Dhammakaya, ’s werelds snelst groeiende groep binnen het boeddhisme, heeft meer dan vierduizend monniken en beweert miljoenen volgelingen in Thailand en in het buitenland te hebben. De organisatie ligt onder vuur van de Thaise overheid en wordt verdacht van malversaties. De abt en oprichter van de Dhammakaya-sekte, Dhammachayo, wordt beschuldigd van verduistering van fondsen die voor de tempel bestemd waren en seksueel wangedrag.
Het onderzoek tegen de abt en monniken door Thailand’s Department of Special Investigation begon in 2015, nadat ze verdacht werden van verduistering van 28,2 miljoen dollar. Maar er speelt meer. De Thaise regering zette vorig jaar de benoeming tot opperste patriarch- de hoogste positie in het Thais boeddhisme- van Somdet Chuang (90) stil omdat hij nauwe banden zou hebben met de Dhammakaya. Dhammakaya-monniken en aanhangers namen in februari 2016 deel aan een protest en eisten dat de regering haar inmenging in de benoeming van de patriarch zou stoppen.
Critici zeggen dat het Thais boeddhisme verrot is en aan hervorming toe. Ze zijn bang dat als Somdet Chuang de opperste patriarch wordt, de Dhammakaya-sekte het Thais boeddhisme zal domineren. De leiding van de tempel ontkent de beschuldigingen en zegt dat de organisatie in de afgelopen vijfenveertig jaar een bron is geweest van boeddhistisch onderwijs, meditatie, moraal en ethiek.
kristof zegt
Verduistering is een publiek geheim. Seksueel wangedrag zal moeten blijken uit onderzoek. Dhammakaya is een doorn in het oog voor iedereen dit het boeddhisme in het algemeen en het theravada boeddhisme in het bijzonder ernstig neemt. Hopelijk komt er na vele jaren van doofpotoperaties een krachtig signaal en stelt men Dhammakaya buiten de wet en uit Thaise Sangha. De macht van het grote geld en de corruptie in Thailand is natuurlijk een hardnekkig feit.
z zegt
Het is inbreuk op het menszijn om vanuit religieus oogpunt seks te verbieden. Elke Boeddha is uit seks voortgekomen. Boeddha zelf was getrouwd en had een zoon.
Elke zichzelf respecterende religie treed adviserend op en zal nooit geboden of verboden uitvaardigen. Als iemand vanuit inzicht celibatair leeft, is prima. Maar als zo iemand dat ook van anderen eist, leken, of monniken dan is dat als machtsmisbruik te bestempelen.
Het veroordelen van monniken die seks hebben is kwalijker dan de seks van de monnik in kwestie.
kristof zegt
Beste z
Ik kan mij vergissen maar misschien weet U niet zo goed wat de betekenis en het doel van de vinaya is …
Met seks is helemaal niets mis. Een theravada monnik echter heeft uit vrije wil een gelofte tot celibaat genomen. Dit doet niets af van het feit dat iedereen onschuldig is tot het tegendeel is bewezen. Vandaar dat ik zeg dat onderzoek noodzakelijk is om de waarheid uit te wijzen.
Henk Molenaar zegt
Misschien interessant om het doel en nut van het celibaat eens dieper op de korrel te nemen. Bijvoorbeeld door BD of VVB? Heeft ook een link naar onze christelijke achtergrond;
http://www.rojeda.dds.nl/celibaat.htm
Gerben Hieminga zegt
Sex, macht en geld; daar gaan we weer….
Het onderwerp heeft mijn interesse maar ik vind het een uiterst mager artikel:
– De beschuldigingen zijn al langer bekend. Wat is het nieuws van dit artikel?
– Een cruciale zin klopt niet: “De Thaise regering zette vorig jaar de benoeming tot opperste patriarch- de hoogste positie in het Thais boeddhisme- van Somdet Chuang (90) omdat hij nauwe banden zou hebben met de Dhammakaya.” Zette?
– Het onderzoek startte in 2015. Wat is de status nu?
– Van welke politieke inmenging in de sangha is precies sprake? En tot welke problemen heeft dat geleid?
Ik wil niet flauw doen en waardeer het BD zeer. Ik vind dit soort misstanden binnen het Boeddhisme echter te ernstig om alleen even snel en oppervlakkig de revue te laten passeren. Daar had BD meer van kunnen maken! Ik heb even gegoogled en op Engelse sites lijkt veel meer info beschikbaar.
Groetjes, Gerben
Lp Sander Khemadhammo zegt
De inhoud van dit artikel is geheel gebaseerd op Thaise kranten, en is daarom niet goed gescreend op politieke voor- en afkeuren.
Ik ben zelf monnik, gewijd in de Dhammakaya-tempel sinds 2005. Alhoewel ik tegenwoordig in Belgie woon, heb ik eerst tien jaar in Thailand in de Dhammakaya-tempel gewoond, waar ik ben getraind als monnik. Ik ken de tempel op mijn duimpje, en weet wat er gebruikelijk is en en ongebruikelijk.
Ik kan mijn hand ervoor in het vuur steken dat de aantijgingen genoemd in dit artikel zeker niet kloppen. Wat Phra Dhammakaya (de correcte naam) in Thailand gaat zeer zorgvuldig om met donaties en geld. Khun Yai, de non die Wat Phra Dhammakaya heeft gesticht, heeft vanaf het begin toen de tempel is gesticht altijd benadrukt hoe elke munt die wordt gedoneerd zorgvuldig moet worden gebruikt. De monniken in onze tempel zijn hier zeer bewust van, en zullen nooit een cent verduisteren of voor eigen winstbejag gebruiken.
In onze tempel in Thailand wordt seksueel wangedrag absoluut niet getolereerd. Monniken worden geacht een gepaste afstand te houden van vrouwen. De Vinaya of de monastieke regels worden streng nageleefd op dit gebied, want de mensen respecteren de monniken en nemen ze in vertrouwen. Dit vertrouwen mag dus nooit worden geschaad.
Dat Somdet Chuang Varapañño verbonden is aan Wat Phra Dhammakaya is zonder twijfel en wordt door niemand ontkend. Hij is de leraar van onze abt Luang Pho Dhammajayo. Zijn benoeming tot hoofd van de Sangha is echter een keuze van de raad van de overste monniken, en is gebaseerd op goed karakter, ervaring als monnik, het aantal vassa’s/jaren gewijd als monnik.
De huidige overheid in Thailand, die door middel van een militaire staatsgreep aan de macht is gekomen en tot nog toe geen verkiezingen willen houden, willen meer greep op het beheer van de Sangha, en willen daarom voortaan zelf bepalen wie er aan het hoofd van de Sangha staat. Tevens willen ze dat het hoofd van de Sangha zelf direct alles in de Sangha bepaalt, zonder dat de raad van de overste monniken daarbij nog zal kunnen stemmen.
Om al deze redenen is er momenteel in Thailand een groot media-offensief gaande dat door de overheid wordt gestimuleerd, waarbij de Thaise monnikengemeenschap dagelijks als verloederd en verworden wordt afgeschilderd. Het zal de lezer van het Boeddhistisch Dagblad zeker zal zijn opgevallen dat het nieuws over de Thaise Sangha bijna altijd negatief is — dit komt omdat het moeilijk is neutrale bronnen van Thais nieuws te vinden.
Ik heb zelf meegemaakt, ongeveer acht jaar geleden, dat een man die onze tempel bezocht met tranen in de ogen aan mij bekende dat hij ooit betaald werd door Thaise kranten op te proberen slecht nieuws in onze tempel te vinden. De opdracht die hij kreeg was om zich voor te doen als een devoot Boeddhist die als vrijwilliger ging werken. De man veranderde later van gedachten over onze tempel en stopte met het under-cover-werk. Dergelijke praktijken zijn niet ongebruikelijk in op sensatie georiënteerde Thaise kranten, die behoorlijk met elkaar concurreren voor het meest malse nieuws.
Ik zou iedereen willen uitnodigen het advies van de Boeddha te harte te nemen, om zich niet te baseren op roddel en onduidelijke berichtgeving, maar uit te gaan van de eigen ervaring. Momenteel heeft Wat Phra Dhammakaya verschillende centra in Europa, waaronder ook in België, die open staan voor diegene die de waarheid zelf wil onderzoeken, zoals een waar Boeddhist betaamt.
Gerben Hieminga zegt
Beste sander khemadhammo,
Dank voor je nuttige achtergrond informatie. Ik wist niet dat de politieke situatie in Thailand zulke inmenging en gevolgen voor het sangha leven heeft.
Op internet kom ik de naam buddha issara tegen. Wat is volgens jou zijn rol in deze controverse en waarom draagt hij de titel buddha? Ik ken alleen de titels sayadaw en ajahn.
Groet, Gerben
Lp Sander Khemadhammo zegt
Beste Gerben,
Graag gedaan. Luang Pu Buddha Isara is een Thaise monnik die recentelijk bekendheid heeft verworven vanwege zijn activisme en politieke meningen. Zijn titel is Luang Pu, niet Buddha. Buddha is deel van zijn monastieke naam of ordenaam. (Hij wordt niet door de Thai beschouwd als een Boeddha.)
Zijn rol in deze controverse is dat hij het oneens is met de huidige procedures van de Sangha, en wil dat de overheid meer inmenging heeft in de keuze van leidinggevenden in de Sangha. Als dergelijke voorstellen ingang zouden vinden, zou dat een permanente vermenging van kerk en staat betekenen op een niveau dat nog niet eerder is gezien in een Theravada-Boeddhistsch land.
In de Dhamma,
Lp Sander Khemadhammo.
Gerben Hieminga zegt
Dat klinkt als een kant die we niet op moeten gaan. Scheiding van kerk en staat is een groot goed.
Dank voor je toelichting. Goed om je mening te horen aangezien jij dichter bij de materie staat dan ik. Groet, Gerben
Lp Sander Khemadhammo zegt
Graag gedaan, bedankt voor de vraag, sadhu
Hans van Willenswaard zegt
Even een heel korte reactie op de gedachtenwisseling over de Dhammakaya secte. De vorige patriarch van het Therevada booeddhisme in Thailand had al besloten dat de Abt van Dhammakaya zijn pij neer moest leggen vanwege in het verleden begaan wangedrag wat betreft vermenging van financieel belang en spirituele functie, en voor het vervormen van de leer. Meer recentelijk is hij beschuldigd, met al veel aangedragen bewijsmateriaal maar een nog niet afgerondde rechtszaak (dat kan lang duren in Thailand), van het ontvangen van zeer grote bedragen van een spaar-cooperatie waar fraude als is vastgesteld. Wat de nieuwe candidaaat patriarch betreft: van de drie Mercedessen die hij bezit is vastgesteld dat bij minstens een exemplaar sprake is van belastingontduiking bij de import.
Het is al heel lang een feit dat de Sangha en de staat tot op grote hoogte verstengeld zijn. Dat is niet genoeg voor conservatieve monniken die van het boeddhisme de staatsreligie willen maken.
De vele jaren in Nederland gevestigde monnik Mettaviharee (mijn leraar Vipassana meditatie in de jaren 70 – 80), die vorig jaar posthuum van sexueel misbruik werd beschuldigd was indirect gelieerd aan de Dhammakaya secte.
Al deze feiten op een rijtje zouden bij kunnen dragen aan de ook in mijn ogen, misschien begrijpelijk maar toch, eenzijdige berichtgeving in het Boeddhistisch Dagblad (dat ik zeer waardeer) over het Therevada boeddhisme in Thailand.
Er zijn nog steeds, voor hen die oprecht verder zoeken dan hun computer, veel positieve ervaringen en inzichten te vinden in het echte leven van Thailand en Zuid Oost Azie.
Gerben Hieminga zegt
Ook jij bedankt voor je reactie Hans.
Goed om te zien dat BD over de hele wereld gelezen wordt: Nederland, België en zelfs in Thailand.
Maar zoals in al de zaken rond geld, macht en sex in het Boeddhisme springen ook hier weer de enorm uiteenlopende standpunten in het oog. Enerzijds steken mensen vanuit de betreffende organisatie hun handen in het vuur voor de integriteit van de boegbeelden. Anderzijds winnen de geruchten aan kracht en komen steeds meer feiten en bewijs naar buiten. Een lastige situatie waarin ik alle betrokkenen veel wijsheid toewens.
Ik wist trouwens niet dat Mettavihare indirect gelinked was aan de Dhammakaya organisatie. Hoe is die link?
En inderdaad Hans, laten we het kind vooral niet met het badwater weggooien. De leer is van onschatbare waarde en het is mooi dat er landen zijn, waaronder Thailand, waar die leer nog zo levend is. Maar dit soort zaken zijn natuurlijk dermate ernstig dat ze niet onbelicht mogen blijven. Juist ook in het belang van de leer.
Groet, Gerben
Hans van Willenswaard zegt
Hallo Gerben,
Ja, vanuit Thailand is het heel boeiend om Boeddhistisch Dagblad van tijd tot tijd te lezen.
Jij bent dus, natuurlijk helemaal te goeder trouw, betrokken bij het hooghouden van de reputatie van de Dhammakaya beweging. De feiten en bewijs spreken voor zichzelf, duik erin. Geruchten zijn inderdaad moeilijk te ontcijferen, laten we op feiten koersen.
Mettaviharee werkte mede onder de bescherming van Somdet Kiaw, de Abt van Wat Sraket (de Golden Mountain tempel) in Bangkok. De Abt bezocht verschillende keren de tempels van Mettaviharee in Waalwijk; en ook Buddhavihara in Amsterdam voor zover ik weet. Somdet Brohmagunabhorn of Buddhacarya ‘Kiaw’, verleende steun aan de Dhammakaya sekte. Toen hij tot hoofd werd benoemd van het committee dat de Thaise patriarch moest waarnemen op het moment dat deze op hoge leeftijd onbekwaam werd, leidde dat tot protesten van belangrijke monniken. Kiaw stierf in 2013, nog voor de dood van de patriarch zelf. Zijn opvolger als Abt van Wat Sraket,werd eerst uit zijn functie gezet wegens fraude (o.a. met geld voor de crematie van de patriarch) en werd begin 2016 dood aangetroffen (door ophanging) in zijn vetrek in de tempel.
Weer zo’n vreselijk verhaal over de teloorgang van het boeddhisme in Thailand? Niet bedoeld om het pessimisme te voeden. Wel om eventuele naiviteit weg te nemen bij de beoordeling van de integriteit van de Dhammakaya beweging. En vooral om enorm respect te tonen voor de monniken en nonnen die wel integer zijn.
Ik waardeer open gedachtenwisseling over dit belangrijke onderwerp, Gerben. Boeddhisme is voor ons allemaal op onze eigen manier een moeilijke maar vreugdevolle weg van uiterste loutering. Daarbij moeten we lessen leren.
Gerben Hieminga zegt
Tjé, Hans, wat een ontnuchterende Boeddhistische berichten. Het lijkt wel alsof ik de Panaroma of Nieuwe Revu lees! En dat nog wel op eerste Paasdag. :-)
Even zonder gekkigheid. Ook ik waardeer je openheid.
Rest mij nog om één onduidelijkheid weg te nemen. Ik ben niet verbonden aan de Dhammakaya organisatie en heb dus ook geen enkel belang in het al dan niet hooghouden van hun reputatie. Ik had zelfs nog nooit van ze gehoord tot bovenstaande bericht in het Boeddhistisch Dagblad.
Ik ben een tevreden vipassana beoefenaar in de Lage Landen. Ik ben niet geschoold door Mettaviharee zelf, maar wel door – onder meer maar niet uitsluitend – enkele van zijn leerlingen die nu vipassana retraites in Nederland organiseren. Vandaar de interesse en mijn vraag over de indirecte link met Dhammakaya. Dank voor de toelichting. Ik ben ook bestuurlijk actief geweest in het Nederlandse vipassana wereldje, maar ben afgetreden omdat het onethisch gedrag niet strookte met mijn eigen integriteit.
Sindsdien hecht ik er belang aan op te wijzen dat inzicht en ethiek niet vanzelfsprekend gelijk opgaan in de beoefening. Vipassana meditatie is een ontzettend krachtige techniek om inzicht in de werking van de geest te krijgen, maar dat is geen garantie voor het altijd automatisch optreden van het “wat u niet wil dat u geschied, doet dat ook een ander niet” principe. Helaas bestaan hierover veel misvattingen en dat maakt het Boeddhisme ook onnodig vatbaar voor schandalen op het gebied van ‘macht, geld en sex.’Wellicht heb je de laatste tijd wat reacties van mij hieromtrent op het Boeddhistisch Dagblad gelezen.
Hartelijke groet en wat mij betreft sluiten we deze discussie hiermee af totdat nieuwe feiten boven water komen,
Gerben
Hans van Willenswaard zegt
Ook bedankt, Gerben. Prima: discussie gesloten (realiteit gaat door). Ben het helemaal eens met met je stelling over inzicht (Vipassana) en ethiek. Hartelijke groet, Hans.