Het boeddhisme dat innerlijke spirituele ontwikkeling en meditatie centraal stelt, is ontwikkeld door boeddhistische vernieuwers die zoveel water bij de wijn hebben gedaan, dat je je moet afvragen of er niet te veel verloren is gegaan, stelt Scharf.
De kraai zingt de Hartsutra
Ik herroep alles wat ik tot dusver gezegd en beweerd heb.
Afscheid van de Boeddha is niet nodig
Ik kan me de weg die Michael Hoek aflegt, in gedachten voorstellen, maar ik vind het altijd jammer wanneer mensen afscheid nemen van de historische Boeddha. Het is niet nodig. Ondanks het binnen-boeddhistische gekrakeel en de breuklijnen over de juiste leer en de juiste weg, is er een fundamentele continuïteit.
Philip Kapleau over Zen in het Westen
In de transmissie naar het Westen sluipen compromissen in die de kwaliteit van het zenboeddhisme aantasten, zegt Philip Kapleau
Mahayana als historische aberratie? (deel 2)
Leegte en non-dualiteit vinden geen steun in de leer van de Boeddha, zegt Bhikkhu Bodhi
De boeddhanatuur van Adolf Hitler
De ware aard is van oorsprong rein, maar niemand heeft een ware en oprechte aard.
Shin en Zen, het beste van twee werelden
Kwan Yin luistert maar Amida is interactief. In een niet-duale werkelijkheidservaring zijn beide één, maar in mijn dagelijks leven vertegenwoordigen ze onderscheiden aspecten.
De plaats van wijsheid en mededogen
Edel Maex is een auteur die het waard is te worden herlezen
Geloof jij in reïncarnatie?
Reïncarnatie wordt door Nederlandse boeddhisten niet algemeen omarmd, blijkt uit een kleine online peiling in de periode april-mei van dit jaar.
Boeddha Blog & Bladwijzer – 28 augustus 2013
Jules Prast maakt voor zijn eigen blog en het Boeddhistisch Dagblad een selectie van artikelen uit buitenlandse boeddhistische publicaties. Hij gaat dat in de toekomst in een niet van tevoren vaststaande frequentie doen.
We gaan dood, dood, dood
Een heftige botsing tussen je drang naar stabiliteit en een sluimerende existentiële crisis die alles telkens op scherp zet.
Woorden schieten te kort
Rijmelend dharma delen aan Neerlands kust. Met Jules Prast. Zee, strand, wijn, het Ik en een kraai.
Berusten, ervaren, geloven
Als ik zwijmel, als ik wegzak, dan roep ik intuïtief Shinran als mijn beschermengel aan en samen lispelen we de Boeddha toe in ik weet niet welke incarnatie.
Moreel vacuüm: een risico van oorspronkelijke verlichting
Oorspronkelijke verlichting loopt als een rode draad door het mahayanaboeddhisme. Kan dit idee goed en kwaad legitimeren als ieder een gelijkwaardige uitdrukking van de dharma?
De farma en de dharma: boeddhisme op de beurs
Hoe verhouden ‘boeddhistisch’ en ‘beursgenoteerd’ zich tegenover elkaar? Wordt een bedrijf ethischer en duurzamer wanneer het meditatie en mindfulness in zijn cultuur integreert?
Wie controleert de controleurs?
Een nieuwe schaduwzijde van globalisering en digitalisering komt aan het daglicht. Inlichtingen- en opsporingsdiensten werken over de nationale grenzen samen om via een omweg elektronische data te kunnen verzamelen over eigen burgers.
Breuklijn door de menselijke conditie
In een boze droom zit ik in de put, om precies te zijn: in een boeddhistische echoput. Het is hierbinnen leeg, er is op de bodem nauwelijks ruimte om te zitten.
Gatha van de tweelingbroers
‘Samen op weg, in voor- en tegenspoed’
Jules Prast – We zijn allemaal Rients Ritskes
Ons oefenen in mededogen? Ervaren wat ons verbindt? De betrekkelijkheid inzien van wat zich hier afspeelt? Opdat niet de vrijheid van beoefening het onderspit delft in de hang naar zuiverheid.
Rients Ritskes: “Ik bevind mij in goed gezelschap”
Wat is eigenlijk een zenmeester? Die vraag stond vandaag centraal in een radio-uitzending over wat de ‘affaire-Ritskes’ is gaan heten. Rients Ritskes, leider van Zen.nl, verweerde zich voor het eerst tegen de aantijgingen van ’titelfraude’ die tegen hem zijn geuit.
Lekker duidelijk
Wat moet er gebeuren opdat zenboeddhisme zijn klare geluid hervindt en de confrontatie met de tijdgeest aangaat? Op zoek naar een moderne uitvoering van Huineng.
Een abhidharma voor de eenentwintigste eeuw
Hsuan-tsang (ongeveer 596-664) geldt in de boeddhistische geschiedschrijving als één van de helden die ervoor hebben gezorgd dat klassieke geschriften de tand des tijds hebben overleefd.
Ontwaken met een bericht van @Tathagata
Geen Twitter voor een Tathagata.
Schrijvend op de boeddhaweg
Stevig schudden aan de takken van de grote, oude boom van het boeddhisme kan geen kwaad als je wilt doordringen in het dichte gebladerte en ruimte wilt maken voor licht op de tegenwoordige beoefening.