Verslaggevers Ian Johnson en Adam Wu June van de New York Times spraken tijdens hun bezoek aan de Temple of Great Awakening in Yixing, China, met meester Hsing Yun (89), oprichter van de organisatie Fo Guang Shan en één van de meest prominente religieuze figuren van het moderne China. Hsing Yun stichtte in Taiwan de Buddha’s Light Mountain tempel op. Hij was in China om de bouw van de hal van de Temple of Great Awakening te inspecteren. Taiwan wordt door de Volksrepubliek China niet erkend als onafhankelijk land. Het boeddhisme wordt- meestal in aangepaste ‘light’ vorm, in het openbaar beleden in China.
In het interview zegt Hsing Yun dat hij in China met zijn organisatie niet het boeddhisme in China wil bevorderen maar alleen de Chinese cultuur wil promoten. Hsing Yun zegt de Chinezen te bieden waar ze om vragen, als het gaat om spirituele behoeften. ‘Ik denk dat, in de seculiere wereld, ze geld en liefde willen. Maar ze hebben ook behoefte aan vrede, veiligheid en geluk. In dit opzicht bied ik ze aanmoediging, waarheid en transcendentie.’
De relatie tussen de Volksrepubliek China en Taiwan is politiek fragiel. Gevraagd naar de steun van China voor het werk van Hsing Yun zegt hij de leiding (van China) te steunen. Er is een wederzijdse zorg voor elkaar. Boeddhisten doen niet aan politiek, wij steunen wie de leiding heeft, zegt de meester. Na de culturele revolutie, werd het boeddhisme in China volgens hem ernstig beschadigd. De nieuwe generatie van boeddhisten mist talent, onderwijs en rolmodellen. Ik moedig collega boeddhisten aan te streven naar vriendelijkheid, zegt de meester.
China (het vasteland, in dit interview) is geleidelijk bezig met een vooruitgang. Er zijn volgens de meester enkele beperkingen op religie. Maar Hsing Yun ervaart ook vriendelijkheid en hulp bij het herstel van de tempels in China. De Volksrepubliek China publiceert zelfs de boeken van Hsing Yun en tijdens zijn bezoeken aan het vasteland komen er tienduizenden mensen naar hem luisteren, zegt hij.
Hsing Yun zegt dat de boeddhisten in China het meest behoefte hebben aan de boeddhistische leer en een opgeruimde geest. De Chinese samenleving kent veel bijgeloof en sekten. Steeds minder mensen geloven in het echte boeddhisme. Dat gaat over barmhartigheid, wijsheid en een die confrontatie uit de weg gaat, zegt de meester.
Fo Guang Shan is een Chinees boeddhistische organisatie en een orde binnen de Mahayana traditie. Ze heeft internationale bekendheid bereikt. De orde start en leidt wereldwijd tempels en groepen, onder wie die in Amsterdam aan de Zeedijk. De hoofdzetel van Fo Guang Shan bevindt zich in Kaohsiung (Taiwan) en is het grootste boeddhistische klooster in de Republiek China (Taiwan).