• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Franse politie arresteert lama Tempa Dargye van Kagyu Ling

Franse politie arresteert lama Tempa Dargye van Kagyu Ling

8 oktober 2012 door de redactie

Lama Tempa Dargye- in de tijd dat de feiten gepleegd zouden zijn als hooggeplaatste monnik verbonden aan het boeddhistisch centrum Kagyu Ling nabij Dijon, is op verdenking van seksueel wangedrag en tenminste twee verkrachtingen door de politie gearresteerd. Hij zit in voorlopige hechtenis in de gevangenis van Varennes-de-Grand. Vier vrouwen hebben  bij de politie aangifte gedaan. De feiten zouden zich aan het eind van de vorige en beginjaren van deze eeuw hebben voorgedaan.

Onder de slachtoffers zijn kinderen van ouders die in het centrum woonden. De huidige secretaris van de tempel lama Puntsok zegt namens de huidige gemeenshap van Kagyu Ling het wangedrag te veroordelen. Justitie onderzoekt op basis van een verklaring van een van de slachtoffers of ook andere monniken bij deze zaak zijn betrokken. Zij noemt een Belgische en Spaanse monnik, die haar als kind in het boeddhistisch centrum zouden hebben misbruikt.

De Franse politie stelt ook een onderzoek in naar mogelijke financiële onregelmatigheden bij het centrum. Justitie heeft getuigen gehoord die beweren dat er voor 400.000 euro door de leiding van de tempel euro is gefraudeerd.

Een van de vrouwen beweert dat ze negen jaar oud was toen ze door Tempa Dargye zou zijn verkracht. Het instituut Kagyu Ling werd in 1976 opgericht door Kalu rinpoche als antwoord op een spirituele zoektocht van veel westerlingen binnen het Tibetaans boeddhisme. Kalu overleed in 1989. De situatie zou zijn verslechterd door wanordelijkheden binnen het befaamde instituut, tot een punt waarop het niet meer als boeddhistisch centrum functioneerde. De opvolger van de stichter, ook Kalu rinpoche, onthief daarop lama Tempa en vijf andere monniken uit Bhutan van hun taak en stelde westerlingen aan als bestuur van het instituut, met een collegiaal systeem van controle.

Het instituut kwam in opspraak nadat een vrouw bij de politie haar verhaal deed over verkrachting en seksueel geweld binnen de muren van het centrum Met haar verklaring ondersteunde zij de aanklachten van drie andere vrouwen tegen lama Tempa. Die daarop werd gearresteerd. Een van de slachtoffers, die zich Sandrine noemt,  woonde van 1992 tot 2001 in het centrum. In augustus 2010 werd zij door de politie in Autun als getuige opgeroepen om de gebeurtenissen in het centrum toe te lichten. Zij besloot toen om ook haar ervaringen openbaar te maken.  Sandrine heeft bij de politie verklaard dat zij door verschillende monniken op verschillende tijdstippen seksueel zou zijn misbruikt. De vrouw beweert door lama Tempa zo erg te zijn mishandeld, dat ze een miskraam kreeg. Al in 2003 doet de vrouw aangifte bij de politie, maar die vindt de bewijsvoering op dat moment te mager. Pas als ook drie andere vrouwen in 2009 en 2010 hun verhaal vertellen tegen de politie, wordt zij geloofd. Studenten van het centrum nemen het op voor lama Tempa. Op een weblog steunen zij de lama en wijzen de aanklachten als verzinsels van de hand.

De gebeurtenissen rond het instituut doen veel stof opwaaien in Frankrijk, maar ze staan niet op zichzelf. Na na de Chinese bezetting van hun land, trokken veel Tibetaanse lama’s naar het westen. Schandalen en seksuele escapades volgden. In Amerika reageerden volgelingen van Trungpa rinpoche geschokt op berichten dat diens opvolger Thomas Rich, meerdere mensen met HIV had besmet.

In 1994 werd lama Sogyal rinpoche in Californië aangeklaagd wegens seksueel misbruik van een vrouw, genaamd Janice Doe.  Strafvervolging werd afgekocht door een aanzienlijke schadevergoeding aan de vrouw te betalen. In Canberra, Australië, werd de gerespecteerde lama Choedak gedwongen zijn excuses te maken nadat meerder zaken met seksueel getinte handelingen aan het licht kwamen.

In het Verenigd Koninkrijk draaide Michael Lyons, ook bekend als Mohan Singh, voor tien jaar de bak in wegens verkrachting. Hij deed zich voor als authentieke Tibetaanse lama, maar had niet de juiste papieren. In Amerika kwam het gedrag van Tibetaanse monnik en geshe Michael Roach in de openbaarheid, nadat een van zijn volgelingen na een driejarige retraite in een afgelegen centrum in Arizona onder verdachte omstandigheden overleed. Volgens kenners beoefende Roach ‘een zeer overdreven, en vanuit een boeddhistische oogpunt enigszins twijfelachtige, vorm van het Tantrisme.’

De Dalai Lama heeft al enkele malen gewaarschuwd voor uitwassen binnen het Tibetaans boeddhisme. Met name tegen verleidingen binnen het exotisch tantrisme, gekoppeld aan mysterieuze seksuele praktijken. Hoewel hij nooit namen van daders heeft genoemd heeft hij onlangs publiekelijk toegegeven dat “sommige tulku’s zich slecht hebben gedragen.’ Hij waarschuwt tegen het overhaast aangaan van een relatie met een lama. ‘In Tibet”, zegt hij, ‘kan het twaalf jaren duren voordat er een lama-leerling relatie is.’ Hij wijst erop dat het een grote verantwoordelijkheid is en niet lichtvaardig moet worden aangegaan door beide partijen.

Bron: The Guardian    en  verklaring Sandrine Franse media.

Update 8 oktober 2012, 23.16 uur.

Update 2 op 9 oktober 2012, 10.41 uur. De advocaat van lama Tempa, mr. Damien Varlet, laat tijdens een zitting voor de onderzoeksrechter Emmanuel Vion weten dat zijn cliënt zich niet schuldig acht. De vier vrouwen die hem aanklagen blijven tijdens die zitting in september 2012 bij hun verklaring. De lama blijft in voorlopige hechtenis.

 

Categorie: Boeddhisme, Nieuws Tags: arrestatie, Autun, Dijon, Frankrijk, gevangenisstraf, HIV, Janice Doe, Justitie, lama Choedak, Michael Lyons, misbruik, namaak monnik, politie, Sandrine, seksueel misbruik, seksueel wangedrag, Sogyal Rinpoche, Tempa Dargye, verkrachting, VK, vrouwen

Lees ook:

  1. Kalu rinpoche haalde zelf de bezem door staf Kalyu Ling in Dijon
  2. Dalai Lama – ‘als ik in de fout ga, arresteer me’
  3. Onderzoeker – Rigpa dient zich te distantiëren van Sogyal Lakar
  4. Boeddhistische monnik tot 12 jaar cel veroordeeld wegens verkrachtingen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. paul duckaert zegt

    8 oktober 2012 om 17:40

    ook in het boeddhisme zijn er misbruikers van de filosofie ,,, zij zullen er hun karma voor dragen ,,, jammer heel jammer ,,,, laat ons de daden veroordelen ,,,, niet de mens ,,, en laat ons niet afdwalen van de dharma ,,, groetjes paul

  2. Henk Molenaar zegt

    8 oktober 2012 om 20:05

    “De opvolger van de stichter, ook Kalu rinpoche, ontsloeg daarop lama Tempa” Hoe kan die man dan nog verbonden zijn aan de tempel zoals in de titel staat?

    Michael Roach is een westerling, hoe kan hij dan Tibetaans worden?

    Sogyal Rinpoche had een ontevreden ex (westerse..) vriendin die hem aanklaagde en wellicht geld rook volgens het USA rechtsysteem wat wezenlijk anders is als die van NL

    Laten we dus ook niet te snel oordelen.

    • Para Nirvana zegt

      9 oktober 2012 om 02:22

      Beste Henk Molenaar;

      – “iemand van zijn taak ontheffen” betekent niet automatisch “ontslaan”. Wel juist citeren alvorens kritiek te uiten … .

      – met de term “Tibetaanse monnik” wordt vaak bedoeld “een monnik in de Tibetaans boeddhistische traditie” dus niet “een monnik met de Tibetaanse nationaliteit”. Zo ook hier, dat lijkt mij helder.

      – Er wordt vaker geprobeerd de onfrisse praktijken van Sogyal Rinpoche toe te dekken met het excuus van “een op geld beluste ex”. Zonder succes, overigens. Eerst goed de feiten nagaan, en dan kijken of dat gefabriceerde excuus nog overeind blijft. Ik vrees van niet.
      Feiten zijn géén oordeel.

      PN

  3. Joop Hoek zegt

    9 oktober 2012 om 10:39

    Para Nirvana, Henk Molenaar baseerde zijn opmerking over ontslaan op een eerdere versie van het artikel. Gisteravond laat kwam er een update. Vandaar.

    • Para Nirvana zegt

      9 oktober 2012 om 12:22

      Beste Joop Hoek en Henk Molenaar,

      dan neem ik onmiddellijk mijn punt 1 terug.

      PN

  4. kees kooij zegt

    10 oktober 2012 om 17:10

    Niets (menselijks) is ook voor Boeddhisten en/of Lama’s /Roshi’s etc vreemd. ! ?
    Wellicht speelt ook de rol van “devotie” aan deze
    “leraren”een rol. (wat mijns inziens nogal misplaatst is). Een tegenvallend verwachtingspatroon kan dan ook weleens omslaan in
    frustratie en negatieve berichtgeving t.a.v. de
    eerst zo” áanbeden” meester. Even het deukje in het gehavende ego wegwerken.

    Toch maar blijven proberen tot alle wezens gelukkig zijn en dat valt om de … niet mee.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.