Dhyan: ‘Het zitten op een kussentje is de basis van bijna alle vormen van meditatie. Toch ontstond er in de loop van de tijd verzet tegen de formele aspecten en de rituelen, wat eerst een zekere houvast gaf veranderde al meer in een afkeer.’
Moniek Nooren – de een z’n dood is de ander z’n brood
“Waste not, want not” stond ooit als motto in een map met menuvoorbeelden van het meditatiecentrum in Engeland. “Niets verspillen, niemand tekort doen.” Het is een lijfspreuk voor onze cursuskeuken gebleven.
Op weg naar Thailand – de touwtjes in handen
We wonen hier nu al weer ruim twee jaar en moesten voor het eerst onze rijbewijzen verlengen. Normaal gesproken zijn die vijf jaar geldig, maar het eerste rijbewijs dat je krijgt gaat slechts twee jaar mee.
Jotika Hermsen – Sterven en herrijzen
Er is geen enkele religieuze traditie die niet de een of andere vorm van afkicken kent. Loslaten – voor een helder hoofd en warm hart.
Marien Bakker – de zes innerlijke waarheden van een wierookvat
Toeval of oorzaak en gevolg?
Vipassana volgens S.N. Goenka – waar of vals?
We zijn niet verslaafd aan de drug, de drank, de koffie, of de sigaret, maar aan de sensaties die het oproept. Die willen we steeds weer. (S.N. Goenka)
Op weg naar Thailand – sociale woningbouw in de badkamer
Vaak wordt er bij smog gewezen naar de boeren die de onderbegroeiing van hun land afbranden, of de plattelanders die hun huisvuil opstoken en in slecht afgestelde diesels rijden. Allemaal waar, maar de hoofdschuldige in deze omgeving is toch echt de enorme bruinkoolgestookte energiecentrale met de bijbehorende bruinkoolmijn.
Vipassanastroming – ‘Ashin Tejaniya gooit alles op zijn kop’
‘Een monnik in een reiki centrum? Dat was nieuw voor me. U Kumara kon volgens de mensen in het healingcentrum aanvoelen waar energieblokkades zitten en een benadering hebben zoals Ashin Tejaniya om daar transformatie in te brengen. Eindelijk, dacht ik.’
Boeddhistische heropleving in Ceylon
Theravada boeddhisme en de Britse ontmoeting.
Kunst maken als boeddhisme-student?
Creativiteit is ‘het vermogen om iets nieuws te scheppen’. Iedereen gebruikt elke dag meer of minder creativiteit – dat kan niet anders in een wereld die voortdurend verandert.
Gerben Hieminga – Nut en noodzaak van hechting op het pad naar bevrijding
Gastschrijvers schrijven zonder last of ruggespraak in het Boeddhistisch Dagblad.
Op weg naar Thailand – Doet ie het of doet ie het niet?
In onze lijst van dingen die het niet doen staan onder meer schroefjes zonder schroefdraad, borden die afbreken als je ze optilt, kopjes waarvan je het oortje in de hand houd terwijl de rest blijft staan, de versnelling en achterrem van mijn nieuwe fiets en verlengsnoeren met een geaard “stopcontact” die echter maar twee draden blijken te bevatten.
Zijn
Zee, zand, wind, zijn.
Keltisch boeddhisme: de eikenboom in de tuin
Acht jaar geleden vloog de trappist Andrew Peers naar de Verenigde Staten en keerde terug als Keltisch boeddhistisch bisschop van Ierland. Voor de rooms-katholieke kerk reden hem dringend te vragen uit te treden.
Wie mag er mee op het Grote Voertuig? deel 3
Na het optreden van de historische Boeddha brak het tijdperk van de nikaya’s aan. Het tijdperk van de verschillende boeddhistische scholen met de illustere namen Sarvastivada, Mahsamghika, Theravada, Sthaviravada, Dharmaguptakas, Pudgalavadas, om de belangrijkste te noemen. Gaandeweg bestempeld als hinayana-scholen waartegen de nieuwe stroming van het mahayana zich zou afzetten.
Op weg naar Thailand – welriekende kontdoekjes en knabbelende guppies
Leven met beperkt elektriciteit went snel. ’s Morgens opstaan als het licht wordt. De generator opstarten en de koelkast, de hydrocultuurpompjes en alles wat opgeladen moet worden aansluiten; ontbijten met het gedreun van de motor op de achtergrond.
Marien Bakker – dansende cobra
Zo als zovelen ben ik ook op zoek naar mijn ‘waarheid’. Dit doe ik door me zelf de oervragen te stellen van: wie ben ik , wat is de weg en waar ga ik naar toe. Ik heb een hekel aan dogma’s en geloof in de universele boodschap van vrede en liefde in de meest ruime zin. Een middel daarvoor is mijn dagelijkse meditatie van ongeveer 30-45 minuten.’
‘The Flying Spaghettimonster loves you’
Ze noemen zich Pastafarians, de gelovigen van de Church of the Flying Spaghettimonster (FSM). Hun profeet is Bobby Henderson. Toen in 2005 de deelstaat Kansas (VS) naast de evolutieleer ook intelligent design besloot te onderwijzen, trad de Kerk naar buiten. Henderson schreef een brief aan de Kansas Board of Education en eiste daarin naast onderwijs over het christendom, ook onderwijs over het enige Ware Geloof: het geloof in het Vliegende Spaghettimonster.
Moniek Nooren – vol overgave genieten
Ze geniet onmiskenbaar terwijl ze hap voor hap uitkiest, kauwt en proeft. Als het bord leeg is, kijkt ze stralend om zich heen en blijft even nagenietend zitten. Ze vult haar bord nooit voor een tweede keer maar gaat wel nog een toetje en een kop koffie halen.
‘De vele misverstanden over verlichting’
Over verlichting hoort men te weten dat wat men in de verschillende spirituele tradities verlichting (satori, nirwana, kensho, moksha, bevrijding, redding etc.) noemt, niets anders is dan een symptoom van geestelijke volwassenheid. Eenvoudig gesteld: Wat men vroeger verlichting noemde is niets anders dan geestelijke volwassenheid.
De ware spirituele vriend
– een advies van U Pandita aan westerse leraren.
Boeddhisme en de ‘zelfgekozen’ dood
Over wijsheid en compassie.
De geest scherp maken
Meditatie is uit op het brengen van kracht in onze geest. En alleen als deze kracht volledig is, beginnen we geest en materie te zien en beetje bij beetje kennis te ontwikkelen en uiteindelijk waar geluk te ervaren. Dat moeten we begrijpen.
Boeddhisme in Tibet – van het kleine naar het grote voertuig
Hoewel het Tibetaans boeddhisme, en met name de dzokchen traditie, de meest bijzondere en vergaande inzichten in de werking van het bewustzijn en het daadwerkelijk verwezenlijken van de bevrijding heeft ontwikkeld, is het belangrijk om Tibet en het Tibetaans boeddhisme niet te idealiseren.