• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Negende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Shaila Catherine – Het cultiveren van concentratie door ānapanasati, de adem opmerken (1)

8 augustus 2017 door Arjan Schrier

De Amerikaanse Shaila Catherine is de stichter van een online school waarin bodhi cursussen worden onderwezen. En van de Insight Meditation South Bay, een boeddhistisch meditatiecentrum in Silicon Valley in Californië, VS. Ze mediteert al sinds 1980 en beoefende meer dan acht jaar stille retraites. Shaila studeerde met leraren in Nepal, India en Thailand, en ook met de oprichters van westerse meditatiecentra zoals Joseph Goldstein en Christopher Titmuss.

Zij sloot een eenjarige intensieve meditatieretraite met de focus op concentratie en jhana af en is auteur van verschillende boeken over dit onderwerp. Shaila praktiseerde in de periode 2006-2015 intensief onder leiding van Pa-Auk Sayadaw aangaande het absorberen van een nauwkeurige benadering van samādhi en vipassanā om die voor westerlingen toegankelijk te maken. Op uitnodiging van Sangha Metta leidt Shaila sinds 2015 retraites in Nederland.

Het is midzomer 2017 als een 35-tal meditatoren en drie man ondersteuning voor tien dagen neerstrijken in drie gebouwen en een paar tenten in een bosje bij Naarden. Sangha Metta, de organisator heeft voor de derde maal de instructrice Shaila Catherine uitgenodigd. Bij mijn weten is het de eerste keer dat Sangha Metta dit type concentratieretraite organiseert. Retraites gericht op het bevorderen van onbaatzuchtige liefde (metta) en begaan zijn (karuna) organiseerde ze al wel.

Shaila benadrukt echter dat de concentratie niet het doel op zich is. Maar, dat het beter zien van de hindernissen, die je tegenkomt bij de opbouw van concentratie, minstens zo belangrijk is. Shaila laat in de regel alleen mensen toe die al ervaring hebben met hoe ze met de verschillende hindernissen (nīvarana) om kunnen gaan, gehanteerd kunnen worden. Zij hebben dan ook de meeste baat bij een op concentratie gerichte retraite. De diepe jhāna’s (verstillingen/versmeltingen), waarin zelfs de indrukken van de vijf zintuigen niet meer in het bewustzijn opkomen, zijn niet het doel. Een geconcentreerde geest is wel een aanwinst omdat die tot diepere vaardigheden en inzichten komt.

Dit is de derde retraite die Shaila in Nederland leidt. De vorige jaren waren dat vipassanaretraites. Geboren en getogen onder San Francisco in de Silicon Valley verzorgde ze in de Bay Area op gehuurde locaties vipassanaretraites en bij uitzondering een concentratieretraite, maar ook sutta studiegroepen. Voor mensen van ver zijn er online meditatiecursussen met conference calls. In oktober begint er weer een over de meditatie gebaseerd op de opmerkzaamheid van het lichaam (satipatthāna).

Het weer in Naarden is lekker en de veganistische maaltijden gevarieerd en goed. Shaila ziet er de eerste paar dagen brak uit van de jetlag na haar vlucht vanuit Californië en negen uur tijdsverschil met Nederland. Maar met haar twintig jaar ervaring als leraar slaat ze zich er doorheen. Met een diep timbre en vloeiend verlopende zinnen is het voor de deelnemers niet moeilijk om de aandacht erbij te houden. Ze heeft een warme uitstraling en aan alles voel je dat ze deze materie door en door beheerst.

Toen Shaila op haar 17de hoorde dat een moeder van haar vriendin mediteerde werd haar nieuwsgierigheid geprikkeld. In de yellow pages vond ze drie meditatiecentra op een uur rijden van haar huis. Twee boeddhistische centra, maar die lagen in slechte buurten, dus daar mocht ze niet heen van haar ouders, en een transcedent meditatiecentrum. Dat was in 1980. Ze ‘just took to it realy fast with a strong home practice’. Tijdens haar graduate school (HBO / WO) vond ze ook het boeddhisme. Niet dat het zo algemeen is daar, maar het is te vinden. Na de studie vertrok ze in 1990 richting India om bij een guru op een Ashram te mediteren. Via contacten die ze al doende legde trok ze meer richting de vipassana. Op een gegeven moment kwam ze tijdens haar vipassana meditaties alleen nog maar op bekend terrein, de vijf hindernissen (nivarāna) verdwenen maar ze kwam niet veel verder er kwamen geen verder inzichten*.

Vandaar dat ze Pa Auk Sayadaw te Maulamein in Birma (Myanmar) opzocht en daar negen jaar trainde. Hij onderricht de veertig onderwerpen voor concentratie, een collectie die Buddhaghosa in 500 n.C. in de Visuddhimagga uit de sutta’s destilleerde. Denk dan bijvoorbeeld aan de vier lichaamshoudingen, gekleurde schijven, het in herinnering nemen van de Boeddha of de 31 onderdelen van een menselijk lichaam. De training bij Pa Auk was rigoureus. Als ze een meditatie onderwerp kreeg, moest ze die in drie dagen doen. Als ze in die tijd éénmaal een afgeleide gedachte had moest ze overnieuw beginnen aan de periode van drie dagen. En dat terwijl de andere yogi’s door Pa Auk veel minder strak gehouden werden. Na zesentwintig jaar in Azië, waarvan negen bij Pa Auk ging ze terug naar de VS., waar o.a. Christopher Titmuss haar stimuleerde om les te gaan geven.

Alle meditatoren komen de vijf hindernissen tegen. Bij aanvang is het daardoor moeilijk om voor meditatie te gaan zitten en om er echt in te komen. De vijf zijn die van sensueel verlangen (kāmacchanda), irritaties en ontevredenheid (byāpāda), suf- en loomheid (thīna-midhā), onrust en opwinding / ongedurigheid (uddacca kukkucca) en sceptische twijfel, een gebrek aan vertrouwen (vicikicchā). Ze vormen, ook voor wie normaal deugdzaam leeft, een obstakel om tot de diepere zuivering en verheldering van de geest te komen. Ze heten niet voor niks zo. Door de goede stimuli, vertrouwen en er domweg voor te gaan staan en ze te onderkennen verdwijnen wel en kan er verdere progressie geboekt worden. Alle begin is moeilijk en het (zelfs tijdelijk) te boven komen van de hindernissen en het versterken van de positieve contra-krachten vergt oefening.

Morgen aflevering twee in een serie van drie.

* Een korte overweging gegeven over vijf hindernissen, goede bekenden van elke meditator, vind je hier: http://www.sanghametta.nl/index.php/inspiratiebron/30-links-a-downloads/columns-a-lezingen/250-de-stille-bosvijver. Een uitweiding over de hindernissen is hier, de weerbarstige praktijk: http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/nyanaponika/wheel026.html

Shaila is momenteel nog in Europa en geeft vanaf 14 augustus een retraite in de buurt van München. Informatie daarover is hier te vinden

Haar online cursussen

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: Naarden, Sangha Metta, Shaila Catherine

Lees ook:

  1. Shaila Catherine – Het cultiveren van concentratie door ānapanasati, de adem opmerken (2)
  2. Shaila Catherine – Het cultiveren van concentratie door ānapanasati, de adem opmerken (slot)
  3. Sangha Metta gaat op proef over op dana economie
  4. Sangha Metta – overlijden leraar Dassana

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kay zegt

    9 augustus 2017 om 11:04

    Waarom 5 moeilijkheden en niet 10 of 20

  2. Bram Leguijt zegt

    9 augustus 2017 om 12:22

    Het zijn de 5 “basis moeilijkheden”, alle hindernissen zijn terug te voeren tot deze 5 hindernissen (eigenlijk 7)

    • Kay zegt

      9 augustus 2017 om 18:05

      In onze uiterlijke natuur zijn zaken nogal ernstig vermengt. Emoties bijvoorbeeld bestaan uit fysieke,emotionele, conitieve mogelijkheden en associaties. De situatie wordt nog gecompliceerder omdat de uiterlijke natuur het eind resultaat is van een immense veel groter innerlijk waarvan we ons meestal niet bewustzijn. Het is zelden dat we weten waar onze gevoelens, gedachten en handelen vandaan komen. De 5 basis moeilijkheden is het modderen in een plas water.

Primaire Sidebar

Door:

Arjan Schrier

Arjan Schrier (1969) beoefent sinds 2000 het boeddhisme. Hij studeerde in Oosterwolde bij Dhammaviranatha. en is betrokken bij het Amsterdamse Sangha Metta, wat later Dhammadipa ging heten. Hij studeerde fysiotherapie en milieuecologie aan de HvA. Arjan laat zich inspireren door teksten en ideeën die in goede boeken te vinden zijn. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 januari 2021
    Gratis proefles introductietraining Skillful Means
  • 18 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 19 januari 2021
    Gratis proefles cursus Caring - Caring from the heart
  • 19 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 20 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Bodhiwappie

Erik Hoogcarspel - 27 december 2020

De symboliek is maar al te duidelijk: de elite bestaat uit vampiers, ze voeden zich zelfs met het bloed van onschuldige kwetsbare baby’s, de politiek is een groot complot om de macht en de wetenschap wil de mensen inspuiten met nano-computers om ze hun wil te ontnemen. Het gaat er niet meer om of het waar is, maar om hoe het voelt. Het enige wat je nog kunt doen is wat ketelmuziek produceren aan de voet van de ivoren toren van de macht. Samen tegen iedereen. Intussen klinkt in vele Tibetaanse tempels over de gehele wereld ketelmuziek voor ‘het welzijn van alle levende wezens’.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (2) -Parijs en Amsterdam
  • Free Tibet – toezien op werkelijke vrijlating taalactivist Tashi Wangchuk
  • Ardan
  • Agnose is altijd actueel
  • De virtuele denkster 300

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens