Iedereen weet het zo langzamerhand: wie goedkoop vlees koopt, schotelt zichzelf een bordje ellende voor. Toch bezwijken veel hongerige supermarktklanten nog altijd voor de verlokking van afgeprijsde barbecue worstjes of karbonades – de gestage opmars van biologisch vlees ten spijt.
Met de actie turn your nose up #turnyournoseup vraagt Varkens in Nood consumenten voor eens en altijd te besluiten goedkoop varkensvlees te laten staan, en om die beslissing te delen met de wereld. En wel door een selfie te maken met opgetrokken neus, en die te uploaden op www.varkensinnood.nl/turnyournoseup
Van Stephen Fry tot Jort Kelder
Een stoet aan bekende figuren zijn de ‘gewone consument’ voorgegaan. In de eerste plaats acteurs Stephen Fry en Jeremy Irons, modeontwerpster Vivienne Westwood en zanger Sting, die de originele Britse campagne ondersteunden en er deze geïnspireerde video over maakten.
Maar ook een aantal Nederlandse schrijvers, acteurs en tv-makers was niet te beroerd een varkensneus te trekken voor de goede zaak. Jort Kelder, Tommy Wieringa, Lies Visschedijk, Maryam Hassouni en Miryanna van Reeden: allemaal vragen ze het publiek om mee te doen. De misère van de intensieve varkenshouderij kan namelijk door ieder individu worden bestreden. En wel op heel simpele manier: haal je neus er voor op.