddhistisch Dagblad verdient een vervolg dat ingaat op de vraag in de titel, die in recente artikelen naar voren is gebracht.
Boeddhisme en wetenschap – wat wij ons inbeelden dat werkelijk is, is onwerkelijk
In de laatste twee decennia, voordat mindfulness modieus werd, was het boeddhisme dat in dialoog was met wetenschap vooral het Tibetaans boeddhisme. Aanvankelijk werd het boeddhisme nog gezien als afgoderij en was het zo gedegenereerd dat het de naam boeddhisme niet verdiende. Nu houdt de Dalai Lama jaarlijks seminars met vooraanstaande wetenschappers.
‘Als je de Boeddha tegenkomt, dood hem’
De identificatie van boeddhisten met het boeddhisme als religie draagt bij aan de religieuze verschillen, aan het geweld en de onwetendheid in onze wereld. Zonder alles voor waar aan te nemen kan iemand echter de leer van de Boeddha omarmen en tóch een echte monnik of non zijn, zelfs een boeddha worden.
Ojizo-sama – beschermer van overleden kinderen
De Japanners legden al eeuwen pasgeborenen te vondeling, pleegden kindermoorden en abortussen als gevolg van natuurrampen, hongernoden, armoede en schande.
De Boeddha en de amoebe
Er zijn twee fundamenteel verschillende manieren om gelukkig te worden, schrijft Andrew Olendzki in The non-pursuit of happiness van zijn boek Unlimiting mind. De eerste manier om gelukkig te worden is zo diep geworteld in onze beschaving dat bijna alles in onze cultuur het ondersteunt. De tweede is de manier die de Boeddha ons schonk, 2.500 jaar geleden. De auteur vermoedt dat deze manier ons de meeste kans biedt op succes.
Andrew Olendzki -advocaat van Mara
Het zal best wat de Boeddha beweerde over die zelfloosheid, toch voelt het anders voor Olendzki. Als advocaat van de boeddhistische ‘duivel’ Mara noemt hij vijf redenen waarom. Een literaire stijlfiguur natuurlijk, maar niet minder serieus. Wat beweert hij vrij vertaald en samengevat?
Dr. Bhimrao Ramji Ambedkar – op weg naar een verlicht India
Dr. Bhimrao Ramji ‘Babasaheb’ (geliefde vader) Ambedkar (1891-1956) is een van de stichters van het moderne India en architect van de Indiase grondwet. Hij wordt in zijn vaderland vooral ook vereerd als voorvechter van gelijke rechten voor onaanraakbaren (dalits). Zelf onaanraakbaar, bekeerde hij zich tot het boeddhisme op 14 oktober 1956 in Nagpur, India.
‘Iedereen is het centrum van de kosmos’
‘Er is geen god en hij is altijd bij je’, klinkt als het een of andere zinloze zen-raadsel, schrijft Warner. Los van de gedachte of er werkelijk iets bestaat als een god, is er wel degelijk iets spiritueels in deze wereld, meent hij.
‘Ik’ is lijden
Het besef een ik te zijn dat afgescheiden is van de rest van de wereld, is onze meest gevaarlijke illusie, stelt Loy. De hedendaagse psychologie onderkent dat het ik-besef een psychologisch-sociaal-taalkundige constructie is. Psychologisch omdat het ik-zelf (ego-self) een product is van mentale conditionering, sociaal omdat het ik-besef ontstaat in de omgang met andere geconstrueerde ikken.