• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Nieuws » Boeddhistisch zenleraar Rogel Dias – Wie ben ik?

Boeddhistisch zenleraar Rogel Dias – Wie ben ik?

22 januari 2017 door de redactie

Wie ben ik: de fundamentele vraag naar zelfinzicht én inzicht in het bestaan.

Een vraag waar we doorgaans niet bij stilstaan maar die anderen ons mogelijks wel stellen. Boddhidharma, de mythische grondlegger van zen die vanuit India China bereikte en bij de keizer werd uitgenodigd, antwoordde op de vraag ‘Wie ben je?’ met het antwoord: ‘Ik weet het niet’.

Een zeer wijze man die verondersteld wordt zichzelf door en door te kennen beweert niet te weten wie hijzelf is. Meer recent worstelde Stephen Jourdain als 15-16 jarige met de plots opduikende vraag: ‘Wat is het ego’. Na twee dagen worstelen werd zijn identiteit verpletterd en kreeg hij een allesomvattend inzicht, wat uiteindelijk resulteerde in een prachtig boekje getiteld ‘Zomaar verlicht’, dat ik overigens iedereen van harte kan aanbevelen.

De zoektocht naar jezelf is een fundamentele variant van de vraag naar de zin van het bestaan. De antwoorden op deze vraag van wie we zijn, zijn door opvoeding opgebouwde constructies die onze ware kijk op het bestaan en op onszelf vertroebelen.

Waar zelfinzicht is inzicht zonder tussenkomst of interferentie van wie of wat dan ook. Het is een doorgronden dankzij en door jezelf tot op het bot van wie je werkelijk bent, zonder daarbij labels te gebruiken die je op jezelf plakt. Hoe kom je tot inzicht in je ware zelf ?

Op vrijdag 27 januari is boeddhistisch zenleraar Rogel Dias te gast in het boeddhistisch centrum Ehipassiko in het Vlaamse Deurne. Op deze avond wordt een methode bekeken, wars van indoctrinatie, leerstellingen, theorieën, religies en bemoeienis van ‘meesters’. Door twee dagen lang te spreken in een vrij strakke structuur met faciliterende regels, door onverdroten jezelf uitdiepen, kom je tot de diepste realisatie: het antwoord op de vraag: wie ben ik?, zegt Rogel Dias.

Dias: ‘Lijdend aan tuberculose heb ik als ontheemde 4-6 jarige Zwitserland maar vooral de natuur in al haar pracht mogen ontdekken. Dit heeft een onuitwisbare stempel op mijn wezen gedrukt. Ook de jaren zestig en beginjaren zeventig met hun horizontloze mogelijkheden hebben me diep beïnvloed met een paar spontane en onvermoede (religieuze) ervaringen die me bijna toevalligerwijze op het spirituele pad hebben geplaatst. Maar wat heet toeval?

De diepte van die ervaringen heb ik vergeefs gezocht in de psychologische wetenschappen en therapeutische scholingen. Het is toevalligerwijze bij het lezen van een boek over zen dat mijn vorige existentiële ervaringen zwart op wit uit het papier tevoorschijn sprongen. De keuze om die richting verder te bewandelen viel dan als een herfstblad bijna vanzelfsprekend.

Ik beoefen reeds drie decennia lang de zen-weg en heb me ook afgekeerd van de Japanse zen-wegen zoals die in het Westen worden voorgeschoteld, vooral wanneer men uiteindelijk meer oog heeft voor de rituelen dan voor het hart van de weg.

Ik voel me het meest verwant met de oude Ch’an-traditie met haar voorliefde voor de natuur én het ongedwongen spontane reageren (wu-wei of niet-handelen). Voor mij staat de ervaring uit eerste hand centraal en daarom keer ik me af van alle wetenschap of ervaringen uit tweede hand (boeken, getuigenissen, geruchten, beweringen, …) en neem de fundamentele houding aan van onderzoekend niet-weten.

Het lijden in deze wereld is en blijft voor mij een mysterie en vormt de drijvende kracht die me dwingt om deze moeilijke zen-weg te blijven bewandelen. Waar het zen-zitten aanvankelijk op mezelf gericht was, merk ik dat er onmerkbaar een ommekeer is ontstaan waarbij nu de andere het centrum uitmaakt. Ik voel me ook ontzettend gelukkig dat ik dit dagdagelijks in mijn professionele werk tot uitdrukking kan en mag brengen.

Op mijn zen-ch’an-pad heb ik bij diverse mensen gemediteerd zoals bij: Ennomyia Lassalle, Jeroen Witkam, Hozumi Gensho Roshi, Pierre de Béthune, Fausto Guareschi, Roland Rech, Genpo Sensei en Jef Boeckmans. Zelf volg ik nu al ongeveer vijfentwintig jaar Ton Lathouwers binnen de Maha Karuna Ch’an kring. Van Ton kreeg ik de Boeddhistische naam ‘Licht van Geduld’. In het Chinees klinkt het als ‘Zhen Zhu Guang’. In mei 2015 verkreeg ik de officiële autorisatie van Ton Lathouwers als leraar Chinese Rinzai Chan.

Praktisch: Vrijdag 27 januari 2017 van 20.00 tot 21.30 uur, De Sevillastraat 89, Deurne-Zuid, Vlaanderen.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Nieuws, Zen Tags: Ton Lathouwers, wie ben ik

Lees ook:

  1. Een meester in Moskou: Het Rusland van Ton Lathouwers
  2. Bieke Vandekerckhove – haar visie op lijden, nuchter en scherp
  3. Zenleraar Ton Lathouwers over zijn verzamelde teisho’s
  4. Taigu – ‘Zen op je ziekbed’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • De schoonheid van het vergankelijke en onvolmaakte: wabi-sabi
  • Haiku
  • In het hart van alle dingen
  • Verlichting is nat gaan
  • Het jaar 2022 – dag 137 – functioneringsgesprek

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens