• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Documentaire zou moslims en boeddhisten moeten verbroederen

Documentaire zou moslims en boeddhisten moeten verbroederen

11 juli 2017 door de redactie

De door de Amerikaanse filmmaker Jeanne Hallacy gemaakte documentaire Sittwe over de benarde situatie van ontheemde gemeenschappen in Rakhinestaat in Birma en de gevolgen daarvan voor met name kinderen, doet een oproep om via onderwijs een eind te maken aan het geweld tussen boeddhistische en islamitische gemeenschappen. De film is door de autoriteiten in Birma verboden maar is nu uitgebracht in Thailand.

Boeddhisten en moslims worden al jaren getroffen door raciaal geweld. De film richt zich op uitdagingen waarmee twee 16-jarige tieners – een boeddhistische jongen en een moslim meisje – die in vluchtelingenkampen in Rakhinestaat wonen, worden geconfronteerd. Van beiden werd hun huizen in brand gestoken tijdens het geweld tussen boeddhisten en moslims in 2012. Dat leidde tot meer dan 100.000 mensen- merendeel moslims- die nu gedwongen in kampen leven en niet terug mogen keren naar huis.

Hallacy hoopt dat de film spanningen tussen de boeddhistische en islamitische gemeenschappen doet verminderen. Hij ziet zijn film als een klein venster om een dialoog tussen jongeren in Birma op gang te brengen. En benadrukt dat niet alleen moslimgezinnen zijn getroffen door raciaal geweld , maar ook boeddhisten.

Het door boeddhisten op gang gebrachte geweld in 2012 verwoeste lokale gemeenschappen, meer dan 140.000 mensen moesten hun huizen ontvluchten en het merendeel werd in kampen geplaatst. Anderen ontvluchten per boot het land en zochten hun heil in andere delen van Zuidoost-Azië. Rohingya moslims worden door nationalistische boeddhistische monniken als een tweederangs, stateloze groepering beschouwd die niet in het boeddhistische Birma thuishoren.

Bron BNN. Beeld AK Rockefeller.

Categorie: Filmbespreking, Mensenrechten, Nieuws Tags: Birma, boeddhisten, film, geweld, moslims, raciaal, Rohingya

Lees ook:

  1. Steden en dorpen in West-Birma met grond gelijk gemaakt
  2. ‘Geweld tegen moslims strookt niet met leer van Boeddha’
  3. Boeddhistisch Birma moet moslims meer rechten geven en geweld beteugelen
  4. Birma: boeddhisten vallen moslims aan

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. HenkHaarlem zegt

    11 juli 2017 om 18:08

    “moslims worden al jaren getroffen door raciaal geweld.”
    Realy?
    Zijn eerder de aanleiding, de geweld plegers

    “Juist spreken bestaat uit”
    1: onthouding van vertellen leugens
    2: onthouding van onzinnig gepraat.
    Beide zijn hier op zijn plaats lijkt mij.

  2. Ujukarin zegt

    11 juli 2017 om 19:36

    Nee Henk onderzoek de situatie rond Myanmar nu maar eens. Klinkklare onzin wat je schrijft voor de situatie daar. Midden Oosten etc. is een total andere situatie.

    I.h.a. kun je stellen dat bevolkingsgroepen met een meerderheid vrij makkelijk minderheden als bedreiging zien en dan vervolgens geweld gebruiken, tegengeweld krijgen, etc etc. En dat is in ieder geval het boeddhisme onwaardig.

    With folded palms,

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.