• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Kersverse Nederlandse bhikkhu Ariyadhamma (Arjan Schrier) reist door Thailand en Myanmar

Kersverse Nederlandse bhikkhu Ariyadhamma (Arjan Schrier) reist door Thailand en Myanmar

2 mei 2017 door Arjan Schrier

Hoewel het alweer ruim twee maanden geleden is dat ik schreef over mijn ervaringen als monnik in Thailand en ik ook al weer terug ben in de gematigde klimaatzone, heb ik toch het toetsenbord er maar weer bij gepakt. Het is leuk om ook over de laatste twee maanden die ik februari en maart in Myanmar (Birma) en Thailand heb doorgebracht wat te schrijven. Beetje apart om dat te doen bij natte sneeuw in het Buddhas Weg klooster bij het Duitse Heidelberg waar ik momenteel verblijf, maar ook wel sfeervol.
Wat is er ook alweer aan voorafgegaan? In oktober 2016 ben ik na een wijding in de tempel in Waalwijk boeddhistische monnik geworden. Dezelfde maand ontmoette ik Duitse monniken in de Langesebold tempel. Onder wie de bhante Mokkhitta uit Hamburg die ik in november 2016 in Buddhas Weg heb opgezocht. Hij nodigde me uit op Tudong, welk idee voor mij zo aantrekkelijk was dat ik alleen al om die reden monnik gebleven ben. Tudong is het met minimale middelen rondtrekken.

We zijn in Mae Hong Song, in het Noorden van Thailand. Nadat we in goede stemming afscheid hadden genomen van de twee Nederlanders gaan we met tien kilo bagage tegen vieren de trappen opwaarts naar Wat Prahat Doi Kham Mu.*

Onderweg komen we nog een familie honden tegen waarvan eentje een lelijke infectie heeft. Mokkhita ziet het positief, dat heelt wel weer, maar ik zie het somberder in. Later vertelde hij over de het teefje dat onder zijn kuti in het bosklooster in het hoofdklooster van Pa Auk in Mauwlamein woonde. Die gaf hij ook te eten maar toch werd er van de negen puppy’s niet een volwassen. Het geboorteoverschot in de natuur wordt ‘netjes’ weggewerkt. Contemplatie over onvolkomenheid en dood is af en toe goed voor een contemplatieve, ook als alles mee zit.

Bij het uitzicht halverwege, bij de honden is ook Nathan Allistar met een vriendin. Hij is een Canadees die in Alberta een tijdje in een klooster van de Achaan Cha- bostraditie gewoond heeft. Ik werd gelijk uitgenodigd. Maar toevallig weet ik van bezoekjes aan Amaravati dat ze daar verwachten dat een nieuwe monnik vijf jaar bij een leraar blijft. In de vinaya staat dat een beetje anders. Monniken die zich daar niet aan houden kunnen in de boskloosters de eerste vijf jaar beter wegblijven. Wat ik dan ook doe. Maar missen doe ik de plek wel af en toe wel een beetje, verleden jaar deze tijd had ik er fantastische tijd als helper bij de winterretraite.

Nathan noemde iemand die beweerde dat de meerderheid van de Thaise monniken alleen uit gemakzucht monnik waren. Dat klonk raar, zo’n bewering is alleen met recht te maken als je aan heel veel monniken gevraagd heb wat hun motivatie is. Degene die zegt dat een ander niet goed oefent kan zeer wel ook zijn manier van oefenen niet begrijpen. Handelingen via de deur van de spraak zijn een belangrijk oefengebied.**

De spreekstijl die anderen zwart maakt heet pisinuvaca, het spraak die de liefde tussen twee andere mensen weg neemt. Het zich onthouden van dergelijke spraak behoort to de categorie juiste spraak in de sectie ethiek van het nobel-makende achtvoudige pad.

Nathan bedankte me voor die opmerkingen. Het is me eerder opgevallen dat mensen uit de VS en Canada als ze in een gesprek van mening veranderen ze hun gesprekspartner daar ruimhartig de eer voor geven. Binnen een paar jaar wil ik er graag heen.

Na de laatste trappen genomen te hebben word ik op een geweldig uitzicht vergast, Mae Hong Son ligt aan mijn voeten. Naar het Noorden ligt de ruimte van de rivier Pai vallei met daarachter de bergtoppen in Myanmar (Birma). Beslissingen laat ik over aan Mokkhita. Hij is langer monnik en in deze traditie telt dat zwaarder dan de tien jaar leeftijdsverschil in mijn voordeel. Het is ook wel lekker omdat er veel minder overleg nodig is. En ik heb een vijftien reizen geleid voor SNP en nu eens geen initiatief hoeven nemen is ook wel eens lekker. Na een halfuurtje spreekt echter Ham ons aan, hij is tijdelijk monnik geworden hier en is afkomstig uit Bangkok. Ham blijkt zijn Engelse bijnaam te zijn, die veel monniken hebben, meestal in het Engels en altijd niet complimenteus bedoeld. Ham is namelijk wat fors.

We worden bij de abt geïntroduceerd die ons zonder veel poespas een zaaltje toewijst. Met nog minder plichtplegingen wordt een doos met flesjes drinkwater neergezet. Voor ons eerste kamp is alles geregeld.

Daarna is het ontspannen keuvelen in gebarentaal met de aanwezige kleine monniken- die mij maar een raar gezicht vinden, en ondersteunend personeel.

Er zijn twee pagodes, een uit 1860 die, naar verluidt relieken bevat van Maha Mogalana***

Gezien de manier waarop deze hoofddiscipel van de Boeddha aan zijn einde kwam moeten er genoeg stukjes zijn geweest. Maha Mogalana kreeg op het einde van zijn voorbeeldige leven namelijk te maken met de slechte gevolgen van een daad uit de slechtste categorie, die vele, vele levens eerder gedaan was. Onder invloed van verkeerde vrienden probeerde hij onder de last van het zorgen voor zijn beide blinde ouders af te komen door ze te vermoorden. Terwijl ze op een wagen zaten deed hij of ze door rovers overvallen werden en beëindigde hun leven. Vele levens bracht hij door in de diverse hellen en ook in zijn laatste leven was er een effect. Dit soort zwaar kamma raakt namelijk nooit uitgewerkt. Zoals een hert dat door jachthonden opgejaagd wordt en af en toe gebeten, zo werkt dit type kamma.

Terwijl hij in zijn hut was werd hij opgezocht door ingehuurde moordenaars met stokken. Met de psychische krachten die meer dan welke andere discipel van de Boeddha ontwikkeld had, maakte hij zich de zes dagen onzichtbaar. Maar door het gevolg van het vernietigende type dat met zijn psychische stroom verbonden was, lukte het de zevende keer niet. De bandieten knuppelden hem neer en hij werd voor dood achtergelaten. Als laatste daad kroop hij tot aan de voeten van de Boeddha om afscheid te nemen en stierf aan zijn voeten. De bandieten werden al snel gepakt en op een voor die tijd gebruikelijke wijze terecht gesteld, voor hen was samsara nog niet over, helaas. In de andere pagode zit de as van iemand anders.

Tam Boon/ Making merit, verdienstelijke dingen doen in de tempel.

Uit de stad en de omgeving komen Thai naar de tempel. Dit soort plekken, waar uitzonderlijk gunstige en voorspoed bewerkstelligende invloeden huizen, zijn erg geschikt om verdiensten te vergaren. De Thai zijn meesters in het mooi en aangenaam maken van een moment van geven. Vroeger dacht ik nog wel eens dat dit een ongepaste speelsheid is. Maar nu, als niet meer helemaal nieuwbakken boeddhist, zie ik wel de waarde.

Als eerste kan je met een offerande kloksgewijs om de pagode lopen. Drie maal is het juiste aantal cirkelgangen. De geest krijgt de gelegenheid om in een zuiverdere intentie te komen. Daarna bied je de offerande aan aan de boeddha die bij de dag hoort van degene voor wie je de verdienste wil vergaren. Dat mag ook jezelf zijn.

Ten tweede kan je een bootje met kaars en wierook te water laten en je goede wensen met de stroom meegeven.

Ten derde kan je je naam en die van degene voor wie je verdienste wil maken op een doek schrijven. Dit doek wordt later om de pagode heen gewikkeld.

Maar je kunt natuurlijk ook je wensen in een bakje aan een helium ballon ten hemel sturen.

Wordt vervolgd.

*Een vertaling zou kunnen zijn: de tempel met de eerbiedwaardige relieken op de berg in het dorp Kham Mu.
Het woord that (Thais) = dhātu (Pāli) = an element; natural condition; a relic; root of a word; humour of the body; faculty of senses. http://www.budsas.org/ebud/dict-pe
** De boeddha heeft er veel over gezegd http://www.accesstoinsight.org/ptf/dhamma/sacca/sacca4/samma-vaca/
***(http://www.palikanon.com/english/pali_names/maha/maha_moggallana_th.htm).
foto Arjan Schrier.
Zieke hond. Foto Arjan Schrier.
Arjan met jonge monniken. Foto Arjan Schrier.
Foto Arjan Schrier
Foto Arjan Schrier, Wat Prahat Doi Kham Mu, Thailand
Man stuurt goede wens op. Foto Arjan Schrier. Wat Prahat Doi Kham Mu, Thailand.

Categorie: Nieuws Tags: dagboek, Mae Hong Song, reis, Thailand, Wat Prahat Doi Kham Mu

Lees ook:

  1. Kersverse Nederlandse bhikkhu Arjan Schrier reist door Thailand (1)
  2. Moslimgeweld in zuiden Thailand laait op.
  3. Ex-monnik 5,5 jaar de cel in wegens verkrachting
  4. Thailand – Boeddhistische monniken knokken in armere wijken tegen corona

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Arjan Schrier

Arjan Schrier (1969) beoefent sinds 2000 het boeddhisme. Hij studeerde in Oosterwolde bij Dhammaviranatha. en is betrokken bij het Amsterdamse Sangha Metta, wat later Dhammadipa ging heten. Hij studeerde fysiotherapie en milieuecologie aan de HvA. Arjan laat zich inspireren door teksten en ideeën die in goede boeken te vinden zijn. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
10 dec
Meditatiedag “De vier verblijfplaatsen van het hart”
10 dec 23
10 dec
Tibet festival in Amsterdam
10 dec 23
10 dec
Medicijnboeddha ceremonie
10 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Tolerantie: verbinding is alleen mogelijk met zelfkritiek

    Kees Moerbeek - 3 december 2023

    Ondanks het feit dat het begrip in de loop van de geschiedenis verschillende betekenissen kreeg, bleef de grondbetekenis herkenbaar. Kort en bondig noemt Schuyt tolerantie op bladzijde 8: ‘de onderdrukking van de neiging anderen te onderdrukken.’

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • In de geest van zen vind je geen geest
    • Het jaar 2023 – dag 340 – ontmaskeraar
    • Daisaku Ikeda – ‘Hoe gewelddadiger de tijden, hoe meer de mens zich naar binnen moet keren’
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Wetsvoorstel erkenning Belgisch boeddhisme binnenkort naar het parlement

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.