O, lieve volk geloof me nou,
ik heb zo’n spijt, zo’n diep berouw
van mijn laatste escapade.
Wij kijken u deemoedig aan
hoop dat u mij niet zult ontslaan:
bevrijd mij van uw hoon (en houd ons op de troon).Mijn zaken zijn ieders belang.
Ik vraag u, blijf daarom verheugd
over de miljoenen die ik vang.
Ik zeg u, die zijn welbesteed
zodat ik ook ontspannen kan
en dat mijn vrouw zich luxe kleedt.U gaat zo min als ‘t kan op pad,
mijn vrouw en ik begrijpen dat.
We zullen conformeren, uit onze misstap leren.
Stop alstublieft dus uw gemor.
Met ons Oranjes zit het snor.
‘Wij zijn betrokken, feilbaar ook’,
de woorden van de RVD
en goedgekeurd door de premier.
Tekst Wouter ter Braake.
Lammert Huizinga zegt
Wat onaardig, gun een ieder fouten te maken en toe te geven. Hoge bomen vangen veel wind. Of gaan we nu iedereen die rijker is dan de gemiddelde burger over de kling jagen? Gaan we nu iedereen die meer geld heeft dan de gemiddelde burger daarop afrekenen?
Hoeveel mensen lappen de maatregelen aan hun laars zonder daar spijt van te betuigen?
Deze man geeft zijn fouten toe, hij doet het een beetje stuntelig, maar ik gun het hem.
Joop Ha Hoek zegt
Deze man heeft geen spijt van zijn vlucht naar Griekenland maar is geschrokken van de ophef die zijn vakantie veroorzaakte. Dat hoor je hem ook zeggen. Zijn gedrag is niet erg koninklijk. Hij spreekt ook in het meervoud, wij. Is hij wij, koning van Nederland? Het gaat natuurlijk niet meer alleen om die vlucht, maar om de modernisering, aanpassing van het instituut. Laat hij zijn huisvesting zelf betalen en ook de beveiliging, zijn reizen, en geef de man een salaris van 2 ton, dat is goed betaald voor handjes schudden en bemoedigende bezoekjes. Majoor Bosschaert van het Leger des Heils deed niet anders.
G.J. Smeets zegt
Het instituut ‘Koning’ houdt nederlanders aan de praat, zoals het instituut ‘Boeddha’ boeddhisten aan de praat houdt. Wat willen we als kletsmajoors nog meer?
Mijntje de Rouwe zegt
Wil reageren en wil niet reageren. Wil oordelen en wil niet oordelen. Alles is zoals het is. Is het ook zoals het moet/zou kunnen zijn ? Veni vidi vici ? Epictetus : Ieder onaangenaam ding is slechts verbeelding en helemaal niet de zaak zelf.Goede handelingen hebben goede gevolgen.Kunnen we al vrij zijn en zonder eigen belang leven ?
Joost zegt
Plus mines 100 miljoen per jaar kost deze club meneer Huizinga. En u kunt nog begrip op brengen,voor deze strapatsen. Onbegrijpelijk voor mij.
Piet Nusteleijn zegt
Thailand, België, Spanje én nu ook in Nederland stellen we de vraag: waarom een koningshuis? Het alternatief hoeft ook geen republiek te zijn met weer een peperdure president als handenschudder en lintenknipper. We kunnen ons landsbestuur toch zelf vormgeven? Inderdaad: niet meer wegkijken! Daar had Willem Alexander (of zijn tekstschrijver) een goed punt.
Wouter ter Braake zegt
Beste Lammert Huizinga en anderen:
In het satirische gedicht spreekt het ‘natuurlijke kind’ dat zoals in het sprookje roept: ‘de keizer heeft geen kleren aan’. Onaardig? Jawel, tegenover een instituut en zijn mythes. Onaardig? Scherp en duidelijk over de vertoning, die altijd voorgekookt wordt door de RVD en afgestemd wordt met de premier. Toonzetting, woordkeus en opstelling van het koninklijk theater toonden dit kind iets anders dan oprechte, innerlijk gedragen spijt. Een belangrijk in het oog springend aspect daarbij was ‘de vrouw van de koning’, braaf bijzittend zonder een woord te (mogen?) zeggen. In het jaar 2020!
Ik gun ieder, dus ook deze man en vrouw, geluk en liefde. Dat laat onverlet dat ik het instituut koningshuis graag zou willen opdoeken en de sprookjesachtige verhalen rond het Oranje huis graag zou willen doorprikken.
Oordeel ik? Ja, ik oordeel en veroordeel en sta op. Dat sluit aan op een beschouwing van Namu Amida Butsu, onlangs in het BD. Citaat:
…‘Een van de grootste problemen van boeddhisme vind ik dat het voor onze tijd geen of een tekortschietende verklarende kracht heeft voor het gebeuren in de wereld.
Boeddhisme gaat uit van de premisse dat wat wij ervaren een functie is van de geest. Vandaar ook de nadruk op geestelijke oefening – leren beheersen van de geest is een voornaam onderdeel van de weg naar bevrijding.
Boeddhisme heeft een aantal belangrijke boodschappen voor de wereld, zoals matiging, geestelijke discipline, respect voor levende wezens en compassie.
Maar ik heb moeite te geloven dat de wereld zoals deze zich aan mij presenteert, alleen maar mijn voorstelling is.’…
In aansluiting op de woorden van Namu Amida Butsu kom ik graag van mijn kussen om, vanuit mededogen met alles wat leeft, mijn stem te laten horen en/of verdere actie te ondernemen. Of het nu gaat om het welzijn van dieren, natuur én mensen, acties tegen de groeiende disproportionele ongelijkheid in deze kapitalistische wereld of het aan de kaak stellen van onrechtvaardige instituten.