Lidl misleidt haar klanten over ‘wild’, zo oordeelde de Reclame Code Commissie (RCC) nadat Wakker Dier een klacht had ingediend. In de herfstfolder met wildthema beschrijft Lidl wild als “een verzamelnaam voor dieren die in de vrije natuur leven en zelf op zoek gaan naar hun eten”. Maar veel van het zogenaamde wilde vlees bij Lidl komt van dieren die een rotleven hebben gehad in de vee-industrie.
Wakker Dier wees Lidl al op het dierenleed van de kwartel, eend en het konijn in hun wildassortiment en vroeg om uitleg en een rectificatie. Lidl weigerde en daarom diende Wakker Dier een klacht in bij de RCC. Wakker Dier: “Het is ongehoord dat Lidl denkt weg te kunnen komen met deze misleiding!” Wakker Dier waarschuwt consumenten voor nepwild en vraagt ze te kiezen voor een vegetarische of biologische Kerst.
Wild meestal niet wild
Slechts enkele diersoorten zijn áltijd echt wild: zwijn, ree en haas. Van de andere diersoorten die supermarkten onder het wildassortiment scharen, is het merendeel van de exemplaren gefokt en gedood na een leven in gevangenschap. Eenden zijn over het algemeen plof eenden: vetgemest in grote stallen met duizenden dieren, zonder zwemwater. De konijnen van Lidl komen uit het zogenaamde ‘parksysteem’: ze leven in hokken van staal en plastic met net genoeg ruimte voor twee kleine huppeltjes. Ook in de kwartelindustrie is het leed gigantisch, zo bleek vorig jaar uit undercover onderzoek van dierenwelzijnsorganisatie Compassion in World Farming (CIWF). Lam en struisvogel in het supermarktschap zijn nooit echt wild en Wakker Dier gaat ervan uit dat ook de gans, fazant en hert bij Lidl niet uit het wild komen. Lidl wilde geen verdere informatie geven over het leven van de dieren in het wildassortiment.
Verdediging Lidl
Lidl verdedigde de zaak bij de RCC door te wijzen naar andere supermarkten die ook een wildassortiment hebben en dat de consument inmiddels wel weet dat wild geen wild is. Echter geen van deze supermarkten definieert wild voor de klant als ‘dieren die in de vrije natuur leven’. De RCC ging dan ook niet mee in dit argument.
Lidl misleidde al eerder in 2016
Lidl ging begin dit jaar ook de fout in. Lidl zou, net als Albert Heijn en Jumbo, per januari 2016 omschakelen naar een betere kip. Wakker Dier vierde deze mooie stap van de drie marktleiders met een radiospot. Maar de kip van Lidl was niet zoals beloofd van een langzamer groeiend ras, maar een plofkip die met kunstgrepen en een caloriearm dieet naar een lagere groei werd gebracht. Voor Wakker Dier was dit nogmaals een bevestiging dat keurmerken heel belangrijk zijn: dan wordt er goed gecontroleerd en weet de consument waar hij aan toe is, of het nou om kip gaat of om zogenaamd wild.
Wakker Dier waarschuwde met dit plaatje klanten van Lidl op Facebook voor de misleidende folder.