Een boeddhistische reflectie op rouwverwerking.
De zoete broodjes van een zorgeloos boeddhisme
Naar mijn gevoel worden er hierover in de boeddhistische wereld te veel zoete broodjes gebakken. Alles is relatief, iedereen mag doen wat hij of zij wil: vrijheid, blijheid. In de supermarkt van de Dharma kan ieder naar believen van het schap nemen wat van zijn of haar gading is.
Van zen naar zending, een franciscaanse impuls
Je beoefening is oefening voor het leven, niet alleen voor het kussen. Als je voldoende op streek bent met je eigen bevrijding dan kun je er werk van gaan maken om anderen te bevrijden. Deze beide gaan uiteindelijk hand in hand. Jouw individuele bevrijding zal nooit compleet zijn zolang niet alle anderen bevrijd zijn. Je bevrijdt jezelf eerst echt in de ander.
De meditatiemengelmoes
Wat is er zen aan zenmeditatie? Hoeveel manieren van meditatie zijn er eigenlijk? Over dit soort vragen heb ik me de afgelopen tijd het hoofd zitten te breken.
Sneeuw voor de zon
Met Amida opgaan in Anicca.
Mediteren in een medische scanner
Een dankzegging. “Dank u voor deze nieuwe morgen, dank u voor deze nieuwe dag,” leerden wij vroeger zingen voor onze eerste heilige communie. “Dank u, dat ik met al mijn zorgen bij u komen mag.” Dat aspect kleeft Amida naar mijn gevoel ook enigszins aan, en dat raakt weer een gevoelige zensnaar. Sudhana. Dit is de plaats.
Een neo-boeddhistische litanie van niet-weten
Sinds Shinran weet ik minder dan ooit. Hij heeft nieuwe zaadjes van twijfel geplant in mijn gemoed. Gelukkig vind je bij broer Boeddha, Amida geheten, een bron van mededogen wanneer je je toevertrouwt aan zijn anderkracht.
Waar blijven de Nederlandstalige boeddhistische podcasts?
Boeddhisten van de Lage Landen, de bodhisattva van de innovatie roept u.
Westers boeddhisme de maat genomen (deel 2)
Zou de achilleshiel van het westerse boeddhisme de vraag kunnen zijn of (sommige) meditatie-gecentreerde beoefening niet een vorm van escapisme is, individuele zinsbegoocheling, versterkt door de groepsdruk en de inbeelding van mede-beoefenaars?
Westers boeddhisme de maat genomen
Het boeddhisme dat innerlijke spirituele ontwikkeling en meditatie centraal stelt, is ontwikkeld door boeddhistische vernieuwers die zoveel water bij de wijn hebben gedaan, dat je je moet afvragen of er niet te veel verloren is gegaan, stelt Scharf.
De kraai zingt de Hartsutra
Ik herroep alles wat ik tot dusver gezegd en beweerd heb.
Afscheid van de Boeddha is niet nodig
Ik kan me de weg die Michael Hoek aflegt, in gedachten voorstellen, maar ik vind het altijd jammer wanneer mensen afscheid nemen van de historische Boeddha. Het is niet nodig. Ondanks het binnen-boeddhistische gekrakeel en de breuklijnen over de juiste leer en de juiste weg, is er een fundamentele continuïteit.
Philip Kapleau over Zen in het Westen
In de transmissie naar het Westen sluipen compromissen in die de kwaliteit van het zenboeddhisme aantasten, zegt Philip Kapleau
Mahayana als historische aberratie? (deel 2)
Leegte en non-dualiteit vinden geen steun in de leer van de Boeddha, zegt Bhikkhu Bodhi
Shin en Zen, het beste van twee werelden
Kwan Yin luistert maar Amida is interactief. In een niet-duale werkelijkheidservaring zijn beide één, maar in mijn dagelijks leven vertegenwoordigen ze onderscheiden aspecten.
De plaats van wijsheid en mededogen
Edel Maex is een auteur die het waard is te worden herlezen
Geloof jij in reïncarnatie?
Reïncarnatie wordt door Nederlandse boeddhisten niet algemeen omarmd, blijkt uit een kleine online peiling in de periode april-mei van dit jaar.
Boeddha Blog & Bladwijzer – 28 augustus 2013
Jules Prast maakt voor zijn eigen blog en het Boeddhistisch Dagblad een selectie van artikelen uit buitenlandse boeddhistische publicaties. Hij gaat dat in de toekomst in een niet van tevoren vaststaande frequentie doen.
We gaan dood, dood, dood
Een heftige botsing tussen je drang naar stabiliteit en een sluimerende existentiële crisis die alles telkens op scherp zet.
Woorden schieten te kort
Rijmelend dharma delen aan Neerlands kust. Met Jules Prast. Zee, strand, wijn, het Ik en een kraai.
Berusten, ervaren, geloven
Als ik zwijmel, als ik wegzak, dan roep ik intuïtief Shinran als mijn beschermengel aan en samen lispelen we de Boeddha toe in ik weet niet welke incarnatie.
Moreel vacuüm: een risico van oorspronkelijke verlichting
Oorspronkelijke verlichting loopt als een rode draad door het mahayanaboeddhisme. Kan dit idee goed en kwaad legitimeren als ieder een gelijkwaardige uitdrukking van de dharma?
Wie controleert de controleurs?
Een nieuwe schaduwzijde van globalisering en digitalisering komt aan het daglicht. Inlichtingen- en opsporingsdiensten werken over de nationale grenzen samen om via een omweg elektronische data te kunnen verzamelen over eigen burgers.
Gatha van de tweelingbroers
‘Samen op weg, in voor- en tegenspoed’