• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Joop Hoek » Medevreugde, fileermes en azijn

Medevreugde, fileermes en azijn

19 september 2012 door Joop Ha Hoek

In deze column wil ik het vandaag eens hebben over mudita (medevreugde) en het fileermes. En azijn. Wat hebben die nou met elkaar te maken? Ik zal het u proberen uit te leggen.

Deze week sprak ik een buitenlandse man die zijn onbegrip uitte over het vermogen van Nederlanders om altijd maar te zeuren. Ze moeten over alles een mening hebben en die ook ventileren. Dat gebeurt in geen enkel ander land in de wereld, alleen in Nederland, zei hij. Hij schudde vol onbegrip zijn hoofd.

Nederland kent een ja-maar cultuur. Er is geen koe zo bont of er is wel een vlekje aan te ontdekken. We heffen voor de zoveelste keer het vingertje en waarschuwen voor de laatste maal de wereld. Om even later de wonden te likken, getroffen door een boycot of andere enge dingen.

Joop Ha HoekSinds ik voor het Boeddhistisch Dagblad schrijf probeer ik op een ontspannen en positieve wijze contacten te onderhouden met mensen en organisaties die zich bezig houden met het boeddhisme in Nederland en België. Ik stapte er onbevangen op af, blij met een goed gesprek. Maar die onbevangenheid was niet altijd wederkerig. Ik ben erg geschrokken van de angst die er in sommige Nederlandse boeddhistische organisaties- en bij personen heerst om zich vrij te kunnen uiten. Ze zijn bang.  Sommige bestuurders zeggen dat het een wonder is dat er nog een bestuur kan worden gevormd, bang als aspirant bestuursleden zijn om door beroepscritici en scherpslijpers publiekelijk te worden afgemaakt. Ik wist niet wat ik meemaakte.

Wat is er aan de hand? Ze zijn op de vingers van één hand te tellen, de criticasters, die altijd wat te zeuren hebben en met het fileermes klaar staan om mensen, situaties en organisaties onder een vergrootglas te leggen, ze te fileren, er azijn in te gieten en nooit de positieve kant van zaken lijken te zien. Nu wil ik niet alle criticasters over één kam scheren. Ik ken er een die alleen maar roept en verder geen schade aanricht. Ik ken een volgens mij positieve criticaster die de zaken op een rijtje zet, er met een kritische blik naar kijkt  maar ook opbouwende kritiek levert. En van binnenuit geprobeerd heeft zaken in beweging te krijgen. En ik heb weet van andere.

Ik zuig dit niet uit mijn columnistische duim. In het rapport Lotusbloem, dat het reilen en zeilen van de BUN en verwante organisaties onderzocht, vragen de samenstellers zich af ‘hoe het mogelijk is dat mensen elkaar binnen een boeddhistische setting en met goede bedoelingen toch zo kunnen kwetsen’. Die opmerking werd geplaatst naar aanleiding van acties van externe critici, gericht op de Boeddhistische Omroep Stichting (BOS) en de Participatieraad van de BOS. In het rapport wordt het nog netjes omschreven. Ik ken enkele mensen die ziek zijn geworden van het niet aflatende verbale en schriftelijke geweld van deze critici.

Als ouwe knar in het journalistieke metier ben ik een groot voorstander van persvrijheid, gebaseerd op artikel zeven van de Grondwet. En ik hou al helemaal niet van achterkamertjespolitiek en lijken in de kast. Ik zal zelfs schrijvers die monddood worden gemaakt en niet mijn vriend zijn, ruimte bieden in deze krant om zich te kunnen uiten, ook al ben ik het niet met hen eens. Klokkenluiders zijn mijn beste vrienden. Actievoerders ook. Maar altijd zal ik naar de motivatie van deze mensen kijken. Is die wel zuiver. Of zijn het levenslange beroepszeurders?

Ik heb helemaal niks met mensen die er een dagtaak van lijken te maken om zaken en mensen onder een vergrootglas te leggen, te fileren en maar door blijven drammen, zonder ogenschijnkijk zelf een initiatief te willen ontplooien om zo’n situatie te verbeteren. Zeuren om het zeuren. Hun gelijk willen halen, mensen en dingen de maat nemen. Zichzelf tot ijkpunt uitroepend. Angst zaaien, mogelijk onbewust. Ze onderzoeken dubbele petten, de punten en de komma’s, en zijn daar een meester in. Hun bevindingen worden gepresenteerd in rapportachtige verslagen. Soms zijn ze heel feitelijk, dan weer worden zomaar wat gegevens op een hoop geveegd. De lezer mag zijn conclusie trekken.

BuddaLaw muditaWaarschijnlijk is er juridische gezien niks op hun bevindingen aan te merken. We kunnen ze klokkenluiders noemen, deze onderzoekers. Maar zelfs een klokkenluider moet op een dag beseffen dat zijn geluid mensen moe, onzeker en misschien zelfs bang maakt als hij er zelf geen actie op onderneemt. Dat het geluid niet meer wordt gehoord omdat het op drammen begint te lijken. Doordrammen. Een rechter in Breda verbood zelfs het luiden van een kerkklok op de vroege ochtend in Tilburg, mensen kregen er de zenuwen van.

Rotterdammers koesteren de slogan ‘niet lullen maar poetsen’. Heb je kritiek, doe er dan wat aan. Maar niet met een fileermes of een in azijn gedoopte pen. Met een beetje mudita misschien? Ook het goede zien van mensen en organisaties, van hun bestaan genieten. En ja hoor, ook kritisch zijn, met een goede intentie. Op mijn werktafel staat in een klemmetje een kaart van de SVB met de tekst: ‘…Nooit komen uitingen van haat in deze wereld tot rust door haat, maar door ze niet te haten komen ze tot rust, dat is een eeuwige wet.’

Okay, de klok is geluid, het onderzoek is klaar, de feiten liggen op tafel. Dus wat nu. Zijn er strafbare feiten gepleegd? In een onlangs in het BD gepubliceerd artikel adviseert de Amerikaanse zenmeester en abt Myoan Grace Schireson leden en besturen van sangha’s dan meteen bij de politie aangifte te doen. Dubbele petten, met verrijking als opzet. Ledenaantallen die niet kloppen, dus valsheid in geschrifte, bel 112. Maar stop met het eindeloos fileren van dezelfde vis. Leer eens positief denken en handelen. Daar knap je van op en je omgeving ook.

‘Miele, er is geen betere’, ‘De TROS, de grootste familie van Nederland’, het zijn slogans waarvan ik vermoed dat ze niet waar zijn. Vroeger had je het schuurmiddel VIM, dat niet zou krassen. En nog een aardige: de koningin heeft meerdere petten op. Fileren!

Categorie: Columns, Joop Hoek, Media, Nieuws, Opinie Tags: azijn, fileermes, Joop Romeijn, Kokkenluiders, mudita, printbatch2

Lees ook:

  1. Het jaar 2022 – dag 293 – azijn
  2. Het jaar 2024 – dag 150 – azijn
  3. Mudita, een minder bekende Brahmavihara meditatie
  4. Stemmen boeddhisten wijzer?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. John Willemsens zegt

    19 september 2012 om 18:09

    “Deze week sprak ik een man die zijn onbegrip uitte over het vermogen van Nederlanders om vaak maar weer met volgens hem negatieve gevoelens en emoties dingen te benaderen. Dat gebeurt in geen enkel ander land in de wereld, alleen in Nederland, zei hij. Hij schudde vol onbegrip zijn hoofd.”

    N.m.m. een absurde bewering van die man. Zeg het maar tegen hem namens mij.

  2. Ujukarin zegt

    19 september 2012 om 21:40

    Nee hoor, ik ben het juist in grote mate met die man eens. In Engelse en Duitse taalgebieden, alleen die kan ik goed genoeg beoordelen, ben ik nog geen equivalent van geenstijl.nl tegengekomen. En dat vind ik typisch een site die klokkenluiden met azijn%&^*[expletive deleted] verwart en dus wel wat boeddhistisch-ethische voorschriften over Juiste Spraak zou kunnen gebruiken…

    Wijsheid gewenst,

  3. Alluman zegt

    19 september 2012 om 21:49

    We kunnen de beroepscritici ook omarmen. Mijn ervaring is dat je in elk team maar beter een azijnpisser kan hebben. Ze houden je scherp en leren je mededogen, flexibiliteit en nederigheid. Superlessen!

    In het ergste geval hebben ze gelijk, wat betekent dat je even jezelf opzij moet zetten voor het gemeengoed. Mooie kans om anderen te helpen, zou ik zeggen…

    En als ik het Lotusrapport mag geloven, kunnen sommigen ook nog iets leren over hoe ze met weerstand en kritiek.

  4. Joop Romeijn zegt

    20 september 2012 om 09:57

    Helemaal met Ujukarin eens.
    Wat zou Nederland een prachtig boeddhistisch landschap zijn als hier ‘De Juiste Spraak’ of ‘Zuiver Spreken’ van het Edele Achtvoudige Pad alom werd beoefend.
    Iedereen kent dit pad-aspect natuurlijk maar ik noem de vier onderdelen daarvan toch nog maar eens:
    (1) Onthouding van het vertellen van leugens;
    (2) Onthouding van het spreken van lasterende taal;
    (3) Onthouding van het spreken van harde woorden;
    (4) Onthouding van onzinnig gepraat.
    Ja, er wordt – ook in boeddhistische media en sites en blogs – veel:
    – eigenbelang vermomd als algemeen belang
    – geroddeld, zelfs in de vorm van moties
    – gefileerd en azijn gegoten (ik heb geen verstand van koken maar is dit de juiste volgorde?)
    – gebabbeld, ja vooral wordt er veel (in blogs) gebabbeld.
    Ik vertaal de vier aspecten van ‘Zuiver Spreken’ in iets andere woorden.

    Ook door mij wordt dat gedaan, dat geef ik toe. Van mij mogen er trouwens namen genoemd worden.
    Dat is niet leuk, niet om te doen in de eerste plaats en niet om aan te horen en te lezen: een oefening in gelijkmoedigheid.
    Maar ja: de Boeddha was misschien ook wel een grumpy old man, in ieder geval was hij niet van de gezelligheid en het positief denken.

  5. Henk Molenaar zegt

    21 september 2012 om 16:45

    Het is jammer dat het bij de criticasters vaak ontbreekt aan enige vorm van zelfreflectie. Ook realiseren ze zich vaak niet van wat ze aanrichten, er is dan dus ook iets mis met hun realiteitsbesef. Jezelf superieur achten is een gemakkelijke en simpele techniek voor een gekwetst ego en verre van ‘wetenschappelijk’, zo kan je het natuurlijk wel slim verpakken. Steeds jezelf willen manifesteren in het publiekelijke domein op die manier heeft eigenlijk ook iets narcistisch.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.