Henk van Kalken. ‘Wat bezielt het ene mens om het andere opdringerig voor te willen schrijven wat wel en wat niet mag? Vooral, en in de eerste plaats: Geloof.’
Labyrint
Marien Bakker: ‘Wanneer ik probeer mijn gedachten (mijn heilig moeten) uit te sluiten ontstaat er iets bijzonders’.
Reislust
…
Gevaar van eenzijdigheid – Westers boeddhisme in puberteit?
Westers boeddhisme wil op eigen benen staan, maar Sharf laat zien dat het nauwelijks één been heeft om op te staan, en mogelijk zelfs nauwelijks grond. Tekst Stefan van Weers.
Schoenen, rakusu, een officierslintje en cement
“De weg naar een lintje is geplaveid met list en bedrog’, zei de burgemeester, maar ik kreeg al een jaar geleden door dat er iets speelde. Het zijn meestal de partners of de kinderen die een lintje aanvragen, die kunnen gegevens uit je computer halen en ze kennen de mensen in je netwerk.” Interview van Diana Vernooij met Maarten Olthof.
(Boeddhistisch) beledigd
‘En hoe staat het dan met het boeddhisme? Hoewel ik dzogchenbeoefenaar ben heb ik ook veel affiniteit met de leer van de Boeddha. Ben ik hierin te beledigen? Hm, nauwelijks’. Omslagfoto – Goff Smeets – de grot.
Nu
Ik vraag me wel eens af of die in spirituele kringen hardnekkige neiging om een niet-bestaand momentum ‘nu’ te noemen, iets te maken heeft met de menselijke behoefte aan ‘vastigheid.’ Een ‘nu’ om vast te grijpen, terwijl er niets is om vast te grijpen.
Boeken – mindfulness hype hedendaagse prozac-rage?
In het door Erik Hoogcarspel besproken boek wordt de mindfulness-beweging, die zo langzamerhand een miljardenindustrie is geworden, kritisch tegen het licht gehouden. Zoals bekend is deze begonnen toen Jon Kabat-Zinn ziekenhuispatiënten een soort aangepaste vipassana meditatie leerde, gecombineerd met yogaoefeningen. Dit heeft zich nu zo ver ontwikkeld dat men mindfull kan leren koken, mindfull kan leren plaatjes inkleuren en dat er zelfs een beweging bestaat van mindfull seks.
Marien Bakker – oorzaak en gevolg
Zo als zovelen ben ik ook op zoek naar mijn ‘waarheid’. Dit doe ik door me zelf de oervragen te stellen van: wie ben ik , wat is de weg en waar ga ik naar toe.
Op weg naar Thailand – krachtproef
We hebben er lang op moeten wachten, maar ook hier is nu eindelijk het regenseizoen begonnen. En dat gaat dan ook meteen van dik hout.
Boeddhisme in duistere tijden 1
Opkomst, ondergang en heropleving in Mongolië.
Leven met Roshi Prabhasa Dharma
Op 24 mei 1999 overleed Prabhasa Dharma zenji, de stichter van zencentrum Noorder Poort. Prabhasa Dharma roshi was een sublieme zenmeester.
Zelfbeeld
…
Op weg naar Thailand – camera obscura (alleen voor mannen)
De vormgeving van de hel zouden we in goed Nederlands het beste kunnen omschrijven als “over the top”. Er worden tongen uitgetrokken, mensen aan cactussen gespiest, groepjes gezellig in grote potten gekookt. Het gekerm schalt door de ruimte.
Kees Moerbeek – leven als boeddhist in Frankrijk
In 1844 werd de Introduction à l’histoire du bouddhisme indien gepubliceerd van de oriëntalist Eugène Burnouf. Zijn publicaties en die van andere pioniers op het gebied van boeddhistische studies genoten veel belangstelling in Frankrijk.
Marien Bakker – Het visioen van een poppenspeler
Over Jozef van den Berg, een voormalige poppenspeler die met onder andere zakdoekjes als poppen prachtige maar ook fragile en bovenal indrukwekkende voorstellingen bracht. Op een dag trad hij niet meer op. Hij is nu monnik.
Mei – Vesak of Vesakha Puja
In 2005 erkenden de Verenigde Naties Vesak officieel als boeddhistische feestdag. Echter, Vesak is nog niet opgenomen in de mondiale agenda’s en kalenders. Het is nog steeds een onbekende onder de officiële feestdagen, een vreemde eend in de bijt.
Kees Hagenaar – consent op straat
Sociocratische besluitvorming tijdens een straatretraite.
Op weg naar Thailand – ‘onze’ dieren
Sommige dieren hebben een aparte status verworven. Ze hebben daar zelf geen weet van, maar als we ze zien praten we liefkozend over ‘onze …’
Diana Vernooij – Je ziet wat je bent
Diana Vernooij ging 3 dagen op training Intention & Attention bij Ruud Baanders en Bridget Belgrave, en viel meteen met haar neus in de boter.
Jezus en de Boeddha: Gelijk of verschillend?
Heel wat (ex-christelijke) atheïsten met een spirituele interesse komen uit bij een (vaak verwesterde) vorm van boeddhisme. Zij waarderen de Boeddha als een filosoof die inzag dat de werkelijkheid een proces is van onderling verbonden fenomenen of als een empirisch psycholoog die de werking van de menselijke geest doorgrondde. Maar ook sommige christenen voelen zich aangesproken door het boeddhisme. Wie is de Boeddha voor hen? Welke invloed heeft dat op hun beeld van Jezus? En wat leert een vergelijking tussen Jezus en de Boeddha over hen?
De Dalai Lama – ‘alles is aan het veranderen, veranderen’
Kan de dharma een rol spelen in het herstellen van geestelijke gezondheidsproblemen?
Boeken – homo sapiens in boeddhistisch perspectief
Wie dagelijks de media volgt, wordt wel eens mistroostig van alle ellende die mensen zichzelf, anderen en de planeet aandoen. Zelfs boeddhisten verliezen wel eens de moed.
Feiten en de liefde ervoor
Welke waarden laten wij spreken? Zijn dit egocentrische of ruime waarden? Wie een enge cirkel van empathie heeft, kiest op bestendige wijze voor de belangen van het zelf en de directe naasten. Er bestaan veel mensen die op willen komen voor hun eigen zelf, hun gezin, hun wijk of stad, hun land. Zij vinden feiten genoeg in de wijde werkelijkheid om hun betogen mee te ondersteunen.