• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Maatschappij » Gezondheid » De zorg wordt beter maar wordt die ook menselijker?

De zorg wordt beter maar wordt die ook menselijker?

2 juli 2017 door de redactie

Nederland hoort tot de landen met de beste zorgverlening. Die wordt ook voortdurend vernieuwd in zowel medisch-technisch als organisatorisch opzicht. Is onze zorgverlening daarmee ook menselijker geworden?

De patiënt krijgt steeds minder tijd om over zijn zorgen te praten. De arbeidsvreugde bij de zorgverleners blijkt ook niet te zijn gestegen. Het aantal mensen met burn-out in deze groep is niet afgenomen. Zijn we werkelijk op de goede weg met onze zorg?

Deskundigheid en goed beleid is van groot belang, maar de belangrijkste therapeutische kracht in de zorg is wel de persoonlijke relatie tussen patiënt en zorgverlener. Een veel gehoorde klacht is dat de dokter vaak geen tijd heeft om te luisteren. Een vraag wordt door hem nogal eens beantwoord in onbegrijpelijk medisch jargon. Manueel onderzoek, dat eveneens relatiegevoelig en rustgevend is, wordt steeds meer vervangen door moderne apparatuur.

Het verplegend personeel heeft vaak geen tijd voor een patiënt die zijn hart wil uitstorten. In dit opzicht is het voor hem niet beter geworden. De schaalvergroting door fusies maakt de zorg misschien wel efficiënter, maar voor de patiënt niet altijd gemakkelijker.

Gelukkig groeit bij de zorgverleners ook het inzicht dat modernisering niet ten koste mag gaan van de tijd voor de patiënt. Het besef dringt door dat het uiteindelijk om de mens gaat. Studies in de psychosomatiek hebben dit bevestigd en het belang van het persoonlijk contact voor het genezingsproces aangetoond.

Menig arts kan getuigen dat iets meer tijd voor de zieke vaak veel effectiever werkt en uiteindelijk ook tijd en kosten kan besparen, omdat de patiënt niet telkens weer terugkomt. De arts is een heelmeester die de mens als mens heelt.

Omslagfoto Goff Smeets. Cartoon Ardan.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Gezondheid, Nieuws, Zorg Tags: fusies, geen tijd, mensen, schaalvergroting

Lees ook:

  1. Het verloren gaan van het menselijk gezicht…
  2. Wilde olifant doodt twee mensen bij bodhiboom Sri Lanka
  3. Het jaar 2020 – dag 247 – hillegersberg
  4. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. WAM van Loenen zegt

    4 juli 2017 om 09:47

    10 Minuten per patiënt bij de huisarts kan natuurlijk helemaal niet. Je kunt dan geen persoonlijk contact hebben met de arts. Dat snapt de arts zelf ook wel, spreekuren lopen steeds enorm uit, maar veel verder dan een kwartiertje kom je meestal niet. Je voelt de tijdsdruk in de spreekkamer en wil niet tot last zijn. Gauw een middeltje voorgeschreven krijgen i.p.v. een wat langer gesprek ligt voor de hand. Toch moeten we weer naar bevordering van zoveel mogelijk gezondheid van heel de mens i.p.v. orgaan-fysiologisch proces pillen. Gelukkig is er ook uit alternatieve/complementaire zorg te kiezen en vergoeden zorgverzekeringen hierin vaak een aanzienlijk deel, mits aanvullend verzekerd en de zorgverlener aangesloten is bij een verplichte landelijke beroepsvereniging. Bij deze zorgverleners spreek je meestal 3 kwartier of een uur af.

  2. Paulien van Poppel zegt

    4 juli 2017 om 09:50

    Beste Goff, (tenminste als jij het geschreven hebt),
    Ik wil wat toevoegen. De verandering gaat niet alleen over je hart kunnen uitstorten en vertrouwen bij de patiënt. Bij de voorbereiding van een heupoperaties werd ik overvallen met het bericht dat ik na 2 dagen naar huis kon (alleenstaand, geen potentiële hulpbronnen in de buurt). De steun van de nazorgconsulent bestond eruit, dat ze alle mogelijke familieverbanden opnoemde (neef, tante, broers en zussen etc) om met mij na te gaan of ik geen familie vergeten was. Daarnaast moest ik zelf mijn eigen case-manager zijn om zorg, hulpmiddelen etc te regelen, wat lastig is, omdat dit mijn eerste heupoperatie was. Met specialisten was het contact erg summier, zodat vragen niet aan bod komen en werkwijze onduidelijk bleef. Ook de specialisten maakten een uitgeputte indruk. Ik heb het ze behoorlijk lastig gemaakt, dus met mij waren ze, door deze werkwijze niet goedkoper uit. Dit wilde in toevoegen als voorbeeld. Ik weet wat me in de toekomst te wachten staat in de gezondheidszorg, anderen (nog) niet. Ik denk trouwens niet dat de gezondheidszorg verbeterd is. Vriendelijke groet, Paulien van Poppel

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • 24 mei 2022
    Boeddhisme en meditatie
  • 25 mei 2022
    Meditatiegroep Bloemendaal
  • 25 mei 2022
    Meditatiegroep Bloemendaal
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Baas over eigen karma

Kees Moerbeek - 22 mei 2022

Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Baas over eigen karma
  • Guy – Kijk. Zie. Observeer.
  • Hengstdijk – Retraitecentrum Metta Vihara viert tiende verjaardag
  • Speciaal gezant VS voor Tibetaanse zaken ontmoet Nepalese premier
  • Den Haag – Mensenrechtenfilmfestival in Nederland

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens