• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Organisaties » BUN - Boeddhistische Unie Nederland » BUN-bestuur groeit als kool

BUN-bestuur groeit als kool

13 november 2012 door Joop Ha Hoek

BUN-voorzitter André Kalden kan een tevreden man zijn. Naar verwachting eind van de week bestaat het bestuur uit zeven bekwame en bevlogen boeddhisten die ieder voor zich veel kennis op bestuurlijk terrein inbrengen. Zeven mensen, in een tijd van schaarste, het is nogal wat.

Kalden, nog niet zo heel lang voorzitter van deze koepel, is bezig met een wervingscampagne om zijn bestuur aan te vullen. Dat is hard nodig, de drie huidige bestuursleden werken zich een slag in de rondte. Hij vraagt niet de eerste de beste. Er zijn zwaargewichten onder, die op bestuurlijk gebied heel wat te bieden hebben. Daarmee wint de BUN als organisatie aan kwaliteit.

De portefeuilles kunnen verdeeld worden, er is genoeg te doen voor de bestuursleden. Kalden somde het al op in het artikel dat het BD vanmorgen plaatste. De laatste jaren verkeerde de BUN in woelig vaarwater. Er was en is kritiek op deze organisatie, die door sommigen als inhoudsloos en een lege dop wordt omschreven. Door het aantreden van bekwame mensen als nieuwe bestuurders, laat de BUN zien dat er nog steeds leven in dit volgens enkelen dode paard zit. De bestuurskandidaten hebben respect, eer en goede naam te verliezen. Toch gaan ze in zee met de koepel. Vol vertrouwen, dat ze ook uitstralen. Daarmee geven ze aan te geloven in de levensvatbaarheid van de BUN.

Er zijn nog wat zaken te doen. Zo zullen de sangha’s zich uit moeten spreken over het bestaansrecht van de koepel, dus van zichzelf in georganiseerd verband. Loslopende boeddhisten, en dat zijn er nogal wat in Nederland, zouden een plaatsje in de koepel moeten krijgen. En de positie van Reinier Tilanus en Julia Strijland moet helder zijn, ze zijn beiden lid van de participatieraad van de BOS. Een waardevolle functie, maar of die ook te rijmen is met een bestuursfunctie binnen de BUN, valt te bezien. Op zich kan deze belangenverstrengeling nuttig zijn, kijken in elkaars keuken kan geen kwaad.

Omslagfoto André Kalden.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: BUN - Boeddhistische Unie Nederland, Nieuws Tags: André Kalden, bestuur, BOS, groei, Julia Strijland, participatieraad, Reinier Tilanus

Lees ook:

  1. BUN-bestuur lijkt op sterkte met toetreden vier bestuursleden
  2. BUN-bestuur telt zeven leden, beleidsstuk komende ALV gepresenteerd
  3. Tilanus en Strijland uit participatieraad BOS
  4. BUN vrijwel zeker in beroep tegen besluit CvdM

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Robbie Rosmalen zegt

    13 november 2012 om 15:57

    Het zal ook interessant zijn om te zien of de BUN een probleem blijft houden met de zgn Shugden beoefenaars. Eerder werd duidelijk dat die niet welkom zijn bij de BUN, en werd het onderwerp op de lange baan geschoven om maar geen beslissing te hoeven nemen over toetreding van organisaties die Shugden beoefenen. (Andere dan Lama Ganchens organisatie die al lid is dus.)Atisha Kirti Danza , Rabten Jigme Ling en NKT bijvoorbeeld.

    Maar verder petje af voor de nieuwe bestuurders en ik wens hen veel succes !

    Robbie

  2. Ujukarin zegt

    13 november 2012 om 19:24

    Daar raak je een open zenuw. Je kunt je afvragen aan wiens kant de vijandigheid nu het sterkste is, een paar jaar terug stond er bijvoorbeeld in Trouw een interview met een pro-Shugden-lama (associatie met sangha onduidelijk) die de Chinese bezetting van Tibet een zegen noemde en de Dalai Lama een charlatan en bij de non-Shugden sangha’s (allen Dalai Lama-gezind) zie je zo ongeveer het spiegelbeeld aan meningen. Bottom line is dat BUN een samenwerking is tussen sangha’s die elkaars boeddhistisch-gehalte erkennen. Daar ‘past’ momenteel de groep Shugden-volgelingen ‘niet in’, hun-eruit-of-de-andere-Vajrayana-sangha’s-eruit. Zelf hebben we er vanuit mijn klup geen sterke mening over anders dat de genoemde lama ernstig aangesproken moet worden over z’n leugenachtigheid en verdere ethiek, maar zeker de Vajrayana sanghas in BUN hebben er dus een sterke mening over. Zolang de samenwerking-die-elkaars-gehalte-erkent maar een ruime meerderheid der NL sangha’s blijft vormen (want zonder dat zou de BUN zonder Shugden-fans niet meer representatief zijn voor de sangha’s) vermoed ik dat de patstelling niet gemakkelijk doorbroken kan worden…

    Wijsheid gewenst,

  3. Robbie Rosmalen zegt

    13 november 2012 om 20:43

    Beste Ujukarin,

    daar heb je gelijk in maar vergeet niet dat voordat deze kwestie in het westen losbarstte, vrijwel 75 % van de Gelugpa Lama’s de oefening van Dorje Shugden deden. Dit waren niet de minste Lama’s. (Trijang Rinpoche, Lama Yeshe, Lama Zopa Rinpoche, Geshe Rabten,Ribur Rinpoche, Ganden Trisur Rinpoche – de 101e, etc etc.. ) Verder heb ik geen belang bij enige verdeeldheid, de BUN beslist maar wat ze het beste vinden maar het is niet eerlijk om de Shugden Lama’s als niet-boeddhisten af te schilderen vooral ook omdat de Dalai Lama zelf deze oefening deed in het verleden.

    Verder ben ik het helemaal met je eens over die Lama die de Chinese bezetting goedsprak, vreselijke domme uitspraak. Over de Dalai Lama kunnen de meningen verdeeld zijn maar niets kan de genocide en vernietiging van Tibet goedspreken.

    vriendelijke groeten,

    Robbie

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
27 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
27 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarin verschijnt Bewustzijn? De holle retoriek van de non-dualist
    • Wereldwijd blinddoeken wetenschappers standbeelden en eisen klimaatactie
    • Guy – De aandacht van satipatthana (2)
    • Ludo – Eén
    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens