Over emotionele reacties en gevoelens. Toine Leroi mediteert bij Mondo Zen.
Boeddhisme en psychoanalyse: een heilzame combinatie
‘Het is een weg met vallen en opstaan. Dit heb ik geleerd in mijn tweede jaar psychoanalyse. In het eerste jaar hoopte ik mezelf te repareren: als ik buitenkwam, moest ik ineens perfect functioneren. Dit heb ik losgelaten dankzij het tweede jaar therapie en het boeddhisme. Ik blijf wie ik ben – mijn ervaringen en mijn genen hebben zoveel van mij geschapen.’
Beknotting religieuze vrijheid in Tibet: ‘Van kwaad tot erger’
In januari 2018 nam de Chinese regering een landelijke “anti-bende misdaad” campagne aan. De autoriteiten in Tibet noemen deze wet echter als rechtvaardiging om het niet-criminele pleitbezorgerswerk van Tibetaanse boeddhisten aan te pakken.
Eten uit een afvalbak – Het waar gebeurde verhaal van een Tibetaanse non
Wie een dharmacentrum in het Westen bezoekt zal het waarschijnlijk al zijn opgevallen dat zodra Tibetaanse monniken binnenkomen, de mensen hen vereren als de hoogste lama’s, terwijl hun eigen monniken en nonnen met veel minder respect worden behandeld of zelfs, zoals in het geval van Ani La, gelijk worden gesteld met de leken.
‘De natuur is beter voor je gezondheid dan de gezondheidssector’
Naast het verlagen van gevoelens van stress, vermoeidheid en kwaadheid, verhoogt tijd doorbrengen in de natuur significant gevoelens van tevredenheid, vreugde, vertier, verwondering en nieuwsgierigheid, zo toonde een studie van BBC Earth en de Universiteit van Berkeley aan.
‘In ieder van ons is de wil aanwezig om een land van gelukzaligheid te scheppen’
Heidi Verwimp: ‘Het vertalen van het Grote Reine Land Sutra, heeft mij ertoe aangezet om ook eens te kijken welke visie andere boeddhistische stromingen hebben over de boeddha Amida en het Reine Land. Zo kwam ik terecht op dit boekje van Thich Nhat Hanh (TNH), enkel in het Engels en als e-book verkrijgbaar.’
Satipatthana Boeddha’s pad naar zelfrealisatie
Guy Dubois: ‘Voor de Boeddha was het aandachtig observeren en gelijkmoedig begrijpen van het eigen geest/lichaam-complex de essentie om tot inzicht en tot zelfrealisatie te komen. De beoefening van deze sutta wordt beschouwd als onontbeerlijk voor het bereiken van nibbana.’
Erik Bruijn – Naar het dak van de wereld (aflevering 3 en slot)
Erik Bruijn: ‘De kunst, die evenals alle andere facetten van het leven in Ladakh nauw met de boeddhistische religie verbonden is, werd door de nieuwe politieke situatie in Tibet en aan de Chinese- Indiase grens van een belangrijke inspiratiebron en voedingsbodem afgesneden. Ladakh is dan ook niet alleen door zijn natuurlijke gesteldheid eenzaam en afgelegen, maar het verkeert nu ook in een religieus en cultureel isolement.’
Erik Bruijn – Naar het dak van de wereld (aflevering 2)
Erik Bruijn: ‘Terwijl m’n ogen nog even aan de duisternis moeten wennen loop ik naar de schemerig verlichte kapel, die bewaakt wordt door een nors uitziende monnik. Dit is het verblijf van Mahakala, de ”Grote Zwarte“, de vernietiger van al het geconditioneerde.’
Bij overtreding Hongkong National Security Law: ‘Arrestatie dreigt voor alle wereldburgers’
Massimo Introvigne: ‘Ik ben namelijk geen vaste inwoner van Hongkong. Toch ben ik bang dat ik dagelijks overtredingen pleeg tegen deze wet. Ik schend artikel 20, zoals ik vaak schrijf ter ondersteuning van het recht op hun historische, culturele en religieuze identiteit van de burgers van Hong Kong, Tibet en Xinjiang, en ik kan dus beschuldigd worden van “separatisme”, waarvoor de straf voor misdaden van “ernstige aard” levenslange gevangenisstraf is.
Erik Bruijn – Naar het dak van de wereld (deel 1)
Erik Bruijn: ‘Als we eindelijk in Ladakh arriveren is het alsof we een andere wereld binnengaan. Het landschap verandert plotseling in een maanachtig berglandschap met steenwoestijnen en grote vlaktes waarin geen levend wezen te bekennen is.’
Loslaten – deel twee en slot
Lut Van Schoors: ‘Volwassen zijn betekent o.a. dat je je niet achter mechanismen of patronen verschuilt maar ze leert zien en onderkennen. In ons leven ervaren we zeker ook de pijnlijke kant van hechting en zoeken we manieren om daarmee om te gaan. In die zin is het interessant om vanuit verschillende perspectieven naar hechten en loslaten te kijken.’
Illusie
Leonie Drost: ‘Ik wilde er graag bij horen maar voelde me een vreemde eend in de bijt. Een jaar geleden was ik er met de nodige moeite lid geworden in de hoop een plek te vinden waar ik me thuis zou voelen, maar een thuis werd het niet.’
Loslaten – deel 1
Lut Van Schoors: ‘Hechting tussen mensen is een belangrijk element in de complexe emotie die wij liefde noemen. Het is iets dat je onbewust leert of meekrijgt en het patroon dat op jonge leeftijd wordt aangenomen is belangrijk voor het latere leven en de relaties die dan worden aangegaan.’
Boeken – ‘Nieuwe’ religieuze bewegingen in China: ze waren er altijd al
Tekst en context in de moderne geschiedenis van de Chinese religies.
Rebelse Thaise boeddhistische monnik pleit voor LGBT-rechten
Ondanks het feit dat hij in een overwegend boeddhistisch land leeft, en in tegenstelling tot de meerderheidsopinie onder gelovigen en de boeddhistische hiërarchie van zijn land, is de Thaise monnik Shine Waradhammo een verdediger geworden van de legalisering van abortus en de rechten van de LGBT-gemeenschap in Thailand.
Tibet: CCP lanceert campagne tegen gebedsvlaggen
Niets is typischer voor de Tibetaanse cultuur en religie dan religieuze gebedsvlaggen. Ze worden nu, dorp na dorp, door de Chinese Communistische Partij (CCP) in Tibet neergehaald, terwijl de vervolging van de religie escaleert.
Tibet, Tibetaanse vluchtelingen en de weg vooruit
Terwijl we vandaag Wereldvluchtelingendag vieren, reflecteert een Tibetaanse geleerde over de geschiedenis en de veerkracht van 150.000 Tibetaanse vluchtelingen die in ballingschap leven.
BOK – Zonder de kunsten geen economie
Wees zuinig op de kunsten, maar wees vooral zuinig op de kunstenaars, de makers van alles wat ons bindt, wat we maken en wat we verhandelen, pijlers onder onze economie. Vooral in tijd van crisis. Zonder makers is er niets.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (31)
Marjolein: ‘In de jaren van rouw kwam ik er achter dat alle (mentale) wijsheid uit de traditie van Advaita Vedanta mij voor geen meter hielp bij mijn rouwverwerking. Die wijsheid stond zo ver af van mijn dagelijkse geworstel in het omgaan met mijn verdriet, schuldgevoel, verlangen en eenzaamheid. Mijn gemodder kon ik niet afdoen als ‘maya’; mijn gemodder was ècht!’
Zitten in verbondenheid – Pikuan of Muurstaren
Verlichting of ontwaken is niet buiten ons, die potentie is vanaf onze geboorte binnen ons aanwezig. Zoals Lin Chi 866 tegen zijn monniken uitroept: “Jullie kaalkoppen jullie zoeken het maar buiten jezelf (in de soetra’s, leraren) en lopen maar rond te draven in de hoop iets te vinden, maar het is er al. Alles is er, niets ontbreekt!”
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (30) – translocatie en mayonaise
Voor haar kookboek voor tiendaagse meditatiecursussen schreef Moniek Nooren een verhaal bij elk van de dagmenu’s: een melange van vertelsels over belevenissen in de keuken, de praktijk van het koken en de praktische toepassing van de boeddhistische leringen.
Satipatthana Boeddha’s pad naar zelfrealisatie
Voor de Boeddha was het aandachtig observeren en gelijkmoedig begrijpen van het eigen geest/lichaam-complex de essentie om tot inzicht en tot zelfrealisatie te komen. De beoefening van deze sutta wordt beschouwd als onontbeerlijk voor het bereiken van nibbana.
Afscheid van Ardan
‘Toen ik op de Noorder Poort kwam was mijn grootste opluchting dat iedereen hetzelfde werd behandeld. Ik kwam binnen met lange haren, die gingen eraf, en iedereen liep in dezelfde robe. Dat is in de gewone maatschappij heel anders.’