• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Permanente segregatie dreigt voor Rohingya in Birma

Permanente segregatie dreigt voor Rohingya in Birma

11 oktober 2012 door Dick Verstegen

Mensenrechtenorganisaties vrezen dat de Birmaanse overheid een deel van de stateloze moslimminderheid Rohingya permanent wil onderbrengen in “tijdelijke” vluchtelingenkampen.

“Niets wijst erop dat deze mensen uiteindelijk weer naar huis gaan”, zegt John Sifton van Human Rights Watch (HRW). “Segregatie is de status quo geworden.”

Birma is bezig met hervormingen na decennia van onderdrukking door het militaire bewind. Nu het land langzaam opener wordt, vormen diepgewortelde etnische en raciale spanningen een hindernis voor het hervormingsproces. De Rohingya worden door velen gezien als een belangrijke testcase.

Birma wordt gedomineerd door het boeddhisme, dat traditioneel weinig ruimte liet voor andere religies. Vooral de moslims uit Rakhine, de Rohingya, worden gemarginaliseerd. Begin jaren tachtig werd hen het staatsburgerschap ontnomen, omdat de gemeenschap zou bestaan uit migranten uit Bangladesh. Dat land liet sindsdien tienduizenden Rohingya-vluchtelingen toe. Maar een paar jaar geleden sloot Dhaka de grens voor nieuwe asielzoekers uit Birma.

Hoewel de spanningen al veel langer spelen, komt de huidige escalatie voort uit gebeurtenissen in juni, toen een vrouw verkracht en vermoord werd door drie Rohingya-jongeren. Het incident leidde over en weer tot brandstichtingen en geweld. Uiteindelijk werden duizenden Rohingya-huizen verwoest. Bijna honderdduizend mensen, Rohingya en leden van andere gemeenschappen (ook bekend als Arakan), werden gedwongen te vluchten.

De regering stuurde troepen om het geweld te smoren. Een beladen besluit, gezien de tientallen jaren van militaire onderdrukking. Maar verschillende rapporten suggereren dat de militairen hun taak relatief goed uitvoerden en dat veel Rohingya zich veiliger voelen door de aanwezigheid van het leger. De VN is minder positief over de verrichtingen van het leger. Soldaten zouden het geweld juist hebben uitgelokt of aangewakkerd.

De regering heeft ook een commissie ingesteld die moet onderzoeken wat er in juni is voorgevallen. Deze commissie komt binnenkort met aanbevelingen. Een van die aanbevelingen kan zijn om de Rohingya opnieuw het staatsburgerschap te geven. Waarnemers zijn positief over de stappen, maar ze wijzen er wel op dat in de commissie geen leden uit de Rohingya-gemeenschap gevraagd zijn.

Verzoening

Na het geweld in juni zette de overheid vluchtelingenkampen op die sterk in kwaliteit verschilden. Daarna nam het de controle over in het noordelijke deel van Rakhine. Zelfs hulporganisaties werden daar niet toegelaten.

“Iedereen zegt dat het tijdelijk is, maar niemand weet waar dit eindigt”, zegt Sarnata Reynolds, onderzoeker bij Refugees International. Ze deed onlangs een maand lang onderzoek in Rakhine. “De afsluiting van Noord-Rakhine en de segregatie van de Rohingya-bevolking in Sittwe (de hoofdstad van Rakhine) wijzen niet op herintegratie of verzoening.”

De toestand in de Rohingya-kampen is duidelijk anders dan in de Rakhine-kampen, zegt Reynolds. Anders dan in de Rakhine-kampen, ontbreken in de Rohingya-kampen adequate sanitaire voorzieningen en onderwijsfaciliteiten. En terwijl de Rakhine-kampen zo gesitueerd zijn dat de bewoners hun leven in de stad kunnen vervolgen terwijl hun huizen herbouwd worden, zijn de Rohingya verplaatst naar buiten de stad. Hun huizen worden niet herbouwd en de regering beperkt hun bewegingsvrijheid.

“Dat betekent dat ze niet kunnen werken en dat de kinderen niet naar school gaan. Deze opvang begint steeds meer te lijken op een permanente situatie, maar men is huiverachtig om een bijbehorende infrastructuur op te bouwen met onderwijsfaciliteiten en gezondheidszorg, omdat dat het permanente karakter versterkt.”

De meeste internationale donoren, onder wie de Verenigde Staten, zijn vooralsnog voorzichtig met het verstrekken van steun in Rakhine, uit angst daarmee de “segregatiestrategie” van de overheid te legitimeren.

“Er is sprake van een segregatiebeleid om geweld en spanningen te voorkomen”, zegt Kelly Clements van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. “Wij vinden dat, om veiligheidsredenen, moet gebeuren wat noodzakelijk is. Maar dit is geen oplossing op middellange of lange termijn.”

Bron BNN.

Categorie: Nieuws Tags: Birma, boeddhisten, geweld, islam, Rohingya, VN

Lees ook:

  1. Nog geen einde aan geweld tussen moslims en boeddhisten in Birma
  2. Dalai Lama veroordeelt aanvallen van boeddhisten op moslims in Birma
  3. Birma: boeddhisten vallen moslims aan
  4. Kardinaal Birma waarschuwt extremistische boeddhisten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dick Verstegen

Columnist Dick Verstegen is zenleraar en oud-hoofdredacteur van de VNU dagbladen. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?
    • Amnesty International – ‘Hamas-veiligheidsdiensten moeten aanval op demonstranten in Gaza stoppen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.