Op vrijdag 21 maart opent The Promise, in aanwezigheid van regisseur van Daan Veldhuizen (Stories from Lakka Beach, 2011), de 17e editie van het Movies that Matter Festival in Den Haag. Met meer dan 90 films verkent het festival traditiegetrouw thema’s als mensenrechten, vrijheid en activisme. De urgente documentaire The Promise toont met behulp van persoonlijke verhalen en historisch onderzoek hoe de onderdrukking van het Papoease volk verbonden blijft met een grotendeels vergeten hoofdstuk uit de Nederlandse geschiedenis, en hoe kolonialisme doorwerkt in het heden.
Het Movies that Matter Festival reikt in totaal negen awards uit in verschillende competities. In Activist Lens Competition worden documentaires over het werk en leven van mensenrechtenverdedigers vertoond. Justice Frame zoomt in op het belang van de rechtsstaat en de strijd tegen straffeloosheid. Het derde competitieprogramma is Dutch Focus, met Nederlandse speelfilms en documentaires die de blik op mensenrechten verruimen.
Awards
Verder kiezen internationale jury’s een winnaar voor de Grand Jury Documentary en Grand Jury Fiction, respectievelijk de beste documentaire en fictiefilm. Sinds enkele jaren wordt de Shorts Award uitgereikt, voor de beste korte film. In samenwerking met Haagse filmclub Film070 reikt het festival een award uit voor de beste film geschikt voor jongvolwassenen. Alle bezoekers kunnen daarnaast stemmen op de door hen bezochte films. De film met het hoogste score wint de Publieksprijs. De Educatie Award, de film met de hoogste educatieve waarde, wordt gekozen door een jury van scholieren en mbo-studenten.
Thema’s
De films in Take on Future laten de dilemma’s van de overgang naar een duurzame toekomst zien. Wat is er nodig om dit te versnellen? Take on Love is een kleurrijk, divers en sprankelend themaprogramma over het recht om jezelf te zijn en te houden van wie je wil. In Take on Power worden films gepresenteerd over ongelijke machtsverhoudingen. Take on Freedom behandelt films over de onweerstaanbare drang naar vrijheid en het werk dat ervoor moet worden verzet. In Festival Favourites komen publieksfavorieten die hun kwaliteit hebben bewezen op internationale festivals voorbij. In het nieuwe programma Deep Dive wordt extra aandacht besteed aan de impact en dynamiek van oorlog, met zowel klassiekers als nieuwe films.
Margje de Koning, artistiek directeur Movies that Matter: “Movies that Matter en de NPO delen de overtuiging dat impactvolle verhalen een publiek verdienen. In een tijd waarin onafhankelijke journalistiek en kritische verhalen onder druk staan, is het des te waardevoller om samen te werken met een mediapartner NPO die zich inzet om onderbelichte thema’s breed toegankelijk te maken. Samen versterken we het gesprek over mensenrechten, vrijheid en rechtvaardigheid—want juist nu zijn deze verhalen urgenter dan ooit.”
Het Movies that Matter Festival 2025 wordt onder andere mogelijk gemaakt door hoofdpartners Nationale Postcode Loterij, Gemeente Den Haag, Ministerie van Buitenlandse Zaken, Amnesty International en NPO en partners als ASN Bank, CFAP, Creative Europe, het Cultuurfonds, Dioraphte, Fonds 1818, Fonds 21, Ministerie van Buitenlandse Zaken, Nederlands Filmfonds, vfonds, De Versterking, VEVAM en VSBfonds.
jim zegt
Relatie
Sinds het tijdelijke staakt het vuren het mogelijk maakte verschijnen er video’s van Gazaanse journalisten die over drones beschikken om vanuit het luchtruim het ontstellende resultaat van een onwaarschijnlijke hoeveelheid bommen die er vielen te filmen. Ze zijn kort en vraag mij niet waarom, vooral in slow motion en tonen in grijstinten de karkassen van gebouwen waarin ik schedels denk te ontwaren.
Achter elkaar afgespeeld luister ik ondertussen naar een registratie van het Emerson String Quartet op Youtube dat Shostakovich Quartet No. 8 in C minor, Op. 110 speelt. De beelden en de muziek vallen samen.
Hoe kwam ik daar toch bij om ze te combineren?
Dresden lag in Europa en Shostakovich was gevraagd voor de film Five Days Five Nights die handelde over dat bombardement, om daar muziek voor te schrijven. Volgens Wikipedia speelt hij in die tijd met de gedachte aan zelfmoord. Dicht bij de dood intense muziek doet iets.
Wat ben ik aan het doen? Medelijden met mezelf aan het beoefenen? Wie ben ik? Wie doet ertoe?