Een holistische, op begrip en vergeving gerichte stijl in het strafrecht.
Boeken – the flying Dutch monk Olande Ananda
Medeauteur van het boek is D.C. Ranatunga en de uitgeverij is de pagode waar Ananda woont. Er is geen ISBN-nummer. In Azië worden boeddhistische boeken meestal rechtenvrij (nog voor creative commons) uitgegeven. Er wordt ook geen geld voor gevraagd. De kosten worden door devotees gesponsord.
Monniken uit de Sri Lankaanse Mahamevnawatraditie in Nederhorst den Berg
Dhamma uiteenzetting en meditatie is op zaterdag 6 april.
Leven met de scherven & Op weg naar de stilte
Sylvana Simons en Jotika Hermsen in De Duif.
Trainen van de geest met acht korte verzen
De Dalai Lama heeft deze tekst al in zijn jeugd uit het hoofd geleerd en reciteert hem nog dagelijks. Hij is te gebruiken in moeilijke situaties en dat is heel nuttig.
Arjan Schrier – Dalai Lama over techniek, medische ontwikkelingen en geluk
De Dalai Lama herhaalde een paar keer dat de techniek de vijf zintuigen wel kon helpen of versterken maar dat het zesde zintuig, het subtielere mentale bewustzijn, niet op een gelijke manier positief te beïnvloeden zou zijn.
De hitte van verlangen – de Boeddha, Tweede Kamer en de 130-kilometergrens
Waakzame observatie van het lijf is (ook in de auto) een omgang met de werkelijkheid die onmisbaar is voor het inzicht in het samenspel tussen lichaam en geest. Het brengt u een stap verder op het deugdelijke en voortreffelijke achtvoudige pad dat de Ontwaakte zo’n 2.517 jaar geleden herontdekte.
Shaila Catherine – Het cultiveren van concentratie door ānapanasati, de adem opmerken (slot)
Na tien dagen komt de retraite ten einde. Alle yogi’s hebben een tevreden uitstraling. Shaila zorgde ervoor dat in een kleine groep en ook individueel de meditatoren hun oefeningen konden doornemen met haar.
Shaila Catherine – Het cultiveren van concentratie door ānapanasati, de adem opmerken (2)
‘En verdomd, tot mijn verbazing was er een blijvender aandacht voor de adem, werd de ruimte tussen de gedachten groter, en een fijne kalmte daalde over het zijn.’
Shaila Catherine – Het cultiveren van concentratie door ānapanasati, de adem opmerken (1)
Alle meditatoren komen de vijf hindernissen tegen. Bij aanvang is het daardoor moeilijk om voor meditatie te gaan zitten en om er echt in te komen.
Kersverse Nederlandse bhikkhu Ariyadhamma (Arjan Schrier) reist door Thailand en Birma (9)
Verder naar Fish cave en de vallei van Wat Pa Tam Wua.
Kersverse Nederlandse bhikkhu Ariyadhamma (Arjan Schrier) reist door Thailand en Myanmar
Deel acht. Van Mae Hong Son richting Wat Pa Tam Wua (tweede dag). Een rustdag en door naar de hotsprings.
Kersverse Nederlandse bhikkhu Ariyadhamma (Arjan Schrier) reist door Thailand en Myanmar
Deel zeven. Van Mae Hong Son richting Wat Pa Tam Wua. Warme voeten, koude nachten, pindabat en tudong.
Kersverse Nederlandse bhikkhu Ariyadhamma (Arjan Schrier) reist door Thailand en Myanmar
Deel zes. We worden bij de abt geïntroduceerd die ons zonder veel poespas een zaaltje toewijst. Met nog minder plichtplegingen wordt een doos met flesjes drinkwater neergezet. Voor ons eerste kamp is alles geregeld.
Kersverse Nederlandse bhikkhu Ariyadhamma (Arjan Schrier) reist door Thailand en Myanmar
Deel vijf: Van Ang Thong op Tudong.
Kersverse Nederlandse bhikkhu Arjan Schrier reist door Thailand (4)
Al met al een erg goede tijd, niet goed te beschrijven in een stukje tekst. Weer verder leren omgaan met irritaties, ik begin nu de irritatie te zien als mijn leraar me wijst op iets dat ik nog niet doorheb.
Kersverse Nederlandse bhikkhu Arjan Schrier reist door Thailand (3)
De Boeddha had genoeg aan zijn pijen en aardewerken nap… Ik heb nog veel los te laten.
Kersverse Nederlandse bhikkhu Arjan Schrier reist door Thailand (2)
‘Tot nu toe gaat de meditatie mondjesmaat bij me. Ik voel dat ik meer of opnieuw moet acclimatiseren, de temperatuur is erg hoog. En ik voel soms een vage druk, om dit of dat te moeten doen, of voor verwijten dat ik vast weer iets verkeerd doe.’
Kersverse Nederlandse bhikkhu Arjan Schrier reist door Thailand (1)
Een nieuw jaar 2560 in Wat Mahatat.
Een grote puja bij de Tha Phra Chan pier in Bangkok
Tweede en laatste deel in een korte serie over schrijnen en godenhuisjes in Bangkok.
Huisgoden en huisjes voor gehemelde voorouders (I)
Het is een feestelijk gezicht al die huisjes. Ik weet niet of er in aanliggende boeddhistische landen momentjes in de dag genomen worden om even aan de goede voorouders te denken of aan de heilzame uitwerking die andere onzichtbare wezens op je leven kunnen hebben.
Pop-up meditatiecentrum in Utrecht
Inward biedt mindfulness-activiteiten en yoga aan voor groepen met een afstand tot de samenleving en mensen met een kleine beurs.
Ontketend
Meditatiearbeiders verbreekt uwen keetenen! In de beeldspraak van de Boeddha komen we termen als net (van twijfel), moeras (van meningen) en ketens (aan samsāra) tegen. Het net doorklieft hij, het moeras vermijdt hij en de ketens verbreekt hij.
De Salla sutta- twee vertalingen en over vertalen in het algemeen
Ingesleten denkpatronen sluipen ongemerkt in de opvattingen die gevormd worden. Herhaald lezen van de sutta, het bekijken ervan met andere ogen en in andere vertalingen zijn goede methodes om de sutta nog eens tegen het licht te houden.